جمال شورجه فیلمساز به تازگی اظهار نظر جالبی درباره فیلمهای ترسناک کرده است، به گفته او در روایات آمده که در صورت ترساندن افراد باید به آنها دیه بدهیم و ترساندن بیدلیل، امر ناخوشایندی است با اینحال برخی فیلمسازان تمام سعیشان را برای ایجاد ترس و وحشت در دل مخاطبان میکنند.
به گزارش سینما سینما به نقل از آی سینما، او از تحریم فیلمهای سینمایی توسط حوزه هنری هم دفاع کرده است. اما جالبترین بخش این گفتوگو به اظهار نظر عجیب او درباره صحنههای ترسناک سینمای باز میگردد، شورجه در بخشی از صحبتهایش در اینباره میگوید: «در روایات هم آمده که در صورت ترساندن افراد باید به آنها دیه بدهیم و ترساندن افراد بی دلیل امری غیرمعمول و ناخوشایند است و باید هیجان را در جوانها مدیریت کرد. حال میبینیم که برخی فیلمسازان تمام تلاش خود را در جهت ایجاد وحشت و ترس در دل مخاطبان سینما میکنند.»
به گفته او نکته مهم این است که دین ما یکسری محدودیتهایی دارد که فیلمسازان باید تابع این قوانین باشند و نباید در فیلمهایشان به ترویج خشونت، ترس، بزهکاری، صحنههای اروتیک یا ترویج همجنس گرایی بپردازند، البته نه تنها در ایران که در بسیاری از جوامع هم این عرف و قانون است.
شورجه در بخش دیگری از صحبتهایش با دفاع ازعملکرد حوزه هنری در تحریم برخی از فیلمها میگوید: «چرا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقاد نمیکنید که به این فیلمها مجوز ساخت میدهد؟»
به گفته او در تمام کشورهای صاحب سینما، برای پارهای از فیلمها محدودیتهای اکران قائل میشوند و این مسئله کاملا طبیعی است و در آیین نامه وزارت ارشاد ایران هم چنین قانونی وجود داشته: «حتی پیش از انقلاب هم این مقررات وجود داشت، چراکه برخی فیلمها برای نمایش برخی سنین مناسب نیست.»
او با اشاره به اینکه در کشور ما ژانرهای متنوعی وجود ندارد ادامه میدهد: «به همین دلیل کمتر شاهد هستیم که برای فیلمی شرایط سنی قائل شوند و وقتی هم برای برخی فیلمها محدودیت سنی قائل میشوند؛ انگار اقدام غیرمترقبهای رخ داده و همه تعجب میکنند و بعضا، از این پارامتر برای تبلیغ فیلم خود هم استفاده میکنند.»
با اینکه شورجه معتقد است نمیتوان در مضامین فیلمها از مشکلات جامعه سخن نگفت و نگاه نقادانه و ارشادی به مشکلات پیرامون نداشت، در ادامه میگوید: «تا جایی که میدانم نقد مشوقانه همواره با استقبال مسئولان ما همراه بوده است و باید جامعه برای رشد و پیشرفت از نقد هنرمندان بهره ببرد اما به این نکته مهم باید توجه داشت که نقد با تخریب دو مقوله کاملا جداست. نمیتوانیم فیلمهای تلخ و گزنده که اساس نظام را زیر سوال میبرند نقد بدانیم.»
این کارگردان و تهیهکننده با همین استدلال بازهم از تحریم فیلمها از سوی حوزه هنری دفاع میکند: «حوزه هنری یک نهاد دینی و انقلابی است و باید در این مکان سینمای انقلابی ترویج شود، وقتی فیلمی مغایر اهداف انقلاب باشد و کل نظام را زیر سوال ببرد و با اهداف کلان این حوزه مغایرت داشته باشد کاملا طبیعی است که مسئولین نتوانند تعدادی فیلم ها را در سالن هایشان به نمایش بگذارند چون در صورت اکران باید پاسخگو باشند.»
و در ادامه اضافه میکند: «من به حوزه هنری حق میدهم که در عدم نمایش تعدادی فیلمها ملاحظاتی داشته باشد چون آنها در جهت آرمانها و خواستههای رهبری گام بر میدارند.»
شورجه در بخش دیگری از صحبتهایش از وزارت ارشاد اینطور انتفاد میکند: «به نظر من انتقادات در نمایش تعدادی از فیلمها را باید از وزارت فرهنگ و ارشاد داشته باشیم که چرا به فیلمهایی با مضامین بعضا تلخ و گزنده، پروانه ساخت میدهد. مگر نام این وزارتخانه وزارت فرهنگ و هنر است؟ وزارت فرهنگ و ارشاد باید متناسب با نام خودش گام بر دارد و برای فیلمهایی پروانه ساخت صادر نکند که اشاعه ناهنجاریها در جامعه باشد. صدور مجوز ساخت و پروانه نمایش فیلمهای نابهنجار در ماموریت این وزارتخانه نیست.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا ساختن سریال «موسی» برای جمهوری اسلامی اینقدر مهم است؟!/ درباره پروژه هزاران میلیاردی
- شب «جمال شورجه» در موزه سینمای ایران برگزار میشود
- بازتاب یک یادداشت/ توضیح مدیر کل ارشاد درباره صحبتهای وزیر ارشاد
- دورانِ دانایان!
- وزیر ارشاد به عیادت جمال شورجه رفت
- چرا ابراهیم حاتمیکیا سریال حضرت موسی (ع) را میسازد/ علاقه به ساخت اثری قرآنی؛ ادای دین به فرجالله سلحشور
- بزرگداشت سه سینماگر شاخص دفاعمقدس در اختتامیه جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت
- واکنش جمال شورجه به درخواست بازگشت بهروز وثوقی/ تاریخ مصرف فیلمفارسی گذشته است
- توضیحات جمال شورجه درباره سخنانش در «۲۰.۳۰»
- جمال شورجه: سه فیلمنامه درباره سینمای مقاومت روی دستم مانده است
- جمال شورجه در گفتوگو با سینماسینما/ شاید «لاتاری» این هفته پروانه ساخت بگیرد
- فراز و فرودهای سریال حضرت موسی(ع)/ دعوا بر سر چند صدمیلیارد تومان ناقابل است
- رقابت ۱۸ فیلم سینمایی در بخش مسابقه جشنواره «مسیر عشق»
- جزئیات فیلمی که قرار است محصول مشترک ایران و الجزایر باشد
- گفتوگوی سینماسینما با یک عضو شورای پروانه ساخت/ شورجه: مهدویان هیچ محدودیتی برای تغییر فضای فیلمسازیاش ندارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز