مجتمع «دیدی بود» میزبان آیین بزرگداشت پنج چهره تاثیرگذار فرهنگ و هنر ایران – محمدعلی کشاورز، اسماعیل خلج، مسعود کیمیایی، هوشنگ مرادی کرمانی و بهروز بهزادی – بود.
به گزارش سینماسینما، در این برنامه که از لحظه افطار آغاز و تا حدود یک ساعت پس از بامداد پنجشنبه ادامه داشت، اکبر رحمتی درباره محمدعلی کشاورز گفت: خوشبختم که دوستی عمیقی خارج از محیط کار با او پیدا کردم؛ کشاورز کارنامه پرباری دارد که به اصطلاح آدرس سر خود است. ممکن است سالها کار کرده باشی اما در یاد مردم نمانی و برای یادآوریات بسیار بگردند اما محمد علی کشاورز در ذهنها و خاطرهها مانده است و میماند تا همیشه … .
سپس «اصغر همت»؛ مدیر خانه تئاتر پشت تریبون حاضر شد تا برای حاضران از اسماعیل خلج بگوید.
او گفت: اولین بار در ابتدای دهه ۵۰ وقتی که به تهران آمدم و دانشجوی دانشگاه تهران شدم، نام اسماعیل خلج را شنیدم. در همین اثنا، بهرام بیضایی در کلاس نمایشنامهنویسان معاصر، وقتی به نام خلج رسید، از «گلدونه خانوم» و «حالت چطوره مش رحیم؟» به عنوان آثاری بی بدیل یاد کرد و او را ستود. امیدوارم که دوباره او را در عرصه تئاتر ببینیم و برایمان از همان نمایشنامههای ماندگارش بنویسد.
در ادامه نوبت به «جواد طوسی» رسید تا از مسعود کیمیایی دقایقی با حاضران سخن بگوید. او اشاره کرد: خلج و کیمیایی، مردانی بودند با ریشههای اصیل طهرانی که به آنها جفا شد. خلج که نوآوری و پایبندی به سنت، دو بال کارهایش بود و کاش که «قمر در عقرب»ش، منتشر شود که حس و حال همان دهه را با آمیختگی به ناتورالیسم و رئالیسم دارد. کیمیایی هم چنین است و موقعیت تاریخی را از منظر دیگر در ساحت سینما دارد. با وجود آنکه در تمام دورانی که در مقاطع حساس طی کرده و فیلم ساخته ولی کارنامه کاریاش در کانون سوءتفاهمها قرار میگیرد. بعضیها می گویند مسعود کیمیایی تمام شده هنرمند مگر تمام میشود؟
همچنین «همایون اسعدیان» به ذکر خاطرهای کوتاه از آشنایی با کیمیایی که به واسطه اسفندیار منفردزاده رخ داد و بعد در ساخت فیلم «سِفر سنگ» به همکاری پرداخت، اشاره کرد.
در این فاصله، «صدیق تعریف»، کلامی به آواز برای حاضران خواند و سپس «شهرام اقبالزاده» به روی سن رفت و از هوشنگ مرادی کرمانی سخن راند.
او گفت که مرادی کرمانی ملتقای سینما و ادبیات (کودک و بزرگسال) است. خود او در خاطراتش مینویسد که وقتی در سالهای دور مینوشت فکرش را هم نمیکرد که کتابش در گستره ادبیات کودک بگنجد.
آخرین بخش این برنامه، بهروز بهزادی بود که «محمد بلوری» دربارهاش با حضار سخن گفت. او ضمن اشاره به این که من و بهزادی دو رقیبِ سرسخت در کیهان و اطلاعات بودیم، اظهار کرد: دانشجوی روزنامهنگاری بود. امتحان داد، قبول شد و عباس مسعودی گفته بود که بیاید. گزارشنویسی به شکل درست آن را، او در روزنامهنگاری ایران برقرار کرد.
در این برنامه مازیار میری، مهدی غبرایی، مجید رضاییان، حسن زنده دل، مینو بدیعی، رامسری حضور داشتند.
پخش کلیپ درباره کارنامه حرفه ای پنج چهره برگزیده و نیز نمایش انیمیشن از دیگر برنامههای این مراسم بود. عکس یادگاری شرکتکنندگان و امضای یادمان مراسم از دیگربخشها به شمار میرفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد و بررسی «دندان مار» در بنیاد حریری بابل
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- جواد طوسی : نقد، حافظه زنده یک ملت است
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





