مجتمع «دیدی بود» میزبان آیین بزرگداشت پنج چهره تاثیرگذار فرهنگ و هنر ایران – محمدعلی کشاورز، اسماعیل خلج، مسعود کیمیایی، هوشنگ مرادی کرمانی و بهروز بهزادی – بود.
به گزارش سینماسینما، در این برنامه که از لحظه افطار آغاز و تا حدود یک ساعت پس از بامداد پنجشنبه ادامه داشت، اکبر رحمتی درباره محمدعلی کشاورز گفت: خوشبختم که دوستی عمیقی خارج از محیط کار با او پیدا کردم؛ کشاورز کارنامه پرباری دارد که به اصطلاح آدرس سر خود است. ممکن است سالها کار کرده باشی اما در یاد مردم نمانی و برای یادآوریات بسیار بگردند اما محمد علی کشاورز در ذهنها و خاطرهها مانده است و میماند تا همیشه … .
سپس «اصغر همت»؛ مدیر خانه تئاتر پشت تریبون حاضر شد تا برای حاضران از اسماعیل خلج بگوید.
او گفت: اولین بار در ابتدای دهه ۵۰ وقتی که به تهران آمدم و دانشجوی دانشگاه تهران شدم، نام اسماعیل خلج را شنیدم. در همین اثنا، بهرام بیضایی در کلاس نمایشنامهنویسان معاصر، وقتی به نام خلج رسید، از «گلدونه خانوم» و «حالت چطوره مش رحیم؟» به عنوان آثاری بی بدیل یاد کرد و او را ستود. امیدوارم که دوباره او را در عرصه تئاتر ببینیم و برایمان از همان نمایشنامههای ماندگارش بنویسد.
در ادامه نوبت به «جواد طوسی» رسید تا از مسعود کیمیایی دقایقی با حاضران سخن بگوید. او اشاره کرد: خلج و کیمیایی، مردانی بودند با ریشههای اصیل طهرانی که به آنها جفا شد. خلج که نوآوری و پایبندی به سنت، دو بال کارهایش بود و کاش که «قمر در عقرب»ش، منتشر شود که حس و حال همان دهه را با آمیختگی به ناتورالیسم و رئالیسم دارد. کیمیایی هم چنین است و موقعیت تاریخی را از منظر دیگر در ساحت سینما دارد. با وجود آنکه در تمام دورانی که در مقاطع حساس طی کرده و فیلم ساخته ولی کارنامه کاریاش در کانون سوءتفاهمها قرار میگیرد. بعضیها می گویند مسعود کیمیایی تمام شده هنرمند مگر تمام میشود؟
همچنین «همایون اسعدیان» به ذکر خاطرهای کوتاه از آشنایی با کیمیایی که به واسطه اسفندیار منفردزاده رخ داد و بعد در ساخت فیلم «سِفر سنگ» به همکاری پرداخت، اشاره کرد.
در این فاصله، «صدیق تعریف»، کلامی به آواز برای حاضران خواند و سپس «شهرام اقبالزاده» به روی سن رفت و از هوشنگ مرادی کرمانی سخن راند.
او گفت که مرادی کرمانی ملتقای سینما و ادبیات (کودک و بزرگسال) است. خود او در خاطراتش مینویسد که وقتی در سالهای دور مینوشت فکرش را هم نمیکرد که کتابش در گستره ادبیات کودک بگنجد.
آخرین بخش این برنامه، بهروز بهزادی بود که «محمد بلوری» دربارهاش با حضار سخن گفت. او ضمن اشاره به این که من و بهزادی دو رقیبِ سرسخت در کیهان و اطلاعات بودیم، اظهار کرد: دانشجوی روزنامهنگاری بود. امتحان داد، قبول شد و عباس مسعودی گفته بود که بیاید. گزارشنویسی به شکل درست آن را، او در روزنامهنگاری ایران برقرار کرد.
در این برنامه مازیار میری، مهدی غبرایی، مجید رضاییان، حسن زنده دل، مینو بدیعی، رامسری حضور داشتند.
پخش کلیپ درباره کارنامه حرفه ای پنج چهره برگزیده و نیز نمایش انیمیشن از دیگر برنامههای این مراسم بود. عکس یادگاری شرکتکنندگان و امضای یادمان مراسم از دیگربخشها به شمار میرفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مسعود کیمیایی: حالم خوب است/۲۰ روز دیگر کار جدیدم را شروع می کنم
- نقد و بررسی «دندان مار» در بنیاد حریری بابل
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- جواد طوسی : نقد، حافظه زنده یک ملت است
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده





