مجتمع «دیدی بود» میزبان آیین بزرگداشت پنج چهره تاثیرگذار فرهنگ و هنر ایران – محمدعلی کشاورز، اسماعیل خلج، مسعود کیمیایی، هوشنگ مرادی کرمانی و بهروز بهزادی – بود.
به گزارش سینماسینما، در این برنامه که از لحظه افطار آغاز و تا حدود یک ساعت پس از بامداد پنجشنبه ادامه داشت، اکبر رحمتی درباره محمدعلی کشاورز گفت: خوشبختم که دوستی عمیقی خارج از محیط کار با او پیدا کردم؛ کشاورز کارنامه پرباری دارد که به اصطلاح آدرس سر خود است. ممکن است سالها کار کرده باشی اما در یاد مردم نمانی و برای یادآوریات بسیار بگردند اما محمد علی کشاورز در ذهنها و خاطرهها مانده است و میماند تا همیشه … .
سپس «اصغر همت»؛ مدیر خانه تئاتر پشت تریبون حاضر شد تا برای حاضران از اسماعیل خلج بگوید.
او گفت: اولین بار در ابتدای دهه ۵۰ وقتی که به تهران آمدم و دانشجوی دانشگاه تهران شدم، نام اسماعیل خلج را شنیدم. در همین اثنا، بهرام بیضایی در کلاس نمایشنامهنویسان معاصر، وقتی به نام خلج رسید، از «گلدونه خانوم» و «حالت چطوره مش رحیم؟» به عنوان آثاری بی بدیل یاد کرد و او را ستود. امیدوارم که دوباره او را در عرصه تئاتر ببینیم و برایمان از همان نمایشنامههای ماندگارش بنویسد.
در ادامه نوبت به «جواد طوسی» رسید تا از مسعود کیمیایی دقایقی با حاضران سخن بگوید. او اشاره کرد: خلج و کیمیایی، مردانی بودند با ریشههای اصیل طهرانی که به آنها جفا شد. خلج که نوآوری و پایبندی به سنت، دو بال کارهایش بود و کاش که «قمر در عقرب»ش، منتشر شود که حس و حال همان دهه را با آمیختگی به ناتورالیسم و رئالیسم دارد. کیمیایی هم چنین است و موقعیت تاریخی را از منظر دیگر در ساحت سینما دارد. با وجود آنکه در تمام دورانی که در مقاطع حساس طی کرده و فیلم ساخته ولی کارنامه کاریاش در کانون سوءتفاهمها قرار میگیرد. بعضیها می گویند مسعود کیمیایی تمام شده هنرمند مگر تمام میشود؟
همچنین «همایون اسعدیان» به ذکر خاطرهای کوتاه از آشنایی با کیمیایی که به واسطه اسفندیار منفردزاده رخ داد و بعد در ساخت فیلم «سِفر سنگ» به همکاری پرداخت، اشاره کرد.
در این فاصله، «صدیق تعریف»، کلامی به آواز برای حاضران خواند و سپس «شهرام اقبالزاده» به روی سن رفت و از هوشنگ مرادی کرمانی سخن راند.
او گفت که مرادی کرمانی ملتقای سینما و ادبیات (کودک و بزرگسال) است. خود او در خاطراتش مینویسد که وقتی در سالهای دور مینوشت فکرش را هم نمیکرد که کتابش در گستره ادبیات کودک بگنجد.
آخرین بخش این برنامه، بهروز بهزادی بود که «محمد بلوری» دربارهاش با حضار سخن گفت. او ضمن اشاره به این که من و بهزادی دو رقیبِ سرسخت در کیهان و اطلاعات بودیم، اظهار کرد: دانشجوی روزنامهنگاری بود. امتحان داد، قبول شد و عباس مسعودی گفته بود که بیاید. گزارشنویسی به شکل درست آن را، او در روزنامهنگاری ایران برقرار کرد.
در این برنامه مازیار میری، مهدی غبرایی، مجید رضاییان، حسن زنده دل، مینو بدیعی، رامسری حضور داشتند.
پخش کلیپ درباره کارنامه حرفه ای پنج چهره برگزیده و نیز نمایش انیمیشن از دیگر برنامههای این مراسم بود. عکس یادگاری شرکتکنندگان و امضای یادمان مراسم از دیگربخشها به شمار میرفت.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
- نسخه اصلاح و مرمت شده «دندان مار» در موزه سینما نمایش داده میشود
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- تشویق طولانی مسعود کیمیایی در «بازنمایش قصه ترانههای ماندگار»/ کیمیایی از غم نبود مهرجویی گفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری