مهدی کریمی تفرشی تهیه کننده دریادداشتی نوشت :
سال هاست که شعار ” حمایت از سینمای جوان ایران” به عنوان یک کلیدواژه تکراری به گوش می رسد ولی در عمل سینمای ایران همچنان در سیطره تعداد مشخصی از فعالان شناخته شده خودش می گردد و فرصت درخشش شاید هر چند سال یک بار برای سینمای ایران مهیا شود که نام یکی از جوانانش آن هم به واسطه اعتماد بخش خصوصی به آن فراهم شود.
جوانانی که در دهه اول انقلاب به آن ها اعتماد شد و شاه ماهی های بزرگی چون کیارستمی، پوراحمد، درخشنده، بنی اعتماد تبریزی، حاتمی کیا، ملاقلی پور و … از دل ان بیرون آمدند. اما در دهه هفتاد سینما در چالش حضور بزرگان باقی ماند و امکان دیده شدن استعدادها فراهم نشد و همچنان شاید هر ده سال یکی بار فرهادی یا روستاییان را کشف کنیم و البته ذوق کنیم که توانستهایم به جوانان هم میدان داده باشیم .
واقعیت این است که اقتصاد سینمای ایران نیاز به بهره گیری از فرمول های تازه دارد. تمرکز روی یوه های امتحان پس داده مثل کمدی های سخیف و یا ملودارم های تلخ که باری به هر جهت در سینما اکران می شوند و برخی شاید برخی از ان ها بخشی از سرمایه را باز می گردانند امکان حضور فعالان اقتصادی را برای سرمایه گذاری سالم در سینما خواهد بست.
برای کشف فیلمسازان جوان در وهله نخست باید میدان کسب تجربه و هنر را به آن ها بدهیم . کارگردانی که سر صحنه پشت دوربین کار نکرده و با عوامل حرفه ای سر و کله نزده باشد، چگونه میتواند به یک باره وارد محیطی شود که همه چیز برایش ناشناخته است؟
چگونه توقع داریم اندیشه های هنری یک کارگردان جوان متبلور شود ولی فقط برایش امکانی برای ساخت فیلم های کوتاه و مستند که نیاز اصلی سینمای ماست فراهم نکرده ایم؟ بله یقین دارم که سینمای جوان ما با تکیه بر همین استعدادها می توان در عرصه های بین المللی بدرخشد و موفق باشد. می توان دبرای هر لحظه اش در دنیا برنامه ریزی کرد و سود های سرشار اقتصادی هم کسب کرد.
اما همه این ها نیازمند یک تقویم کاری با حوصله است که همه آن نمی توان دبر عهده و دوش بخش خصوصی باشد. درواقع باید بخش خصوصی از این فصل کشت محصول به دست آمد هرا درو کند. کارگردان جوان را بشناسد و با اعتما دبه او که امروز اندکی هم تجربه دارد، سرمایه لازم را برای ساخت فیلمی هم ارزشمند و هم پر مخاطب فراهم آورد.
مسیر روشن است. باید برای فردا از همین روز برنامه ریزی کاملی انجام دهیم و با حمایت مادی درست و به موقع از کارگردانان نسل جدید سینمای ایران ، برای رونق و نجات سینما فکر کنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





