در مراسم اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند، برگزیدگان در بخشهای مختلف معرفی شدند.
به گزارش سینماسینما، در مراسم اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند برگزیدگان در بخشهای مختلف به شرح زیر معرفی شدند:
در بخش مردمی مستندهای کوتاه از میان مستندهای «آجور تا بند»، «فریاد در چال» و «آشیرما»، مستند «آجور تا بند» به کارگردانی نبی الله شعبانی برنده این بخش جشنواره شد.
در بخش مستندهای نیمه بلند مردمی ارژنگ ضرغامی با مستند «زندگی در شب» توانست رای و نظر مخاطبان را جلب کند. دیگر مستندهای این بخش «پژاره» به کارگردانی علی اسدی و علی طهماسبی و «اسب های زندگی» به کارگردانی امیر شکرگزار ناوی بود.
در بخش مستندهای بلند مردمی سهیلا پورمحمدی با مستند «پرنده افلاک» برنده این فصل جشنواره شد. دیگر نامزدهای این بخش «عروسک کوکی نیستم» و «پشت دیوار ۴۷» بودند.
در بخش داوری جشنواره، داوران این فصل ارد زند، حامد شکیبانیا و محسن برمهانی این مستندها را برگزیدند.
در بخش کوتاه، «باغچه کوچک ما سبز است» به کارگردانی حسین نارمنجی از میان مستندهای برگزیده دیگر این بخش به نامهای «صدای پای آب» و «ناصر» برنده این فصل جشنواره شد.
در بخش مستندهای نیمه بلند مستند «مشد عباس، بودن، نبودن» به کارگردانی سید هاشم مرتضویان برگزیده این فصل از جشنواره شد. دیگر نامزدهای این بخش «زندگی در شب» و «پژاره» بودند. در بخش مستندهای بلند داوری امیر منیری با مستند «عروسک کوکی نیستم»، تندیس برگ زرین جشنواره را به خانه برد.
دیگر نامزدهای این بخش «نامههای کارستن» به کارگردانی عطا پناهی و «گراند هتل» به کارگردانی ابوالفضل سروش مهر بودند.
در ادامه ابراهیم حاتمیکیا درباره شبکه مستند و دیدن برنامههای مستند گفت: در فضای فیلمسازی و تماشای فیلم مستند بسیار احساس آرامش و امنیت میکنم؛ چراکه احساسم بر این است که فضای مستند فضای سلوکی است که هنرمند را برای ورود به جامعه درست می سازد. سلوک هنرمند برای ورود به فضای جامعه است.
وی ادامه داد: اگر به دست من باشد، میگویم هیچ فیلمساز داستانی حق فیلمسازی ندارد؛ مگر اینکه از حوزه مستند عبور کند؛ چراکه تاثیر بسیاری بر نگاه فیلمساز دارد و بر جامعه هم تاثیرگذار است.
این کارگردان سینما درخصوص مستند «مشد عباس، بودن، نبودن» عنوان کرد: این مستند با وجود موضوع جدی روایت بشاشی دارد. مستندی که یک موضوع به شدت حساس جامعه را مورد بررسی قرار داده است.
وی افزود: من مستند را پایگاه بسیار مهمی برای فیلمساز میدانم. به شخصه اولین شبکهای که تکیهگاهم است، شبکه مستند است؛ چرا که در برنامه های شبکه مستند یک سلوک هنرمندانه و در عین حال یک دموکراسی بسیار زیبا را می بینم.
حاتمیکیا در پایان خاطرنشان کرد: زبان مستند و شبکه مستند بسیار ارزشمند است. امیدوارم روز به روز قدرت بگیرد و بتواند روزی مثل انیمیشن ـ که امروز دارد نفس میکشد ـ اکران خوبی به دست آورد.
پس از بخش ویژه این مراسم از مرتضی پورصمدی فیلمبردار، عکاس و مردم نگار تجلیل شد.
وی گفت: ۴۲ سال است که در عرصه مستندسازی فعالیت میکنم و در این مدت بیش از ۱۰۰ مستند ساختهام.
آیین اختتامیه نخستین جشنواره تلویزیونی مستند با حضور سید سلیم غفوری مدیر شبکه مستند، سیدمحمد مهدی طباطبایی نژاد مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، ابراهیم حاتمی کیا و حسین افشار مدیر خانه مستند انقلاب اسلامی و جمعی از مستندسازان و هنرمندان برجسته در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- روایتی نوین از ابراهیم حاتمیکیا؛ پروژه «موسی کلیمالله» چگونه به ابراهیم حاتمیکیا رسید؟
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- دو فیلم از اردوان زینی سوق در روسیه/ سه مستند ایرانی در جشنواره یکاترینبرگ نمایش داده میشود
- بازگشت جوایز فنی به بخش مسابقه ملی سینماحقیقت
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
- چرخشهای ناگهانی/ کوتاه درباره فیلم «شب طلایی»
- قصهی خانه مادربزرگ/نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- یک ریسک بزرگ/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند