سینماسینما، پریسا الیاسی
ما به واسطهی زندگی در تاریخ و جغرافیایی خاص، شرایط خاصی از زیستن را تجربه میکنیم که بعید است نظیرش در جای دیگری از کرهی زمین وجود داشتهباشد!
جامعهی ما جامعهای پر از تضاد و تناقض است. حتی اگر چشم بر روی سطح کلان اجتماع ببندیم، در اجتماع کوچکی مانند خانواده هم تضاد و تناقض زیادی به چشم میخورد.
این جمع اضداد، آنجایی ترسناک و نگرانکننده میشود که توان همزیستی مسالمتآمیزش را از دست میدهد. چیزی که به وفور شاهدش هستیم و فیلم «دینامیت» دقیقا دست روی همین سوژه گذاشتهاست.
«دینامیت» با اسبابکشی محمدحسین و هادی، دو طلبهی جوان به آپارتمانی در شمال تهران شروع میشود که همسایهشان، دو دختر جوان و به اصطلاح امروزی هستند و بساط پارتی و مهمانی در خانهشان همیشه به راه است.
داستان، فراز و فرود آنچنانی ندارد و کل فیلم حول محور کلکل و بگومگو بین محمدحسین و هادی با زیبا و ساناز میچرخد که البته در هردو طرف جبهه، یک شخصیت صلحطلب وجود دارد تا طرفین دعوا را وادار به کظمغیظ و یا به عبارت دیگر، بیخیال شدن؛ کند!
پژمان جمشیدی و احمد مهرانفر در نقش دو طلبهی جوان، مثل همیشه خوب هستند و کفهی سنگین بازی را نسبت به گروه دختران، نازنین بیاتی و زیبا کرمعلی، به خودشان اختصاص دادهاند و بیشتر بار طنز فیلم را به دوش میکشند.
محسن کیایی در نقش همسایهی سوم، آن محسن کیایی همیشگی نیست و این نه به توان بازیگری او که به پرداخت شخصیت در فیلمنامه برمیگردد.
«دینامیت» اگرچه دست روی موضوع مهم و معضل جدی جامعه گذاشته اما صرفا در حد یک کار کمدی باقی مانده و حرف زیادی برای گفتن ندارد. با اینحال نمیتوان از یک نکتهی بسیار مهم گذشت؛ اینکه فیلم به قواعد خودش برای ایجاد موقعیتهای طنز پایبند است و برای خنداندن مخاطب، دست به هرکاری نمیزند.
«دینامیت» را به نوعی میتوان پرچمدار اکران در سینما در دوران کرونا دانست که اتفاقا با استقبال مخاطبان روبهرو شد و هنوز هم در دوران رونق دوبارهی سینما و در آخرین روزهای اکرانش، در صدر لیست پرفروشها قرار دارد. این موضوع نشان میدهد که مخاطبان فیلم و سینما تا چه اندازه به فیلمهای کمدی روی خوش نشان میدهند و چهقدر سینمای ما در این ژانر، تهیدست است. حالا مخاطبان سینما، بعد از نزدیک به دو سال خانهنشینی و تحمل بیماری و از دست دادن عزیزان و احاطه شدن توسط انواع و اقسام خبرهای بد، بیش از هر زمانی نیاز به خندیدن دارند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- «زمستان بود» و سه جایزه از دو جشنواره/ نازنین بیاتی بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم هند شد
- چالشهای حفظ حریم خصوصی، از ناصر تقوایی تا پژمان جمشیدی
- با نام بینالمللی «پاهای گلی»؛ «بازی را بکش» به روسیه میرود
- میزبانی سینماها از آثار جدید/ پریناز ایزدیار، پیمان معادی، پژمان جمشیدی و بهرام افشاری این هفته به سینماها میآیند
- نوستالژی دهه شصت در شبکه نسیم
- «۱۰۰۱» و اهمیت همصدایی در سوگ
- «۱۰۰۱» نوستالژی میشود/ گفتگوی محسن کیایی با دوبلورهای «فوتبالیستها»
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- «۱۰۰۱» با محسن کیایی میآید
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «محکوم» در راه شبکه نمایش خانگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





