کامل حسینی در اعتماد نوشت :میان دو جهان واقعی و سینما چه دیالکتیکی برقرار است؟ کانون تاثیرگذاری سینما بر جهان واقعی در کدام ویژگیاش بیشتر متمرکز است؟ سالهای طولانی است که زنان در همین جهان واقعی از مزاحمتهای کلامی و شوخیهای رکیک در زندگی روزمره مینالند که برخی مردان در حضورشان آنها را به زبان میآورند. بدیهی است که جایگاه سینما در ایجاد و یا دامن زدن به چنین جهانی روشن است که سینما از طریق جذابیت و سِحر ذاتیاش – که بارزترین ویژگیهایش نیز میتواند باشد – در نقش یکی از عوامل مشوق بر آزار و اذیت از طریق شوخی و تکههای جنسی زنان ظاهر شود. شوربختانه این روزها برخی فیلمهای کمدی غافلانه و یا عامدانه به سبب بیتوجهی به همان قدرت تاثیرگذاری سینما از برخی تکهها و شوخیهایی مستهجن با رنگ و لعابی نسبتا پنهان در پیشبرد روایت بهره میگیرند. اما نکته مهم در این مساله این است که از قضا برخی تماشاگران علاقهمند به اینگونه فیلمها بانوانی را تشکیل میدهند. ظاهرا بانوان سادهدلانه و از سر سرگرمی و یا به بهانه شوخی بودنشان دیالوگهای مستهجن را چندان جدی نمیگیرند و معمولا از طریق خندیدن با آنها همراهی میکنند اما غافل از پیامدهایی هستند که در درازمدت نهتنها مردان بلکه دامن زنان را در همان زندگی روزمره میگیرد. در واقع دیالکتیک منفی که در این میان شکل گرفته، چنین است: وجود و تداوم مزاح و تکههای زندگی مبتذل زندگی روزمره به عنوان بخشی از واقعیتهای جهانی سبب شکلگیری و تداوم برخی سکانسهای سینمایی میشوند و در مقابل، همین سکانسهای سینمایی به سبب فریبندگی تصاویرشان، سبب میشوند که شوخیها و تکههای مستهجن دوباره در جهان واقعیت و در زندگی روزمره به طرز فزایندهای تداوم یابند، قبح به کارگیری اینگونه ادبیات ریخته شود و سپس بهکارگیری آنها به گونهای فریبنده بر شوخطبعی و روابط عمومی بالای افراد دلالت کند که سرانجام اولین قربانیانش خود زنان خواهند بود. در حقیقت، تصویر برخی دیالوگها با محتوای جنسی اگر چه در عالم واقعیت وجود دارد اما به نظر نگارنده نمیتوان به بهانه بیان واقعیتها آنها را بازگو کرد زیرا هر واقعیتی نیاز به بیانش نیست و از قضا نمایش واقعیتشان حتی با زبان شوخی و خنده، خود به مثابه تجربه آنها در عالم جدیت است و زشتی ابراز آنها با زبان شوخی به اندازه بیان جدیشان منفور است؛ برای مثال هیچگاه پسندیده نیست کسی در برابر خانواده، دوستان با زبان شوخی سخنان رکیک جاری نماید زیرا همان طور که بیان شد اشخاص و برخی احساسها به دلیل اهمیتشان شوخیبردار نیستند و خود شوخی در این گونه موارد، خود نیز به منزله توهین و جدیت زشت تلقی میشود. در پایان، سوژههای اسفبار اما خندهدار دیگر جهان واقعی به ویژه زندگی زن و شوهری و خانوادگی فراوانند که برای شکلگیری سکانسهای جهان سینما پیشنهاد میشوند تا در یک فضای سرگرمکننده سالن سینما افراد را بخندانند، با زبان نیشدار کمدی نیز سرزنش شوند و در نهایت دیالکتیکی متعالی جهت تداوم جهان واقعی و بازآفرینی جهان سینما نقش سازندهای ایفا کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تنوع ژانر؛ به چه قیمتی؟!
- روزنامه همشهری : روزی خواهد رسید که دیگر این کمدی های تکراری برای مخاطب جذابیت نخواهد داشت
- مهدی هاشمی و نسرین مقانلو در سریال نوروزی “کامیون”
- دو فیلمنامه مجوز ساخت گرفتند
- شما که غریبه نیستید!
- درخواست پولاد کیمیایی از حسین انتظامی برای جلوگیری از شوخی های جنسی در سینما
- لیام نیسن بازیگر یک فیلم کمدی شد
- مهدی نادری: سینمای اجتماعی به کاسبی افتاده است/ ادای مسئولیت با ساخت کمدی
- رامبد جوان: گرفتار باور به «قانون مورفی» شدهایم/ با جشنواره فجر قهر نمیکنم
- خنده در تاریکی*/ نگاهی به فیلمهای کمدی که در جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت جایزه شدهاند
- «رحمان ۱۴۰۰» از جشنواره بیرون رفت /انصراف یک کمدی دیگر از جشنواره فیلم فجر
- فیلم/ شیطنت سازندگان «میلیونر میامی» یا شوخی با «خانم یایا»؟
- «اکسیدان» ۱۰ میلیاردی میشود/ تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده
- چرا آنسویمرزیها به کمدیهای ایرانی نمیخندند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





