کامل حسینی در اعتماد نوشت :میان دو جهان واقعی و سینما چه دیالکتیکی برقرار است؟ کانون تاثیرگذاری سینما بر جهان واقعی در کدام ویژگیاش بیشتر متمرکز است؟ سالهای طولانی است که زنان در همین جهان واقعی از مزاحمتهای کلامی و شوخیهای رکیک در زندگی روزمره مینالند که برخی مردان در حضورشان آنها را به زبان میآورند. بدیهی است که جایگاه سینما در ایجاد و یا دامن زدن به چنین جهانی روشن است که سینما از طریق جذابیت و سِحر ذاتیاش – که بارزترین ویژگیهایش نیز میتواند باشد – در نقش یکی از عوامل مشوق بر آزار و اذیت از طریق شوخی و تکههای جنسی زنان ظاهر شود. شوربختانه این روزها برخی فیلمهای کمدی غافلانه و یا عامدانه به سبب بیتوجهی به همان قدرت تاثیرگذاری سینما از برخی تکهها و شوخیهایی مستهجن با رنگ و لعابی نسبتا پنهان در پیشبرد روایت بهره میگیرند. اما نکته مهم در این مساله این است که از قضا برخی تماشاگران علاقهمند به اینگونه فیلمها بانوانی را تشکیل میدهند. ظاهرا بانوان سادهدلانه و از سر سرگرمی و یا به بهانه شوخی بودنشان دیالوگهای مستهجن را چندان جدی نمیگیرند و معمولا از طریق خندیدن با آنها همراهی میکنند اما غافل از پیامدهایی هستند که در درازمدت نهتنها مردان بلکه دامن زنان را در همان زندگی روزمره میگیرد. در واقع دیالکتیک منفی که در این میان شکل گرفته، چنین است: وجود و تداوم مزاح و تکههای زندگی مبتذل زندگی روزمره به عنوان بخشی از واقعیتهای جهانی سبب شکلگیری و تداوم برخی سکانسهای سینمایی میشوند و در مقابل، همین سکانسهای سینمایی به سبب فریبندگی تصاویرشان، سبب میشوند که شوخیها و تکههای مستهجن دوباره در جهان واقعیت و در زندگی روزمره به طرز فزایندهای تداوم یابند، قبح به کارگیری اینگونه ادبیات ریخته شود و سپس بهکارگیری آنها به گونهای فریبنده بر شوخطبعی و روابط عمومی بالای افراد دلالت کند که سرانجام اولین قربانیانش خود زنان خواهند بود. در حقیقت، تصویر برخی دیالوگها با محتوای جنسی اگر چه در عالم واقعیت وجود دارد اما به نظر نگارنده نمیتوان به بهانه بیان واقعیتها آنها را بازگو کرد زیرا هر واقعیتی نیاز به بیانش نیست و از قضا نمایش واقعیتشان حتی با زبان شوخی و خنده، خود به مثابه تجربه آنها در عالم جدیت است و زشتی ابراز آنها با زبان شوخی به اندازه بیان جدیشان منفور است؛ برای مثال هیچگاه پسندیده نیست کسی در برابر خانواده، دوستان با زبان شوخی سخنان رکیک جاری نماید زیرا همان طور که بیان شد اشخاص و برخی احساسها به دلیل اهمیتشان شوخیبردار نیستند و خود شوخی در این گونه موارد، خود نیز به منزله توهین و جدیت زشت تلقی میشود. در پایان، سوژههای اسفبار اما خندهدار دیگر جهان واقعی به ویژه زندگی زن و شوهری و خانوادگی فراوانند که برای شکلگیری سکانسهای جهان سینما پیشنهاد میشوند تا در یک فضای سرگرمکننده سالن سینما افراد را بخندانند، با زبان نیشدار کمدی نیز سرزنش شوند و در نهایت دیالکتیکی متعالی جهت تداوم جهان واقعی و بازآفرینی جهان سینما نقش سازندهای ایفا کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- روزنامه همشهری : روزی خواهد رسید که دیگر این کمدی های تکراری برای مخاطب جذابیت نخواهد داشت
- مهدی هاشمی و نسرین مقانلو در سریال نوروزی “کامیون”
- دو فیلمنامه مجوز ساخت گرفتند
- شما که غریبه نیستید!
- درخواست پولاد کیمیایی از حسین انتظامی برای جلوگیری از شوخی های جنسی در سینما
- لیام نیسن بازیگر یک فیلم کمدی شد
- مهدی نادری: سینمای اجتماعی به کاسبی افتاده است/ ادای مسئولیت با ساخت کمدی
- رامبد جوان: گرفتار باور به «قانون مورفی» شدهایم/ با جشنواره فجر قهر نمیکنم
- خنده در تاریکی*/ نگاهی به فیلمهای کمدی که در جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت جایزه شدهاند
- «رحمان ۱۴۰۰» از جشنواره بیرون رفت /انصراف یک کمدی دیگر از جشنواره فیلم فجر
- فیلم/ شیطنت سازندگان «میلیونر میامی» یا شوخی با «خانم یایا»؟
- «اکسیدان» ۱۰ میلیاردی میشود/ تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده
- چرا آنسویمرزیها به کمدیهای ایرانی نمیخندند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه