حجتالاسلام عالی گفت: واکنش تند ما به دلیل شدت عمل زشتی بود که در تریبون رسمی نظام اسلامی مطرح شد و فرهنگ غلط و ضد خانواده را ترویج کرده و مورد دفاع قرار داد، اما عذرخواهی و عدم لجاجت گوینده این مطالب، اتفاق مثبتی بود.
به گزارش سینماسینما، حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی بر ضرورت استفاده صحیح از تریبون جشنواره فیلم فجر و تبیین مفاهیم اسلام ناب تأکید کرد و این جشنواره را به مثابه تریبون انقلاب اسلامی دانست که باید در ضمن استفاده از آن، مفاهیم در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی بیان شود.
حجتالاسلام عالی با اشاره به سخنان یکی از فیلمنامهنویسان که در جشنواره فیلم فجر عنوان شد، تأکید کرد: واکنش ما متناسب با سخنان مطرحشده بود.
او تصریح کرد: وقتی عمل زشتی روی دهد و آن عمل در تریبونی که مهمترین سنگر هنری انقلاب اسلامی است، مورد حمایت قرار بگیرد، باید با آن مقابله شود.
این استاد اخلاق اسلامی به نقاط قوت در برخی تولیدات جشنوار فیلم فجر اشاره کرد و گفت: محاسنی در فیلمها و تولیدات جشنواره دیده میشود که نباید از نظر دور بیفتد. اما گویا این جشنواره در سالهای اخیر به سمت شوی مد و لباس حرکت میکند که باید به آن رسیدگی شود.
حجتالاسلام عالی ادامه داد: مطلبی که در سخنرانی به آن اشاره کردم در مقابل عمل ناشایست و گفتار دفاعی نویسندهای بود که از تریبون جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی ابراز شد. چراکه جشنواره فیلم فجر به منزله سنگری در انقلاب است و برای حفظ آن تلاشهای زیادی شده و خونهای زیادی برای پیروزی انقلاب اسلامی ریخته شده است. به همین دلیل نباید آن را نادیده گرفت، به قدری که از این تریبون، حرفهای ضد ارزشی و ضد اسلامی عنوان شود.
او با بیان اینکه دفاع از ازدواج سفید به منزله فروپاشی نهاد خانواده است، اظهار داشت: این نوع همزیستی از لحاظ فقهی خلاف نظر اجماع فقها است و از سوی دیگر از نظر اخلاقی و زندگی مشترک هم تعهدی در آن وجود ندارد که نهاد خانواده را حفظ کند.
او به عذرخواهی نوشین معراجی اشاره کرد و گفت: در عذرخواهی اول، هیچ تناسبی میان پوشش خبری و حرفی که عنوان شد، وجود نداشت. در عین اینکه آنچنان پررنگ نبود که سوءبرداشت را مرتفع کند.
این استاد اخلاق به عذرخواهی بعدی و جدی نویسنده اشاره کرد و گفت: این اتفاق خوبی بود که گوینده مطلب، لجاجت به خرج نداد و از حرفی که زده بود، عذرخواهی کرد.
او تصریح کرد: بازیگران، فیلمنامهنویسان و جامعه فیلمساز ما باید بدانند که عنوان کردن مطالبی مانند ازدواج سفید، به منزله خارج شدن از حدود شرع است که جای تأسف دارد که از تریبون انقلاب اسلامی مورد دفاع قرار بگیرد.
حجتالاسلام عالی ادامه داد: واکنش تند ما به دلیل شدت عمل زشتی بود که در تریبون رسمی نظام اسلامی مطرح شد و فرهنگ غلط و ضد خانواده را ترویج کرده و مورد دفاع قرار داد.
او با تأکید بر اینکه فعالیتهای مثبت باید مورد تقدیر قرار بگیرد، گفت: یکی از فیلمهای ساخته شده در جشنواره فیلم فجر در سالهای گذشته، فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ بود که مقام معظم رهبری از آن تقدیر کردند.
حجتالاسلام عالی از منش و روش تقدیر به عنوان شیوهای برای نزدیک کردن افکار به خط سیر انقلاب اسلامی یاد کرد و اظهار داشت: پیرو سیره رهبر معظم انقلاب اسلامی، باید از کارهای ارزشی دفاع کرد و آنها را مورد تقدیر قرار داد. البته ایستادگی در برابر روش غلط نیز از وظایف اسلامی است که نباید از آن غافل شد.
منبع: تسنیم
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





