تهیهکننده فیلم «شبی که ماه کامل شد» با اعلام اینکه برای اکران نوروزی تلاش میکند، درباره پس گرفتن یکی از جوایز این فیلم که گفته شد در مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر اشتباه اعلام شده اظهارنظر کرد.
به گزارش سینماسینما، محمدحسین قاسمی درباره موفقیت فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگرادنی نرگس آبیار و پیشبینیاش از کسب بیشترین سیمرغهای سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: اصولاً کار هنری را نمیشود پیشبینی کرد و سینما هم مستثنا نیست، اما تنها چیزی که از آن اطمینان داشتیم این بود که گروه فیلم «شبی که ماه کامل شد» تمام تلاش خود را برای این فیلم انجام میدهد تا به مخاطب احترام بگذارد و اثری ساخته شود که درخور نگاه مخاطب و پرده نقرهای سینما باشد. بنابراین از این حیث مطمئن بودم تمام تلاشمان را انجام میدهیم ولی درباره اینکه چه اتفاقی رخ میدهد امیدمان به خدا بود؛ هرچند در شروع جشنواره و بر اساس استقبال گرم مردم و منتقدان و اهالی رسانه میشد پیشبینی کرد که اتفاقات خوشی رقم خواهد خورد.
او گفت: نرگس آبیار در این فیلم نگاهی انسانی داشت و عشق را در مقابل یک تفکر نشان داد؛ عشقی که همیشه ناجی بوده اما متأسفانه در این ماجرا استخوانهایش در مقابل تفکر رادیکال خُرد میشود.
وی درباره زمان اکران فیلم «شبی که ماه کامل شد» هم پاسخ داد: برنامهریزی ما برای اکران نوروز است و اگر شرایط فراهم شود در نوروز فیلم را اکران عمومی خواهیم کرد، البته هنوز برای پخش فیلم به جمعبندی نهایی نرسیدهایم و این هفته پخشکننده فیلم هم مشخص میشود.
نرگس آبیار، برنده سیمرغ بهترین کارگردانی
قاسمی در پاسخ به اینکه با توجه به موضوع فیلم چقدر برنامهریزی برای اکران و حضور خارجی آن وجود داشته است؟ با اشاره به حضورهای بینالمللی دو فیلم «شیار ۱۴۳» و «نفس» که در مجموع به بیش از ۱۰۰ مورد میرسد، گفت: تلاش ما بر این بوده تا فیلمی بسازیم که برای خودش جهانی داشته باشد تا از این طریق برای مخاطب جهانی هم قابل فهم شود. خیلی از آثاری که ساخته میشود بویژه در حوزه جنگ، موفقیتی در عرصه بینالملل نداشته و یکی از دلایلش این است که فیلم نیاز به عقبه ذهنی و ارجاعات فرامتنی دارد، ولی ما سعی میکنیم در کارهایی که انجام میدهیم، فیلم جهان خود را تعریف کند تا هم برای مخاطب داخلی که ممکن است حتی سن و سال کمتری هم داشته باشد قابل فهم باشد و هم مخاطب خارج از ایران آن را درک کند. در فیلم «شبی که ماه کامل شد» هم تلاش کردیم این موضوع لحاظ شود.
او اضافه کرد: در این راستا با چند پخشکننده بینالمللی هم صحبت کردهایم، اما قطعی نشده و قرار بوده پس از جشنواره به نتیجه نهایی برسیم.
تهیهکننده «شبی که ماه کامل شد» درباره اطلاعات داستان فیلم و برخی حاشیههایی که شنیده میشد نیز توضیح داد: موضوع تفکرات رادیکال و بنیادگرا مسئله روز دنیا است و خانم آبیار هم چند سالی بود قصد داشت روی چنین موضوعی کار کند. قرار ما این بود که ابتدا بر اساس موضوعی که خارج از ایران مطرح شده بود یعنی در مورد پناهجویان سوری در کمپی در آلمان کار کنیم و حتی سرمایهای هم از طرف آلمانیها داشتیم، اما بعد با وجود تحقیقاتی هم که انجام شده بود به دلیل تفاوتهای فرهنگی برای ساخت فیلم در خارج از کشور و نیز مسئله زبان به این نتیجه رسیدیم که بهتر است در داخل ایران کار کنیم. از آنجا که روی موضوع «شهاب و فائزه» (دو قربانی برادران ریگی) هم تحقیقاتی انجام شده بود نهایتاً بیشتر روی این مسئله تمرکز کردیم.
او افزود: البته در داستان فیلم فقط بخشی از آن به این دو شخصیت برمیگردد و بیشتر خانواده عبدالحمید و عبدالمالک ریگی روایت میشوند و با این حال در پروسه تحقیقات با خانواده شهاب و فائزه ارتباط گرفتیم. همه مصاحبههایی را که شخصیتهای ماجرا انجام داده بودند پیدا و بررسی کردیم. حواشیای هم که مطرح شد شاید به این دلیل بود که وقتی سوژه فیلمی مطرح میشود این اتفاقات پیش میآید اما خانواده شهاب و فائزه خیلی به ما لطف داشتند و همکاری زیادی کردند و در اختتامیه هم حضور داشتند.
قاسمی در پایان در پاسخ به اینکه چه شد یکی از سیمرغهایی که در مراسم پایانی عنوان شد به این فیلم تعلق گرفته، بعد به فیلم دیگری داده شد؟ گفت: واقیت این است که خیلی برای من تفاوتی ندارد و از جشنواره هم ممنونم، البته نه به خاطر اینکه جوایزی را گرفتیم چون به نظرم داوریهای امسال با شجاعت و درست بود. اما درباره جایزه بخش طراحی لباس که آقای بزرگنیا به عنوان یکی از داورها از روی برگه نام برگزیده را خواندند فکر نمیکنم یک داور چنین اشتباهی را از روی برگه انجام دهد و شاید در متن لوح این اشتباه پیش آمده باشد. با این حال خیلی برایم تفاوتی ندارد و فیلم دوست عزیزم آقای رضوی (ماجرای نیمروز: رد خون) هم نه فقط در طراحی لباس بلکه در تمام بخشها واجد شرایط خوبی بوده ولی براساس آنچه در فیلمها میبینیم فکر نمیکنم اشتباهی رخ داده باشد.
ساعاتی پس از برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر در ۲۲ بهمنماه، روابط عمومی جشنواره اعلام کرد، محمدرضا شجاعی برگزیده طراحی لباس جشنواره فیلم فجر که برای دو فیلم «شبی که ماه کامل شد» و «ماجرای نیمروز: رد خون» نامزد دریافت جایزه شده بود برای فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» این سیمرغ را دریافت کرد که به اشتباه در مراسم اختتامیه «شبی که ماه کامل شد» عنوان شد.
فیلم «شبی که ماه کامل شد» در اختتامیه سیوهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین نقش اول زن (الناز شاکردوست)، بهترین نقش اول مرد (هوتن شکیبا)، بهترین نقش مکمل زن (فرشته صدرعرفایی)، بهترین فیلم (محمدحسین قاسمی)، بهترین کارگردانی (نرگس آبیار) و بهترین چهرهپردازی (ایمان امیدواری) را کسب کرد.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
آخرین ها
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور