سینماسینما، الناز راسخ
وقتی پیوندهای عاطفی زیر سایه سنگین سیاست دچار فروپاشی میشوند، حرفهای مگوی بسیاری در سینههای مادران و خواهران مدفون میشوند که از ترسِ گوشِ موشِ خفته دیوارها در تاریکی به قاب عکسها گفته خواهند شد.
«آشغالهای دوستداشتنی» از بزرگترین مسئله جامعه سیاستزده ایران در طول قرنها سخن میگوید. اختلاف نظرهایی که در تاروپود خانوادگی ریشه میدوانند و هیچ ماحصلی جز جدایی و درد و غم نخواهند داشت. اگر در پسِ اختلاف عقیدهها پیوندهای خانوادگی دچار ازهمگسیختگی شوند، با خوابیدن تب و تابها تنها حسرت است که به دلها میماند.
«آشغالهای دوستداشتنیِ» محسن امیریوسفی شش سال بابت بیان حقیقتی توقیف بود که حتی اگر بهظاهر منکرش شویم، در خفا به آن اذعان خواهیم داشت. حقیقت تلخی که با شیرینی طنازگونه امیریوسفی مضحک و ابلهانه به نظر میآید و خنده بر لبان تماشاگر مینشاند. خندههایی که شاید زهرخند تلخ تماشاگر به تاریخ خود باشد.
ویژگی آثار امیریوسفی بیان حقایق عمیق در لفافه و طنازی است. خصلتی که امروز بر قد و قواره آثارش بهخوبی نشسته و میتواند نقاط ضعف آنها را بپوشاند. در آخرین اثر امیریوسفی بازیها در خدمت روایت داستان فیلم هستند و هر یک از کاراکترها در جهت تکامل شخصیت دیگر گام برمیدارند. از نظر نگارنده اگر «آشغالهای دوستداشتنی» در جشنواره به نمایش درمیآمد، شیرین یزدانبخش (منیرخانم) میتوانست یکی از شانسهای دریافت سیمرغ باشد. حتی هدیه تهرانی نیز یکی از بهترین بازیهایش در چند سال اخیر را در فیلم امیریوسفی از خود ارائه داده است.
«آشغالهای دوستداشتنی» هنوز بعد از شش سال همچون نان سنگکی که بهتازگی از تنور درآمده، برشته و خوشعطر است. آخرین اثر امیریوسفی چون جوانی تازهنفس ایدهای نو در بیان حقیقتی کهنه دارد و مصمم ضعفهای فرهنگی و تاریخی ما را چون آینه در مقابل دیدگان به نمایش درمیآورد.
باید به محسن امیریوسفی دست مریزاد گفت که شش سال پای اثرش ماند تا به شکلی قانونی بر روی پرده نقرهای به نمایش درآید. اگر صبوری او نبود، شاید ما امروز امکان دیدنش را داخل سینماها پیدا نمیکردیم.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به خاطر یک نقد طنزآمیز؛ شورایعالی تهیهکنندگان از محسن امیریوسفی شکایت کرد
- واکنش آقااسفندیار به بیانیه شورایعالی تهیه کنندگان در مورد پروانه ساخت
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- نقد؛ چراغی در رهگذر تاریک و روشن سینما
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- «قیف» با رضا عطاران به سینما میآید
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- کتاب محسن امیریوسفی اجازه توزیع در بازار کتاب را پیدا نکرد
- محسن امیریوسفی، مجددا رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران شد
- هیات مدیره جدید کانون کارگردانان سینما انتخاب شدند
- پروانه ساخت یک فیلم سینمایی صادر شد
- در شب محمدعلی نجفی مطرح شد؛ روشنفکری که برای نجات سینما تلاش کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





