ناگفته های لیلا حاتمی از پشت صحنه چند فیلم مهم کارنامه اش در گفتگو با ماهنامه اندیشه پویا:
حاتمی کیا در «ارتفاع پست» با واسطه با من حرف می زد و این برایم خوشایند نبود/ با پرستویی سر «شاعر زباله ها» خیلی لج شدم/زمان همکاری با کیمیایی احساس می کردم سر صحنه هیچکاکم
🔹چه در اولین فیلم چه در صدمین فیلم فکر میکنم کار کردن با مهرجویی و نقشی مثل «لیلا» احتمالاً بهترین اتفاقی است که میتواند برای آدم بیفتد.
🔹یکی از بهترین تجربههای من کار با علی مصفا بوده است. علی خیلی در کارهایی که با هم داشتیم حامی من بوده و من اوایل این را نمیفهمیدم و متوجه نبودم که او چه کار بزرگی میکند برای من.
🔹موقع فیلمبرداری «ارتفاع پست» یادم هست آقای حاتمیکیا بیشتر حرفهایش را با واسطه میزد که این زیاد برایم خوشایند نبود. بیشتر تجربههای من سر فیلمبرداری «ارتفاع پست» تلخ بود. البته تلخ که میگویم از دید خودم است. من آدم سختگیری هستم. ممکن است مثلا موقع غذا یک نان اضافی میخواستهام و به من ندادهاند و من ناراحت شدهام. پس اجازه بدهید چیزی نگویم.
🔹شاید من آدمی کینهای هستم… ولی واقعاً بعضی چیزها را نمیتوانم فراموش کنم. نمیتوانم بگویم این چیزها وجود نداشته است. از تلخیهای آن فیلم نمیخواهم چیز زیادی بگویم.
🔹آقای حاتمیکیا توی این فیلم خیلی توجههای خاص هم به من کرد. مثلاً فیلم روی نمایی از چهرۀ من پایان میگیرد. من قدردان اینها هستم اما خاطرات بدم هم سر جایش است.
🔹خیلی از بازیگردان بدم میآید. به جز «ارتفاع پست» یکبار هم توی «شاعر زبالهها» این تجربه را داشتم که آن هم خیلی تجربۀ بدی بود. آنجا هم آقای پرستویی بازیگردان بود و با ایشان هم خیلی لج شدم. اصلاً من از چیزی که آن وسط قرار بگیرد خوشم نمیآید. بازیگردان باید مکمل رابطۀ بازیگر با کارگردان باشد ولی در دو تجربهای که من داشتم بازیگردان بیشتر «مانع» رابطۀ بازیگر با کارگردان بود.
🔹مدل کار آقای کیمیایی خیلی «شیک» بود. کسی توی صحنه داد نمیزد. خود آقای کیمیایی خیلی آرام حرف میزدند. هم با بازیگر و هم با عوامل دیگر صحنه. زمانبندی کارها خیلی دقیق بود و کارها خیلی منظم پیش میرفت. من اصلاً چنین تصوری از آقای کیمیایی نداشتم. اولین بار که برای بازی من را آماده کردند و با ماشین وارد صحنۀ فیلمبرداری شدم احساس میکردم سر صحنۀ هیچکاک هستم! صحنه وقار و سنگینی خاصی داشت توی کار آقای کیمیایی.
🔹هم اصغر فرهادی و هم داریوش مهرجویی شما را رها میکنند در فضایی که امن است. هر دو نفر محدودهای برای بازیگر تعیین میکنند و شما را رها میکنند توی آن محدوده. این متفاوت است با اینکه بازیگر را رها کنیم به حال خودش.
🔹اگر به فیلمی مثل «من» توجه نمیشود من دلیل آن را بیفرهنگی میدانم. تجربهای که در اکرانهای خصوصی فیلمها دارم باعث میشود که از این بیاعتناییها شگفتزده نشوم. راستش را بخواهید منتظر هوشمندی از طرف کسی نبودم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد و بررسی «دندان مار» در بنیاد حریری بابل
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- درباره فیلم «پیر پسر»؛ پدر خانه را ویران کرد
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





