ناگفته های لیلا حاتمی از پشت صحنه چند فیلم مهم کارنامه اش در گفتگو با ماهنامه اندیشه پویا:
حاتمی کیا در «ارتفاع پست» با واسطه با من حرف می زد و این برایم خوشایند نبود/ با پرستویی سر «شاعر زباله ها» خیلی لج شدم/زمان همکاری با کیمیایی احساس می کردم سر صحنه هیچکاکم
🔹چه در اولین فیلم چه در صدمین فیلم فکر میکنم کار کردن با مهرجویی و نقشی مثل «لیلا» احتمالاً بهترین اتفاقی است که میتواند برای آدم بیفتد.
🔹یکی از بهترین تجربههای من کار با علی مصفا بوده است. علی خیلی در کارهایی که با هم داشتیم حامی من بوده و من اوایل این را نمیفهمیدم و متوجه نبودم که او چه کار بزرگی میکند برای من.
🔹موقع فیلمبرداری «ارتفاع پست» یادم هست آقای حاتمیکیا بیشتر حرفهایش را با واسطه میزد که این زیاد برایم خوشایند نبود. بیشتر تجربههای من سر فیلمبرداری «ارتفاع پست» تلخ بود. البته تلخ که میگویم از دید خودم است. من آدم سختگیری هستم. ممکن است مثلا موقع غذا یک نان اضافی میخواستهام و به من ندادهاند و من ناراحت شدهام. پس اجازه بدهید چیزی نگویم.
🔹شاید من آدمی کینهای هستم… ولی واقعاً بعضی چیزها را نمیتوانم فراموش کنم. نمیتوانم بگویم این چیزها وجود نداشته است. از تلخیهای آن فیلم نمیخواهم چیز زیادی بگویم.
🔹آقای حاتمیکیا توی این فیلم خیلی توجههای خاص هم به من کرد. مثلاً فیلم روی نمایی از چهرۀ من پایان میگیرد. من قدردان اینها هستم اما خاطرات بدم هم سر جایش است.
🔹خیلی از بازیگردان بدم میآید. به جز «ارتفاع پست» یکبار هم توی «شاعر زبالهها» این تجربه را داشتم که آن هم خیلی تجربۀ بدی بود. آنجا هم آقای پرستویی بازیگردان بود و با ایشان هم خیلی لج شدم. اصلاً من از چیزی که آن وسط قرار بگیرد خوشم نمیآید. بازیگردان باید مکمل رابطۀ بازیگر با کارگردان باشد ولی در دو تجربهای که من داشتم بازیگردان بیشتر «مانع» رابطۀ بازیگر با کارگردان بود.
🔹مدل کار آقای کیمیایی خیلی «شیک» بود. کسی توی صحنه داد نمیزد. خود آقای کیمیایی خیلی آرام حرف میزدند. هم با بازیگر و هم با عوامل دیگر صحنه. زمانبندی کارها خیلی دقیق بود و کارها خیلی منظم پیش میرفت. من اصلاً چنین تصوری از آقای کیمیایی نداشتم. اولین بار که برای بازی من را آماده کردند و با ماشین وارد صحنۀ فیلمبرداری شدم احساس میکردم سر صحنۀ هیچکاک هستم! صحنه وقار و سنگینی خاصی داشت توی کار آقای کیمیایی.
🔹هم اصغر فرهادی و هم داریوش مهرجویی شما را رها میکنند در فضایی که امن است. هر دو نفر محدودهای برای بازیگر تعیین میکنند و شما را رها میکنند توی آن محدوده. این متفاوت است با اینکه بازیگر را رها کنیم به حال خودش.
🔹اگر به فیلمی مثل «من» توجه نمیشود من دلیل آن را بیفرهنگی میدانم. تجربهای که در اکرانهای خصوصی فیلمها دارم باعث میشود که از این بیاعتناییها شگفتزده نشوم. راستش را بخواهید منتظر هوشمندی از طرف کسی نبودم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- مسعود کیمیایی: حالم خوب است/۲۰ روز دیگر کار جدیدم را شروع می کنم
- نقد و بررسی «دندان مار» در بنیاد حریری بابل
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- درباره فیلم «پیر پسر»؛ پدر خانه را ویران کرد
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





