سینماسینما، محمد ایران دوست:
دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران با استقبال پرشور و چشمگیرفیلم سازان و علاقه مندان آثار مستند در بخش های ؛ مسابقه ملی، مسابقه فیلم های مستند معدن و صنایع معدنی ایران،مستندهای برگزیده انقلاب اسلامی ،جایزه شهید آوینی و مسابقه بین الملل در پردیس سینمایی چارسو تهران برگزارشد. آثار به نمایش درآمده در بخش مسابقه ملی بازتابی از دغدغه ها و دلمشغولی های مستندسازان بود. فیلم ها ورودی بی پیرایه به حوزه های فرهنگی،اجتماعی، سیاسی ،تاریخی و اقتصادی داشتند. در این میان دو مستند ساز ساکن شهرمشهد نگاهی متفاوت به این کلان شهر داشتند.نگاهی که در رسانه های رسمی و حکومتی به ویژه استانی انعکاسی ندارد.مستند «چندنفر از ما» به کارگردانی هادی معصوم دوست از سه گانه ای در رابطه با اعتیاد ،بیکاری و ساخت و سازهای بی رویه در اطراف حرم رضوی است . مستند چند نفر از ما روایتگرزندگی جوانان مشهدی است که با فقر،بی کاری، اعتیاد،… روزگار می گذرانند و از شیوع گسترده مواد مخدر و مشروبات الکلی در شهر مشهد سخن می گویند . ساختار این مستند بر اساس گفت وگو با جوانان معتاد و تصاویری رئال از مصرف مواد مخدر توسط جوانان مشهدی بدون واهمه و نگرانی از پلیس ،همراه با نریشن طراحی شده است. تصویری عریان از حقیقتی تلخ از ناهنجاری ها و شیوع انواع معضلات در جغرافیای مشهد. جوانانی که به علت محروم بودن از فرصت های شغلی و محیط اجتماعی مطلوب به دام اعتیاد غلتیده اند و گریزی از این وضعیت بغرنج ندارند. چند نفر از جوانانی که موفق شدند در کمپ های ترک اعتیاد مصرف مواد را کنار بگذارند از شرایط سخت اجتماعی و امکان بازگشت مجدد به دام غول اعتیاد سخن می گویند و از عدم حمایت ارگان ها و مراکز مسئول از جوانان و توزیع گسترده انواع مواد مخدر در این شهرشکوایه دارند. فیلم دیگری که درباره معضلات کلان شهر مشهد در جشنواره دوازدهم به نمایش درآمد مستند«سیاه دنباله دار» به کارگردانی نیلوفر عظیمیان بود. موضوع این مستند درباره زنانی در سنین مختلف است که از خشونت های خانگی رنج و عذاب می کشند و برای گرفتن طلاق و مشاوره حقوقی به دفتر وکالت خانمی از وکلای دادگستری مراجعه می کنند.خانم وکیل همانند مادری مهربان و مشاوری امین به دردها و آلام زنان مشهدی گوش فرا می دهد و با توجه به تخصص و تجاربی که از استیفای حقوق زنان کسب نموده تلاش وافری می کند تاهمیارآنان باشد.کارگردان دوربین را رو به خانم وکیل کار گذاشته و از نیم رخ و پشت سر زنانی که وارد دفتر می شوند را نشان می دهد.اغلب زنان مراجعه کننده در سنین پایین و تحت فشار خانواده و آموزه های غلط با مردانی با فاصله سنی زیاد و بیگانه با حقوق خانواده ازدواج کرده اند. این زنان مشهدی از رفتارهای وحشیانه ، خشن و بیمارگونه همسرانشان حکایت های دردناکی دارند. زنانی که به علت ازدواج زودهنگام از تحصیل در دبیرستان بازماندند و آرزوها و رویاهایشان بر باد رفته و همانند شمعی در حال سوختنند. خانم وکیل که با لهجه شیرین مشهدی به زنان ستم دیده مشاوره می دهد از وضعیت درناک و غیرقابل تحمل این زنان به ستوه می آید واز باورهای نادرست آنان و همسرانشان حیران و سرگشته می شود. او از مادری مشهدی که خودش در سن پایین ازدواج کرده (و روزگار ناخوشایندی دارد) و دخترش را نیز در پانزده سالگی پای سفر عقد نشانده علت را جویا می شود و او پاسخ می دهد: ” همسرم معتقد است برای اینکه دختر پر رو نره باید زود ازدواج کنه! “، دلیلی بی پایه و مبتنی بر باورهای پوچ و خرافی. در سکانسی از مستند سیاه دنباله دار کارگردان زنی را نشان می دهد که سال هاست مورد ضرب و شتم وحشیانه همسرش قرار دارد ، یک چشمش را بر اثر کتک های همسر از دست داده و آثار شکنجه و جراحت بر بدن دارد. این زن می گوید همه سختی ها را برای حفظ آبرو و آینده بچه هایش تحمل کرده است.کارگردان بی توجهی رسانه های رسمی به مشکلات زنان و دختران مشهدی را در قالب اسکیت بازی دختر نوجوان چادری بر روی پشت بامی نشان می دهد که چند دستگاه تلویزیون خاک گرفته در گوشه ای از آن قرار دارد. سکانسی نمادین از عدم پرداخت تلویزیون به معضلات و چالش های ویران کننده شهر مشهد و کنار گذاشتن تلویزیون از سوی مخاطبان.
همچنین در جشنواره دوازدهم مستندی از کارگردانی آلمانی با عنوان «شادی در ایران» به نمایش درآمد.این فیلم ماجرای زن دلقکی است که به یتیم خانه ها، اردوگاه ها و محل نگهداری کودکان کار و بی سرپرست در ایران سفر می کند و با شیرین کاری هایی که انجام می دهد لحظات شاد و سرگرم کننده برای کودکان و نوجوانان معصوم می آفریند. این زن آلمانی به مشهد می رود و در مرکز نگهداری دختران افغانی برنامه فرح بخشی اجرا می کند. مسئول این مرکز گزارشی نگران کننده از وضعیت نابسامان اجتماعی مشهد ارائه می دهد و از نوزادانی که در زباله دانی های شهر رها می شوند سخن به میان می آورد.
کارگردانان فیلم های مستند چند نفر از ما و سیاه دنباله دار با نگاهی مسئولانه تصویری واقعی و بدون پرده پوشی و عوام فریبی از معضلات و آسیب های دومین شهر بزرگ ایران به نمایش درآوردند و تلاش کردند در توان خود به صاحبان قدرت و تریبون داران یادآور شوند این شهر در لایه های پنهان خود دردها و رنج های فراوانی در سینه دارد و نیازمند رسیدگی اورژانسی است……
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به دو مستند؛ از ماجرای صداهای پررنج تا خاطرهبازی با سینما
- جریان نوی مستندهای کره جنوبی؛ فراتر از ملتها، فراتر از سیاست
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- مرتضی پایهشناس: با آنچه درباره سینمای داستانی میدانیم از مستند حرف نزنیم
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- دو فیلم از اردوان زینی سوق در روسیه/ سه مستند ایرانی در جشنواره یکاترینبرگ نمایش داده میشود
- بازگشت جوایز فنی به بخش مسابقه ملی سینماحقیقت
- ۶۵۰ مستند متقاضی حضور در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شدند
- آغاز رسمی طرح «اکران حقیقت»/ برگشت سرمایه در سینمای مستند را جدی بگیریم
- «سیاوش در آتش» در راه جشنواره «سینماحقیقت»
- انتشار نسخه تصویری مسترکلاس فرهاد ورهرام با موضوع «کلیاتی درباره مستند مردمشناسی»
- «سینماحقیقت» در سیما/ تازههای سینمای مستند را در «سینماحقیقت» ببینید
- به شخصیتهای فیلمتان نزدیک شوید/ توصیههای «مهرداد اسکویی» درباره مستندسازی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





