عدم نمایش برخی آثار سینمایی در سینماهای حوزه هنری یکی از هزارداستان دنبالهدار سینماست که این روزها بهواسطه عدم نمایش فیلم «عرق سرد» در سینماهای حوزه هنری سرخط مهمترین اخبار حوزه سینما قرار گرفته است. بهدنبال گله برخی سینماگران و صاحبان آثار از این اتفاق، چند روز پیش کانون کارگردانان بیانیهای صادر کرد و حوزه هنری که تا پیش از این در موضع سکوت بود جوابیهای داد. اما «صبا» به همین بهانه در گفتوگو مدیران و سینماگرانی چون ی حسین فرحبخش به بررسی جوانب مختلف این مسئله پرداخته است که در ادامه میخوانید.
حسین فرحبخش؛ تهیهکننده سینما، از اولین کسانی بود که سابق بر این با مسئله عدم نمایش فیلم خود از سوی حوزه هنری مواجه شد. او در رابطه با این مسئله گفت: حوزه هنری بهعلت کثرت سالنهایی که در اختیار دارد از اهمیت ویژهای برخوردار است. اساسا با هر نوع تحریم مخالف هستم و نسبتا حوزه هم این اواخر کمتر به مسئله تحریم فیلمها ورود کرده است، در سالهای گذشته حوزه هنری سالانه چیزی حدود هشت فیلم را تحریم میکرد اما این آمار در سالهای اخیر بسیار کاهش پیدا کرده و به یک یا دو فیلم در سال رسیده است که البته از نظر من همین هم غیرمنطقی است. من مسئولان حوزه هنری را به فرمایشات مقام معظم رهبری ارجاع میدهم که فرمودند نهادها، سازمانها و ارگانها، کارهای موازی با دولت انجام ندهند. مقام معظم رهبری رسما اعلام کردند با موازیکاری با دولت مخالف هستند و معتقدم که حوزه حداقل این مهم را در دستور کار خود قرار دهد و این کارها را انجام ندهد چرا که برخی برای ساخت یک فیلم سرمایهگذاری کردهاند و سرمایهشان به خطر میافتد. از همه مهمتر مردم دوست دارند یک فیلم را مثلا در سینما آزادی ببینند، باید به آنها احترام گذاشت. در سینما آفریقا نشان میدهند در سینما آزادی نشان نمیدهند یا در مشهد در هویزه فیلم را نمایش نمیدهند در اطلس نمایش میدهند، چه فرقی دارد؟
فرحبخش راهکار مرتفع شدن این مسئله را چنین میداند و میگوید: به نظرم اگر مسئولان حوزه هنری کمی نظراتشان را تعدیل کنند، فرمایشات مقام معظم رهبری را عملی کنند و با تعامل برخورد کنند مشکلات این چنینی مرتفع خواهد شد. در زمانهای که عصر دیجیتال است و اطلاعات فوری مخابره میشود دیگر این اقدامات کاربردی ندارد. به نظرم حوزه هنری به جای این کارها بیاید بر مبنای سیاستهای خود فیلمسازی کند مثلا در حال حاضر سینما استقلال فیلمهایی را اکران میکند که با سیاستهای حوزه همخوانی دارد حالا در مواردی هم فروش نمیکند اما ایرادی ندارد چون آنها این کار را وظیفه فرهنگی خودشان میدانند، حالا در ادامه یا به مقاصد مدنظرشان میرسند یا نمیرسند. توصیه میکنم دوستان حوزه با اهالی سینما تعامل بیشتری داشته باشند.
تهیهکننده فیلم سینمایی «زندگی خصوصی» درباره تاثیر این اقدام حوزه هنری گفت: فارغ از مسئله اقتصادی و فروش فیلم، همه ما ایرانی هستیم و باید هوای یکدیگر را داشته باشیم در حال حاضر که مملکت دچار التهاب بوده و دشمنان ایران که راس آن آمریکاست ما را نشانه گرفتهاند اقدام به چنین کارهایی، درست نیست و موقعیت این نیست که بخواهیم با یکدیگر اختلاف داشته باشیم. شنیدم این اواخر خبری از تحریم دو فیلم سینمایی بود که خوشبختانه با تدبیر مدیران حوزه این اتفاق نیفتاد. در رابطه با فیلم «عرق سرد» نیز امیدوارم این مشکل مرتفع شود. به هر حال چیزی حدود صد سالن در اختیار حوزه هنری است و فیلم دچار ضربه میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای فرحبخش/ درباره سینمای یک تهیهکننده
- واکنش سیدضیاء هاشمی به اظهارات فرحبخش درباره حقالعمل کار شدن تهیهکنندگان/ متهم کردن تهیهکنندگان خلاف اصول حرفهای است
- چرا سینمای ایران به فیلم های پلیسی بی اعتناست ؟
- روایت روزنامه جام جم از برخی نکات مثبت فیلمهای حسین فرح بخش
- واکنش جالب روزنامه جام جم به اظهار نظرهای جنجالی یک تهیه کننده :منطق آقای فرحبخش هنوز هم همان منطق «بگم بگم» است!
- حضور حسین فرح بخش در جامعه مداحان وعذر خواهی از سوء تفاهم های به وجود آمده /تصویر
- واکنش فرح بخش به تبلیغ فیلمش در اینستاگرام وحید خزایی
- واکنش جالب فرح بخش به اکران فیلم های خارجی
- فرحبخش: فیلمنامه فیلم من، قبل از «۵۰ کیلو آلبالو» نوشته شده بود
- حسین فرح بخش: به جمشید هاشم پور تهمت اخلاقی زدند
- فرح بخش: رضاداد و ایلبیگی بدشان نمیآید زیر پای ایوبی را خالی کنند
- واکنش فیض الله عرب سرخی به اظهارات یک تهیه کننده سینما درباره شلاق زدن در دهه۶۰
- حسین فرح بخش: عطاران برای فیلم سالوادور پورسانت گرفت
- فرح بخش: کسی جرات پرداختن به روحانیون همچون پزشکان را ندارد چرا که در این صورت کارش با کرامالکاتبین است!
- یادداشت های جشنواره/ روز نهم: دو فیلم متوسط و یک “چیز” دیگر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش