
عدم نمایش برخی آثار سینمایی در سینماهای حوزه هنری یکی از هزارداستان دنبالهدار سینماست که این روزها بهواسطه عدم نمایش فیلم «عرق سرد» در سینماهای حوزه هنری سرخط مهمترین اخبار حوزه سینما قرار گرفته است. بهدنبال گله برخی سینماگران و صاحبان آثار از این اتفاق، چند روز پیش کانون کارگردانان بیانیهای صادر کرد و حوزه هنری که تا پیش از این در موضع سکوت بود جوابیهای داد. اما «صبا» به همین بهانه در گفتوگو مدیران و سینماگرانی چون ی حسین فرحبخش به بررسی جوانب مختلف این مسئله پرداخته است که در ادامه میخوانید.
حسین فرحبخش؛ تهیهکننده سینما، از اولین کسانی بود که سابق بر این با مسئله عدم نمایش فیلم خود از سوی حوزه هنری مواجه شد. او در رابطه با این مسئله گفت: حوزه هنری بهعلت کثرت سالنهایی که در اختیار دارد از اهمیت ویژهای برخوردار است. اساسا با هر نوع تحریم مخالف هستم و نسبتا حوزه هم این اواخر کمتر به مسئله تحریم فیلمها ورود کرده است، در سالهای گذشته حوزه هنری سالانه چیزی حدود هشت فیلم را تحریم میکرد اما این آمار در سالهای اخیر بسیار کاهش پیدا کرده و به یک یا دو فیلم در سال رسیده است که البته از نظر من همین هم غیرمنطقی است. من مسئولان حوزه هنری را به فرمایشات مقام معظم رهبری ارجاع میدهم که فرمودند نهادها، سازمانها و ارگانها، کارهای موازی با دولت انجام ندهند. مقام معظم رهبری رسما اعلام کردند با موازیکاری با دولت مخالف هستند و معتقدم که حوزه حداقل این مهم را در دستور کار خود قرار دهد و این کارها را انجام ندهد چرا که برخی برای ساخت یک فیلم سرمایهگذاری کردهاند و سرمایهشان به خطر میافتد. از همه مهمتر مردم دوست دارند یک فیلم را مثلا در سینما آزادی ببینند، باید به آنها احترام گذاشت. در سینما آفریقا نشان میدهند در سینما آزادی نشان نمیدهند یا در مشهد در هویزه فیلم را نمایش نمیدهند در اطلس نمایش میدهند، چه فرقی دارد؟
فرحبخش راهکار مرتفع شدن این مسئله را چنین میداند و میگوید: به نظرم اگر مسئولان حوزه هنری کمی نظراتشان را تعدیل کنند، فرمایشات مقام معظم رهبری را عملی کنند و با تعامل برخورد کنند مشکلات این چنینی مرتفع خواهد شد. در زمانهای که عصر دیجیتال است و اطلاعات فوری مخابره میشود دیگر این اقدامات کاربردی ندارد. به نظرم حوزه هنری به جای این کارها بیاید بر مبنای سیاستهای خود فیلمسازی کند مثلا در حال حاضر سینما استقلال فیلمهایی را اکران میکند که با سیاستهای حوزه همخوانی دارد حالا در مواردی هم فروش نمیکند اما ایرادی ندارد چون آنها این کار را وظیفه فرهنگی خودشان میدانند، حالا در ادامه یا به مقاصد مدنظرشان میرسند یا نمیرسند. توصیه میکنم دوستان حوزه با اهالی سینما تعامل بیشتری داشته باشند.
تهیهکننده فیلم سینمایی «زندگی خصوصی» درباره تاثیر این اقدام حوزه هنری گفت: فارغ از مسئله اقتصادی و فروش فیلم، همه ما ایرانی هستیم و باید هوای یکدیگر را داشته باشیم در حال حاضر که مملکت دچار التهاب بوده و دشمنان ایران که راس آن آمریکاست ما را نشانه گرفتهاند اقدام به چنین کارهایی، درست نیست و موقعیت این نیست که بخواهیم با یکدیگر اختلاف داشته باشیم. شنیدم این اواخر خبری از تحریم دو فیلم سینمایی بود که خوشبختانه با تدبیر مدیران حوزه این اتفاق نیفتاد. در رابطه با فیلم «عرق سرد» نیز امیدوارم این مشکل مرتفع شود. به هر حال چیزی حدود صد سالن در اختیار حوزه هنری است و فیلم دچار ضربه میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای فرحبخش/ درباره سینمای یک تهیهکننده
- واکنش سیدضیاء هاشمی به اظهارات فرحبخش درباره حقالعمل کار شدن تهیهکنندگان/ متهم کردن تهیهکنندگان خلاف اصول حرفهای است
- چرا سینمای ایران به فیلم های پلیسی بی اعتناست ؟
- روایت روزنامه جام جم از برخی نکات مثبت فیلمهای حسین فرح بخش
- واکنش جالب روزنامه جام جم به اظهار نظرهای جنجالی یک تهیه کننده :منطق آقای فرحبخش هنوز هم همان منطق «بگم بگم» است!
- حضور حسین فرح بخش در جامعه مداحان وعذر خواهی از سوء تفاهم های به وجود آمده /تصویر
- واکنش فرح بخش به تبلیغ فیلمش در اینستاگرام وحید خزایی
- واکنش جالب فرح بخش به اکران فیلم های خارجی
- فرحبخش: فیلمنامه فیلم من، قبل از «۵۰ کیلو آلبالو» نوشته شده بود
- حسین فرح بخش: به جمشید هاشم پور تهمت اخلاقی زدند
- فرح بخش: رضاداد و ایلبیگی بدشان نمیآید زیر پای ایوبی را خالی کنند
- واکنش فیض الله عرب سرخی به اظهارات یک تهیه کننده سینما درباره شلاق زدن در دهه۶۰
- حسین فرح بخش: عطاران برای فیلم سالوادور پورسانت گرفت
- فرح بخش: کسی جرات پرداختن به روحانیون همچون پزشکان را ندارد چرا که در این صورت کارش با کرامالکاتبین است!
- یادداشت های جشنواره/ روز نهم: دو فیلم متوسط و یک “چیز” دیگر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





