برنامه سینما دو در سومین قسمت خود با دعوت از جواد عزتی به عنوان چهره ویژه اکران سال ۹۶ و مرتضی شایسته تهیه کننده و پخش کننده به بررسی اکران فیلم ها در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری پرداخت.
به گزارش سینماسینما، برنامه سینما دو این هفته در ابتدا با دعوت از جواد عزتی به عنوان یکی از چهرههایی که حضورش در فیلمها با فروش آن فیلمها نسبتی مستقیم یافته به صحبت در این باره پرداخت. جواد عزتی در میان گپ و گفتش با حامد عنقا؛ مجری- کارشناس برنامه ضمن صحبت از فعالیتهای اخیرش و نقشهای متفاوتی که در فیلمها ایفا کرده چند خبر مهم در خصوص تازهترین فعالیتهایش داد.
عزتی: در” لاتاری” فیلم جدید مهدویان حضور دارم
عزتی ضمن اعلام این مطلب که به زودی تئاتری تحت عنوان “زندانی خیابان دوم” با بازی وی به روی صحنه میرود؛ در پاسخ به این پرسش که با توجه به تجربه موفقتان در فیلم “ماجرای نیمروز” آیا در فیلم جدید محمد حسین مهدویان “لاتاری” حضور دارید؛ گفت: اکنون سر پروژه بهرام توکلی با نام “تنگه ابوغریب” هستم، بعد هم پروژه ابراهیم ابراهیمیان شروع میشود. هماهنگ کردن این پروژهها سخت است اما اگر “لاتاری” پروانه ساخت بگیرد صد در صد در فیلم “محمد حسین مهدویان” حضور دارم.
او همچنین درباره اینکه آیا همکاری با کسانی چون رضا عطاران و رضا گلزار تو را نگران نمیکند که تلاشت زیر سایه این اسامی قرار بگیرد؛ اذعان داشت: من اصلا به این مسئله فکر هم نمیکنم. این اتفاق نمیافتد چون هر شخصیت در فیلم کارکرد خودش را دارد. در “ماجرای نیمروز” شاید شخصیت پررنگی نداشتم حتی می توانم بگویم آنچه هم بود گوشه و کنارش را در مشورت با آقای مهدویان حذف میکردیم اما دیده شد؛ فکر میکنم هر شخصیتی در فیلم کار خودش را میکند و میتواند تاثیرگذار باشد به شرط اینکه خوب به آن پرداخته شود و بازیگر از عهده ایفای آن به خوبی برآید.
مورد عجیب اکران امسال یعنی “قلب سفید قاصدک” و باشگاه نفروشهای شش ماهه ابتدای سال ۹۶ موضوع گزارشی بود که در بخش بعدی این برنامه به آن پرداخته شد و داریوش بابائیان؛ به عنوان پخش کننده این فیلم توضیح داد: علی روئین تن اعلام کرده بود این فیلم به دلایلی بیش از ۵۰۰ تیزر داشته و موفقیت ارگانی دارد اما در عمل تبلیغی از این فیلم در تلویزیون پخش نشد و هیچ ارگانی حمایت نکرد. تبلیغات یک فیلم هم بیشتر بر تبلیغات رسانهای استوار است چون بیلبوردهای شهری بسیار گران هستند.
مرتضی شایسته: “خانه دختر” از هفته آینده اکران می شود
اما مسئله مهمی که در سینمای ایران مدتهاست مورد بحث بوده این است که آیا چند دفتر پخش پرقدرت به عنوان مافیای اکران وجود دارند و برای فروش فیلم ها تصمیم میگیرند؟ اینکه چه فیلمهایی بفروشند و اگر برخی فیلم ها نمیفروشد و یا مورد حمایت قرار نمیگیرد به دلیل دخالت این دفاتر پخش در نحوه برنامه ریزی اکران در سینماها و پردیسهای تحت اختیارشان است؟ این موضوع توسط حامد عنقا در بخش دوم برنامه از مرتضی شایسته دیگر مهمان این برنامه پرسیده شد.
عنقا ضمن طرح این پرسش اضافه کرد: “هدایت فیلم” موسسه پخش فیلم شما و “فیلمیران” به مدیریت علی سرتیپی و یکی دو دفتر دیگر دفاتر جدی پخش فیلم هستند. آیا شما با اصطلاح مافیای اکران موافقید؟
شایسته پاسخ داد: هیچ مافیایی وجود ندارد. اگر چند دفتر خاص فعال است به خاطر سرمایه گذاری و نیروی بیشتری است که بر این کار متمرکز کرده. الان حدود ۳۰ دفتر داریم که از این تعداد حدود ۱۲ موسسه فعالند، برخی کم کار و دسته ای به تازگی وارد این عرصه شده اند. امسال برای فعالیت مان پرسنل اضافه کردیم و سرمایه گذاری بیشتری اختصاص دادیم. آقایان سرتیپی، صابری، اسماعیلی و فرجی و چند تن دیگر هم همین طور. من به هیچ عنوان قضیه مافیا را قبول ندارم.
عنقا در این قسمت از بحث یادآور شد: چند سال است همه این صحبت را میکنند. آنها میگویند برخی دفاتر صاحب سالنهای سینمایی هستند و یا به خاطر ارتباطی که با بعضی پردیسها دارند باعث میشوند برخی فیلمها بیشتر بفروشند که شاید به دلیل ماهیت تجاری این کار بشود قبول کرد. اما در این میان برخی تهیه کنندهها معتقدند از جایی به بعد برخی فیلم ها که در مسیر پخش شما قرار نمی گیرند یا با ذائقه تجاری شما همسو نیستند پشت در اکران می مانند.
شایسته بیان کرد: همه فیلم هایی که ما پخش می کنیم بفروش نیستند. دفاتر پخش سرگروه ندارند اگر سرگروه داشتیم بله. بسیار پیش آمده که تهیه کنندگان فشار می آورند تا فیلم شان را پخش کنیم و ما توان این کار را نداریم.
عنقا پاسخ داد: طبیعی است وقتی شما به عنوان یک دفتر پخش اکران فیلم هایی را برعهده داشتید که پرفروش بوده اند تهیه کننده ترجیح می دهد در این دفتر فیلمش پخش می شود.
شایسته اضافه کرد: خب شما خودتان به عنوان تهیه کننده سراغ دفتر من می آیید. پس نباید بگویید فیلم را به مافیای اکران سپردم. اگر فیلم موفق شد می گویند پخش خوبی داشته اگر نفروخت دفتر پخش زیر سوال می رود و مافیای اکران مطرح می شود.
عنقا این گونه بحث را پی گرفت که آیا فکر می کنید رقابت بین دفاتر سالم است؟ که شایسته پاسخ داد: ما حدود ۲۵ سال است این دفتر را تاسیس کرده ایم. با همه دوستان هم ارتباط دوستانه داریم هیچ رقابت غیر اخلاقی هم وجود نداشته. با آقای سرتیپی، اسماعیلی، قاضی، بانکی، باباییان، علیخانی و … همیشه رابطه خوبی وجود داشته.
در این قسمت از برنامه علی سرتیپی مدیر موسسه پخش فیلمیران روی خط تلفنی برنامه “سینما دو” آمد و در این بحث شرکت کرد. سرتیپی درباره مافیای اکران عقیده داشت: ما قطعا مافیا نیستیم. برخی دفاتر بیشتر کار می کنند و انرژی می گذارند. این کار کردن هم به عشق سینماست.
فرمول تقسیم درآمد اکران موضوع میان برنامه بعدی بود که سرتیپی درباره این گزارش افزود: انعام سینماها حدود یک درصد از درآمد فیلم را به خود اختصاص می دهد و هزینه های بعد از تولید که صرف تبلیغاتی مانند تیزر، بیلبورد، پوستر، عکس، تبلیغات مکتوب و … می شود و از صاحب فیلم کسر می شود در این گزارش نیامده بود. بسیاری از فیلم ها هزینه تبلیغ شان را هم در نمی آورند. او امیدوار بود مالیات بر ارزش افزوده از سینما گرفته نشود.
عنقا در این باره بیان کرد: گاهی فیلمی به خاطر اهداف فرهنگی خاصی که دارد باید مورد حمایت قرار بگیرد اما فیلم تجاری که از امکانات کشور استفاده می کند و فروش بالایی دارد چرا نباید مالیات بدهد؟
سرتیپی پاسخ داد: این مالیات سهم تهیه کننده و سینمادار را کم می کند. چرا این همه سینما طی این سال ها بسته شده اند. بعد هم نمی توان فیلم ها را اینگونه تقسیم بندی کرد؛ بسیاری از فیلم های فرهنگی فروش بالایی داشته اند و برخی فیلم های تجاری فروش کمی کرده اند. مجموعه شاخص سینمای ایران را اگر یک کار فرهنگی بدانیم و بخواهیم یک تفریح ارزان قیمت را به مردم ارزانی کنیم دولت باید کمک کند. فقط هم فیلم های پرفروش را نبینید بسیاری فیلم ها ضرر می کنند و سالن های زیادی بسته می شوند.
شایسته اضافه کرد: پردیسهای سینمایی موفقند اما سینماهای قدیمی و تک با مشکل مواجهند. ضمن اینکه پردیس ها هزینههای زیادی دارند. مثلا کوروش ۲۰۰ میلیون بابت شارژ می دهد.
سهم پخش کننده ها در اکران فیلم ها در نیمه اول ۹۶ موضوع بعدی گزارش این برنامه بود که در آن مطرح شد؛ فیلمیران با ۴۳ میلیارد تومان و هدایت فیلم با ۳۹ میلیارد بیشترین درآمد را از میان ۱۱ دفتر فعال داشته اند.
سرتیپی در پایان گفت: سینما مجبور است سرمایه وارد پخش کند و پخش، تولید و سینماداری نیاز است ادغام شوند. من امیدواریم بیش از ده موسسه پخش مشابه فیلمیران به لحاظ موفقیت اکران داشته باشیم. او در پاسخ به این پرسش که آیا فضای پخش فیلم عادلانه است ؟ بیان داشت: با توجه به همه جوانب رانتی وجود ندارد.
شایسته نیز در پایان ضمن بیان این مطلب که هدایت فیلم نسبت به همه فیلمهایی که در قبال شان مسئولیت دارد سعی خود را می کند؛ از اکران فیلمی که مدت ها توقیف شده بود و اخیرا مهر توقیف از آن برداشته شده خبر داد و گفت: “خانه دختر” از هفته دیگر اکران می شود.
سومین قسمت از برنامه “سینما دو” که پنجشنبه ها ساعت ۲۳:۳۰ به صورت زنده از شبکه دو سیما روانه آنتن می شود به احمدرضا درویش کارگردان فیلم اکران نشده “رستاخیز” به خاطر سالها تلاش در سینمای ایران تقدیم شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار نسخه سینمایی «زخم کاری ۳»
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- «تمساح خونی» و «آبی روشن» آنلاین اکران میشوند
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- یک رکورد دیگر برای «تمساح خونی»؛ ۱۱.۵میلیارد فروش در ۷ روز
- «تمساح خونی» رکورد فروش افتتاحیه سینمای ایران را شکست
- «تمساح خونی» در سینماها/ رونمایی از پوستر فیلم جواد عزتی
- هوشمندی در آفرینش موقعیتهای کمیک/ نگاهی به فیلم «تمساح خونی»
- بازیهای خوب در فیلم خوب/ نگاهی به «تمساح خونی»
- موفق در سرگرم سازی/ نگاهی به فیلم «تمساح خونی»
- دست برنده برای فرشته مرگ/ نگاهی روانشناختی به فصل دوم «زخم کاری»
- اکران آنلاین «کت چرمی» با بازی جوادعزتی
- «کت چرمی» راهی فجر ۴۱ میشود/ رونمایی از لوگو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه