محمد تاجیک :شبکه افق عصر روز جمعه اقدام به نمایش فیلم خیلی دور خیلی نزدیک ساخته سید رضا میرکریمی کرد.
به گزارش سینماسینما، این فیلم که تاکنون بارها از تلویزیون ایران نیز پخش شده ،در زمان نمایش خود با تحسین بی سابقه منتقدان و سینماگران مواجه شد. این فیلم در زمان نمایش خود بیشترین جوایز جشن خانه سینما و جشنواره فیلم فجر را کسب کرد.
این فیلم همچنین در نظرسنجی منتقدان ماهنامه فیلم به عنوان بهترین فیلم برگزیده نویسندگان و منتقدان این شناخته شد.
نگاهی به برخی واکنشها به اکران فیلم خیلی دور خیلی نزدیک در زمان اکران فیلم
محمد آفریده :خیلی دور خیلی نزدیک در راستای یک سینمای متعالی و منطبق با نگرش شرقی است
محمد علی ابطحی :فیلم خیلی دور، خیلی نزدیک با معنویت رابطه زلالی داشت
خبرگزاری فرانسه : ایران یک فیلم “معنوی” برای شرکت در مراسم اسکار انتخاب کرد
روزنامه همشهری :دکتر فکر می کرد حقیقت عالم همان چیزی است که او در ظاهر و یا در زیر انگشتان دستش می بیند اما د ر ورای این ظاهر، باطنی است که بازگشت همه به سوی اوست چه بخواهیم و چه نخواهیم. یکی از مصداق های خیلی دور خیلی نزدیک، می تواند خدا باشد. او هرگز از ما دور نیست.
کثیریان : میرکریمی در فیلم خیلی دور خیلی نزدیک به بیان معجزه پرداخته است
باربد برزویه در روزنامه ایران :خیلى دور، خیلى نزدیک سینمایى ترین فیلم رضامیرکریمى به شمار مى آید
در زمان اکران این فیلم یعنی در سال ۸۴، عزت الله انتظامی در گفت وگویی با ایسنا به ستایش از این فیلم پرداخته بود. در آن زمان آقای انتظامی گفته بود: فیلمهایی نظیر “خیلی دور، خیلی نزدیک” باید ساخته شود و بماند تا سینمای ایران زنده بماند. در آن زمان عزتالله انتظامی هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینما به آخرین ساخته رضا میرکریمی آفرین گفته و اظهار داشته بود: “خیلی دور، خیلی نزدیک” آنقدر جذاب، پر محتوا و آموزنده بود که هر انسانی را تحت تاثیر خود قرار داده و با معنویت همراه میکند.
خیلی دور خیلی نزدیک ۲۰ سال دیگر هم مورد استقبال قرار می گیرد
انتظامی گفته بود: اگر میخواهیم سینما در کشورمان زنده بماند، باید فیلمهای نظیر “خیلی دور، خیلی نزدیک” ساخته بشود، مطمئن هستم اگر این فیلم ۲۰ سال دیگر و برای هر فرهنگ و سلیقهای دیگر نیز نمایش داده شود، باز هم مورد استقبال قرار بگیرد.این هنرمند پیشکسوت گفته بود: این فیلم، همانند فیلمهای خوش ساخت دیگر در سینمای ایران ماندگار میشود، معتقدم کاری که سنگین ساخته شود و مورد استقبال هم قرار بگیرد، جاودانه می شود.
عزتالله انتظامی خاطرنشان کرده بود :مخاطبان سینما خیلی زیرک و فهیم هستند و دیدگاه و شناخت مردم نسبت به یک فیلم با ۲۰ سال گذشته خیلی تفاوت کرده است، زیرا مخاطبان در حال حاضر فرق میان فیلم معنادار و مبتذل را به خوبی تشخیص میدهند.
مثال فردى که در ته چاهى در کویر گرفتار آمده
فرامرز روشنایی در زمان نمایش این فیلم در مطلبی در روزنامه شرق نوشته بود :خیلى دور، خیلى نزدیک فیلم رضا میرکریمى، نمونه اى از یک فیلم استاندارد و خوب است. فیلمى که براى بیان مقصودش از اتفاقات و نشانه هاى سینمایى استفاده کرده و براى مطرح کردن خودش دست به حاشیه سازى و جنجال آفرینى نمى زند. داستان فیلم درباره دکتر متخصصى است که به خاطر درگیرى هاى کارى و تفریحى اش از اطراف خود و حتى پسرش دور شده است. آگاهى از بیمارى پسرش او را وادار مى کند تا به هر ترتیبى است پسرش را که براى شرکت در یک مسابقه ستاره شناسى به کویر رفته است بیابد.
میرکریمى براى ساده بیان کردن داستان فیلمش با هماهنگ کردن امکانات پیچیده سینمایى مانند فیلمنامه، طراحى صحنه و لباس، مونتاژ، موسیقى، بازى ها و البته عناصر کارگردانى مانند دکوپاژ و میزانسن استفاده کرده است.هیچ صحنه ا دیالوگى از فیلم اضافه و نابجا نبوده و به درستى در فیلم گنجانده شده است. به طور مثال وقتى همراهان مریض لاعلاجى از دکتر مى پرسند که آیا امیدى براى زنده ماندن مریض شان است و با جواب رد دکتر مواجه مى شوند، همراهان مریض از دکتر راه چاره مى خواهند. دکتر در جواب آنها مى گوید که از هیچ کس کارى ساخته نیست و مثال فردى را مى زند که در ته چاهى در کویر گرفتار آمده. در نهایت همراهان مریض تنها راه چاره را زیارت مى دانند. و چه زیبا در فصلى دیگر از فیلم مى بینیم که خود دکتر در شرایطى مانند آنچه مثال زده گرفتار مى شود و در نهایت دست پسرش او را نجات مى دهد.
ارتباط با کسی که مطمئنی صدایت را می شنود
بابک غفوری آذر نیز در یادداشت دیگری در شرق نوشته بود: تا به حال که تنها «خیلی دور؛ خیلی نزدیک» توانسته آن طعم گس دوست داشتنی بعد از دیدن یک فیلم خوب را درونمان ایجاد کند. چهارمین ساخته رضا میرکریمی بعد از فیلم به شدت ناامید کننده اینجا چراغی روشن است نمونه مناسبی از نوع سینمای معناگراست که امسال به شدت از سوی مسولان سینمایی کشور مورد توجه قرار گرفته است. فقط ای کاش به جای آن تمهید دم دستی گرفتار شدن در طوفان شن اتفاق دیگری برای قهرمان داستان پیش می آمد تا بیشتر آن حس معنوی ارتباط با کسی که می دانی هست و مطمئنی صدایت را می شنود برایمان به وجود می آمد. من این حس را تجربه کرده ام.
تنهاایمان است که انسان رانجات می دهد
روبرت صافاریان نیز در مطلب دیگری بااشاره به اینکه در این فیلم نکته مهم دیگرى هم دنبال شده است و آن اینکه از علم کارى ساخته نیست، و تنها ایمان مى تواند انسان را نجات دهد. از این دیدگاه، خیلى دور، خیلى نزدیک رساترین و امروزى ترین فیلم معناگراست . سبک بصرى فیلم فوق العاده است.
تصاویر کویر به خصوص آنها که با عدسى تله یا در ساعات طلایى گرگ ومیش گرفته شده اند و بازى اى که با تابش نور چراغ هاى ماشین در گرد و غبارى که بلند مى کند شده است، کویر را از حالت لوکیشن صرف در مى آورند به آن وجهى رازآمیز مى بخشند.
صحرای محشر
جهانبخش نورایی منتقد مطرح سینما در اسفند ۸۳ماهنامه فیلم می نویسد :
درخیلی دورخیلی نزدیک نگاهی کیهانی برجز جز فیلم مسلط است ودر مادی ترین مظاهرزندگی رایحه معنویت و رستگاری نشناخته ای حس می شود که درصحرای محشر آخرفیلم ولحظه ای که دستهای پدر و پسر چون سپیده دم آفرینش -که میکل آنژبرسقف نماز خانه ای نقاشی کرده -به هم می رسد ،خودرا به وضوح نشان می دهدودر این لحظه پاک وزلال و آرامش بخش است که انسان خودرا باز می یابد ومی بیندکه داروی آخر وی را به چشم خود در آن بیابان بی آب و علف دیده است خیلی دور خیلی نزدیک یک فیلم اندیشمندانه بااجرایی ساده وروان وپخته است که تماشاگررا غافلگیر می کند.
حسین معززی نیادر ماهنامه فیلم شماره اسفند ۸۳ در مطلبی می نویسد :تنهافیلم جشنواره امسال که به یادمان آورد سینما اصلا به چه دردی می خورد و قرار است با آدم چه بکند همین فیلم خیلی دور خیلی نزدیک میرکریمی بود تنها فیلم امسال بودکه وادارمان کرد خنده وشوخیهای مرسوم هنگام خروج از سالن سینما را تعطیل کنیم و اصلا حرف نزنیم وزودتر خودمان را به گوشه ای پنهان از چشم جمعیت برسانیم و فکری به حال بغض متراکمی بکنیم که در گلوی ما بالا وپایین می رودباعث خوشوقتی است که میرکریمی همه توانش را به کارگرفته تا یک فیلم آبرومند بسازد و الا برگشته ویادمان می اندازد که کودک وسرباز وزیرنورماه هم فیلمهای خوبی بودند ونباید به خاطر ضعف های فیلم سومش از او ناامید می شدیم …