بهتازگی در یکی از برنامههای اجتماعی صداوسیما، موضوعی مطرح شد که انتقاد بسیاری از هموطنان را بهویژه در فضای مجازی، در پی داشت. عمده این انتقادات، بیشتر به مجری این برنامه مربوط میشود؛ بهخصوص نحوه برخورد او با موضوع حق طلاق که به بانوان اعطا میشود تا در صورت لزوم از آن حق استفاده کنند. اگرچه چنین برخوردی با نگاه یکسویه و سنتی به حقوقی که برای مردان در نظر گرفته شده، درخور تأمل است و درعینحال، مانند جریان آبی است که در صورت حرکت خلاف جریان طبیعی آن، شگفتی فراوانی به همراه خواهد داشت. نگاه سنتی به مبانی خانواده و تحکیم حقوق مردان، شبیه همان جریان آب و اعطای یک حق خلاف نگاه پیشین، برانگیختن همان شگفتی است. صرفنظر از نحوه برخورد مجری برنامه مذکور، باید نگاهی دیگر به مبانی خانواده داشت تا توازن حقوقی مردان و زنان در مسیر خانواده، تا حدی به یکدیگر نزدیک شود. خانوادهای که از ابتدا یا به صورت سنتی و بدون آشنایی عمیق زوجین با یکدیگر یا به صورت مثلا مدرن و توأم با احساسات عمیق عاطفی ولی بدون آموزش و آگاهی از مبانی زندگی، تشکیل میشود، بهطور حتم در مسیر توفانی و پرمانع زندگی زناشویی، دچار تلاطمی شدید شده و هریک برای جلوگیری از بروز خسارات ناشی از این دگرگونی، برای خود چارهای میاندیشد. چون تصور در فضای عمومی حقوقی جامعه ما، بر آن است که مردان تسلط حقوقی کاملی دارند و زنان از حقوقی نابرابر رنج میبرند؛ در چنین شرایطی، خانوادهها همت خود را در آن میبینند که بخشی از مشکلات ابتدایی ناشی از شناختنداشتن در زمان تشکیل خانواده را (که در ابتدای بحث طرح شد) به نوعی جبران کنند. آنان با نگرانیهای پیشبینینشدهای که در زندگی هر خانوادهای اجتنابناپذیر است و همچنین توجه به حقوق غیرمادی زوجین در قوانین موضوعی، روبهرو هستند. به همیندلیل است، تلاش میکنند در ابتدای زندگی و برای جلوگیری از طیکردن مسیر پرپیچوخم دادگاهها، در مواجهه با مشکلات زندگی و تفاهمنداشتن، با توجه به اطلاق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی- که حق طلاق را به مردان اعطا کرده است- وکالت بلاعزل را در ابتدای زندگی از زوج اخذ کرده تا در صورت جمعشدن شرایط پیشگفته، بهراحتی بتوانند خود را مطلقه کنند. اما این راهحل، آن هم در ابتدای عقد نکاحی که باید توأم با حسننیت، محبت، سازش، عشق و علاقه باشد، نمیتواند راهگشای مناسبی برای زندگی باشد؛ یعنی اگر مبانی خانواده در ابتدا با سوءنیت و نگاه سودجویانه گره بخورد، طرفین عقد به راحتی نمیتوانند علاقهای را که از ضروریات عقد نکاح است، تداوم بخشند و قطعا با چنین خانوادهای، در ادامه مسیر به مشکل برخورد کرده و ناگزیرند از یکدیگر طلاق بگیرند و در این جدایی، احتمالا فرزندانی هم دچار آسیبهایی جدی میشوند یا آنقدر عشق و علاقه این خانواده کمرنگ میشود که تفاوتی بین وجود داشتن یا نداشتن این مبانی مستحکم به چشم نمیخورد. اگر بخواهیم با نگاهی راهحلجویانه به موضوع بنگریم، باید شرایط تشکیل زندگی زناشویی را بهگونهای فراهم کنیم که زوجین بتوانند با آشنایی کامل و آموزشهای لازم، با یکدیگر ازدواج کنند؛ یعنی تقویت نهاد نامزدی در خانوادهها؛ بهنحویکه توأم با آموزش در راستای شناخت شرایط اخلاقی و اقتصادی یکدیگر باشد و صرفا با مسائل احساسی درگیر نباشد؛ این مسائل از موارد بسیار مهمی است که معمولا در خانوادههای ایرانی از اهمیت خاصی برخوردار نبوده و بعضا قبیح شمرده میشود. تأسیس نهادها یا سازمانهایی که بتوانند به شناخت جوانان در این مسیر کمک کنند نیز از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است؛ اما آنچه این اهمیت را بیشتر میکند، آگاهی خانوادهها از این است که شناخت عمیق زوجین از یکدیگر- و نه والدینشان از هم- در تمامی ابعاد، نهتنها قبیح نیست بلکه از ضروریات زندگی است؛ چراکه بعضا خانوادهها با شناخت اجمالی از شرایط اخلاقی و اجتماعی والدین، موضوع را به فرزندانشان هم تسری داده و همین موضوع را برای ازدواج کافی میدانند. این در حالی است که ممکن است هرشخص بهلحاظ اخلاقی و رفتاری
– حتی- با والدین خود هم متفاوت باشد و دقیقا همین موضوع است که بعدها زوجین را دچار مشکل اساسی کرده و روزبهروز به دامنه آمار طلاق اضافه میشود. با این وصف، بررسی ویژگیهای رفتاری جوانان قبل از ازدواج از درجه اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. نگاه دیگر، به شرایط تصویب قانونی و حقوقی است که معمولا بانوان از آن گلهمندند و معتقدند چون قانونگذار برای آنها حقوقی مساوی مردان در نظر نگرفته (مثلا خروج از کشور باید با اجازه مرد باشد، اشتغال زنان میتواند با مانع از سوی مردان مواجه شود، حق طلاق یکسویه به مرد داده شده و…)، تلاش میکنند چنین حقوقی را تقویت کرده تا در صورت بروز مشکلات، رهایی یابند؛ اما میتوان بهنوعی دیگر هم به موضوع نگاه کرد و آن اینکه به صورت شرط ضمن عقد نکاح – معمولا در سند نکاحیه میتوان ذکر کرد- کلا حقوقی که زوجه نگران از دست رفتن آن است، اندراج کرده یا به صورت وکالت بلاعزل، حق تحصیل زوجه، حق خروج از کشور، حق اشتغال به شغل مناسب و… را از زوج اخذ کرده تا حقوقی برابر با مرد، با آنچه که وی قبلا مینگریسته، ایجاد کنند؛ یعنی تلاش کرد با اخذ وکالت، به حقوق خود فائق آمد نه آنکه به دلیل نابرابری که زن احساس میکند در زندگی برایش فراهم آمده است، با اخذ وکالت، بلافاصله مبانی خانواده را متزلزل کرده و خسارت زیادی نهتنها به خانواده خود بلکه به جامعه وارد آورد. البته بایسته است حقوقدانان معظم، حوزویان گرامی و بهخصوص رسانههای جامعه، اعم از شنیداری، دیداری و نوشتاری هم به این موضوعات توجه کرده و آگاهی مردم را درخصوص شرایط زندگی زناشویی و تقویت نهاد نامزدی افزایش دهند تا بیم و ترس خانوادهها بهمراتب کمتر شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هفت کار طنز مهران مدیری در فهرست؛ بهترین سریالهای ایرانی در imdb کدامند
- در پی اعلام خبرهایی از ساخت سریال تازه مدیری؛ ژوله و قاسمخانی همکاریشان را با تلویزیون تکذیب کردند
- متوهمی به نام «اون»!
- مهران مدیری و الناز شاکردوست در فیلم جدید هاتف علیمردانی
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- از ۶ صبح تا ۵ عصر خبری نبود!
- مهران مدیری با «گل یا پوچ» در شبکه نمایش خانگی
- تدارک مهران مدیری برای اکران فیلم جدیدش از چهارشنبه
- فیلمهای سعید سهیلی و مهران مدیری در راه سینماها/ تعویق یک هفتهای اکران «یادگار جنوب»
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- بازگشت ایرج طهماسب و فرزاد حسنی/ موضع صداوسیما درباره مهران مدیری
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- فیلم مهران مدیری به تدوین رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





