سعید مستغاثی در کیهان نوشت :
در یکی از سکانسهای انتهایی فیلم «ما همه با هم هستیم»، محمدرضا گلزار که در نقش خودش بازی میکند و در طول فیلم هم برخلاف سایر کاراکترها که صورتهای دفرمه و سر و وضعی به هم ریخته و مرگزده دارند، عادی و سرحال نشان میدهد، بالاخره پس از اینکه از سوی بازپرس مورد سؤالات بسیار بیربط قرار گرفته، از او میخواهد که اجازه دهد برود چون هیچ ربطی به این ماجرا ندارد! در اینجا بازپرس برای اینکه به زور هم که شده گلزار را به ماجرای اصلی فیلم یعنی سقوط عمدی یک هواپیما و خودکشی برنامهریزی شده مسافرین آن مربوط کند، پس از مدتی فکر کردن او را متهم میکند که در هواپیما بوده و اصلا برخی او را در هواپیما دیدهاند و بالاخره در آخر میگوید که برخی دیدهاند هواپیما روی او فرود آمده است!
به نظر میآید، همین صحنه اساس مفهوم فیلم «ما همه با هم هستیم» را به خوبی میرساند، فیلمی که عدهای با موقعیتها و شغلها و مسائل بدون ربط، در حالی که هیچکدام لااقل برای تماشاگر انگیزه مشخصی را بیان نمیکنند، گرد هم دعوت میشوند تا در یک خودکشی عمدی دسته جمعی حضور داشته باشند! همین یک خط، تا دو سوم فیلم، تماشاگر را زجرکش میکند تا قطره قطره به کاراکترهای این جماعت بیربط پی ببرد؛ یک فیلمساز خودشیفته که در پی سیمرغ است، یک پزشک علّاف، یک گرداننده پارتیهای زیرزمینی، یک سوژه فیلم غیراخلاقی در اینترنت، پیرمردی کمحافظه، یک متصدی بانجی جامپینگ که ۱۹ بار خودکشی کرده! و یک خلبان ناموفق به علاوه کمک و دستیارش که بالاخره معلوم نمیشود خودکشی دوست دارد یا خیر! و همه اینها برای نجات یک شرکت هواپیمایی در حال ورشکسته! واقعا میتوانید بیربطتر از این افراد و کاراکترها و ماجرا و بیسر و تهتر از چنین قصهای را در میان فیلمهای اخیر این سینما پیدا کنید؟!
البته در میان صحبتها و دیالوگهای پایانناپذیر و کشدار و خستهکننده بازیگران، خصوصا چانهزدنهای پژمان جمشیدی با همان لحن و طرز بیان کلیشهای همیشگی، برخی تکهپرانیهای بامزه هم وجود دارد که در نهایت فیلم را میتواند در حد یک قطعه نمایشی پنج تا ۱۰ دقیقهای قابل قبول گرداند اما وقتی فیلم به بیش از ۹۰ دقیقه کشیده میشود، آن وقت برایمان این سؤال پیدا میشود که چه کسی روی چنین بحر طویل بیخاصیتی پول بیزبان خود را هزینه کرده است؟
ولی پاسخ این سؤال همه تعجبها و حیرتها را فرو مینشاند:
سجاد خواجه علیجانی؛ حامی مالی جشنواره فیلم فجر، مسابقه «برنده باش»، کنسرتهای موسیقی محمدرضا گلزار، فیلمهای «روزهای نارنجی» و «رحمان ۱۴۰۰» که به دلیل ابتذال بیش از حد از پرده پایین کشیده شد و اپلیکیشن تیک یا همان #۷*۷۱۰* معروف که اکنون هم تبلیغاتش را قبل از نمایش فیلم انجام میدهد. همچنین مالک درگاه پرداخت و یک فروشگاه آنلاین جعلی که تا چندی پیش پرداختهای وب سایتهای شرطبندی را انجام میداده تا حدی که به دلیل کلاهبرداری از سوی دادگاهی فراخوانده شده ولی آدرسش را نتوانستهاند پیدا کنند!
حالا متوجه شدید این سرمایهگذار چقدر به فیلم «ما همه با هم هستید» ارتباط پیدا میکند؟! اما فیلم «ما همه با هم هستیم»، یک نکته دیگر هم دارد و آن به آخر خط رسیدن حضرات شبهروشنفکر چه در حیطه زندگی (آنچنانکه در فیلم انواع و اقسام آنها را مشاهده میکنیم) و چه در عرصه فیلمسازی است که دیگر واقعا به سیم آخر زدهاند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- فصل سوم «سرزمین مادری» از امشب پخش میشود
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
- مشارکت بنیاد ایرانشناسی کشور در برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- خودزنی به سبک تلویزیون/ درباره نحوه پخش سریال «سرزمین مادری»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
آخرین ها
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور