سعید مستغاثی در کیهان نوشت :
در یکی از سکانسهای انتهایی فیلم «ما همه با هم هستیم»، محمدرضا گلزار که در نقش خودش بازی میکند و در طول فیلم هم برخلاف سایر کاراکترها که صورتهای دفرمه و سر و وضعی به هم ریخته و مرگزده دارند، عادی و سرحال نشان میدهد، بالاخره پس از اینکه از سوی بازپرس مورد سؤالات بسیار بیربط قرار گرفته، از او میخواهد که اجازه دهد برود چون هیچ ربطی به این ماجرا ندارد! در اینجا بازپرس برای اینکه به زور هم که شده گلزار را به ماجرای اصلی فیلم یعنی سقوط عمدی یک هواپیما و خودکشی برنامهریزی شده مسافرین آن مربوط کند، پس از مدتی فکر کردن او را متهم میکند که در هواپیما بوده و اصلا برخی او را در هواپیما دیدهاند و بالاخره در آخر میگوید که برخی دیدهاند هواپیما روی او فرود آمده است!
به نظر میآید، همین صحنه اساس مفهوم فیلم «ما همه با هم هستیم» را به خوبی میرساند، فیلمی که عدهای با موقعیتها و شغلها و مسائل بدون ربط، در حالی که هیچکدام لااقل برای تماشاگر انگیزه مشخصی را بیان نمیکنند، گرد هم دعوت میشوند تا در یک خودکشی عمدی دسته جمعی حضور داشته باشند! همین یک خط، تا دو سوم فیلم، تماشاگر را زجرکش میکند تا قطره قطره به کاراکترهای این جماعت بیربط پی ببرد؛ یک فیلمساز خودشیفته که در پی سیمرغ است، یک پزشک علّاف، یک گرداننده پارتیهای زیرزمینی، یک سوژه فیلم غیراخلاقی در اینترنت، پیرمردی کمحافظه، یک متصدی بانجی جامپینگ که ۱۹ بار خودکشی کرده! و یک خلبان ناموفق به علاوه کمک و دستیارش که بالاخره معلوم نمیشود خودکشی دوست دارد یا خیر! و همه اینها برای نجات یک شرکت هواپیمایی در حال ورشکسته! واقعا میتوانید بیربطتر از این افراد و کاراکترها و ماجرا و بیسر و تهتر از چنین قصهای را در میان فیلمهای اخیر این سینما پیدا کنید؟!
البته در میان صحبتها و دیالوگهای پایانناپذیر و کشدار و خستهکننده بازیگران، خصوصا چانهزدنهای پژمان جمشیدی با همان لحن و طرز بیان کلیشهای همیشگی، برخی تکهپرانیهای بامزه هم وجود دارد که در نهایت فیلم را میتواند در حد یک قطعه نمایشی پنج تا ۱۰ دقیقهای قابل قبول گرداند اما وقتی فیلم به بیش از ۹۰ دقیقه کشیده میشود، آن وقت برایمان این سؤال پیدا میشود که چه کسی روی چنین بحر طویل بیخاصیتی پول بیزبان خود را هزینه کرده است؟
ولی پاسخ این سؤال همه تعجبها و حیرتها را فرو مینشاند:
سجاد خواجه علیجانی؛ حامی مالی جشنواره فیلم فجر، مسابقه «برنده باش»، کنسرتهای موسیقی محمدرضا گلزار، فیلمهای «روزهای نارنجی» و «رحمان ۱۴۰۰» که به دلیل ابتذال بیش از حد از پرده پایین کشیده شد و اپلیکیشن تیک یا همان #۷*۷۱۰* معروف که اکنون هم تبلیغاتش را قبل از نمایش فیلم انجام میدهد. همچنین مالک درگاه پرداخت و یک فروشگاه آنلاین جعلی که تا چندی پیش پرداختهای وب سایتهای شرطبندی را انجام میداده تا حدی که به دلیل کلاهبرداری از سوی دادگاهی فراخوانده شده ولی آدرسش را نتوانستهاند پیدا کنند!
حالا متوجه شدید این سرمایهگذار چقدر به فیلم «ما همه با هم هستید» ارتباط پیدا میکند؟! اما فیلم «ما همه با هم هستیم»، یک نکته دیگر هم دارد و آن به آخر خط رسیدن حضرات شبهروشنفکر چه در حیطه زندگی (آنچنانکه در فیلم انواع و اقسام آنها را مشاهده میکنیم) و چه در عرصه فیلمسازی است که دیگر واقعا به سیم آخر زدهاند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- فصل سوم «سرزمین مادری» از امشب پخش میشود
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
- مشارکت بنیاد ایرانشناسی کشور در برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- خودزنی به سبک تلویزیون/ درباره نحوه پخش سریال «سرزمین مادری»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





