کیهان نوشت: هفته گذشته وقتی کیهان دو خبر کوتاه سینمایی را به فاصله یک روز با ذکر برخی حواشی و تبعات آن انتشار داد، هرگز تصور نمی شد که اینچنین به اصطلاح آب در لانه مورچگان ریخته باشد!
این خبرها درباره یک جشنواره شبه دولتی که عنوان خود را به نام یک کارگردان فراری از وطن اختصاص داده بود و دیگری درباره تدریس اصغر فرهادی در یک موسسه قطری وابسته به خاندان امیر قطر که از تامین کنندگان اصلی منابع مالی تروریست های تکفیری از جمله داعش به شمار می آیند بود. خبرهای کیهان تنها از باب تذکر و هشدار بود، اما آنچه از سوی شبه روشنفکران و اعوان و انصارشان اتفاق افتاد، یک نوع دستپاچگی در پاسخ و به راه انداختن هیاهو بود تا بلکه برخی واقعیات در زیر این غوغا و جیغ و داد، پنهان بماند. آن ها در این راه حتی از برخی افراد خوش نام نیز سوءاستفاده کردند، غافل از آنکه حقیقت را نمی توان با هیاهو ، ناشنیده گذاشت. ضمن اینکه بسیاری از آنها گویا از یک منبع و ماخذ واحد پمپاژ شده باشند، حتی به خود زحمت تغییر یک «واو» را در متن نوشته همان منبع و ماخذ واحد را نداده و بی کم وکاست، تمام آن را به چاپ رسانده بودند!
شنیده شده که عوامل رسانه های زنجیره ای با بسیاری از بازیگران و کارگردانان و نویسندگان تماس گرفته و از آنها خواسته اند که در مقابل خبر کیهان موضع گرفته و مطالبی بیان کنند تا انتشار یابد که از میان تمامی این تماس ها به جز دو- سه نفر، کس دیگری حاضر به پاسخ دادن نشده و خبرگزاری های یاد شده، صحبت های همین ۲-۳ نفر را پوشش داده و از قول این لشکر ۲ نفره! تیتر زدند؛ که : «دفاع هنرمندان از بهرام بیضایی در برابر کیهان»!
اما بعد از اینکه تنها دو نفر از فعالین عرصه سینما با درج مطالب احساسی و خارج از استدلال و منطق و با عباراتی غیرمنصفانه کیهان را نواختند و رسانه های بیگانه و نشریات زنجیره ای نیز آنها را مفصل بازتاب داده و بعضا آن را «دفاع تمام قد» تلقی کرده و حتی به تیتر روی جلد تبدیل نمودند، و با تیترهای درشت به استقبال آن رفتند، یکی از وب سایت ها نیز با تیتر «حاج کاظم سینما، مراقب فتنه شبه روشنفکرها باش»، پاسخ آنها را تنها «تلاشی با شیوه پوپولیستی برای تحریک حس مخاطب و پاک کردن صورت مسئله در مقابل سوال منطقی کیهان» محسوب نمود.
بیانیه ای نیز با نام انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر منتشر شد که بدون اشاره به مطلب کیهان و حتی بی آنکه نام بیضایی را ببرد، پس از به کارگیری چند جمله ادبی و به اصطلاح شاعرانه که نه ارتباطی به خبر کیهان داشت و نه تناسبی با پاسخ به آن ، اضافه کرده بود که: «بگذار سکوت کنیم …»! اما علی رغم این ادعا چندین جمله به اصطلاح ادبی دیگر در پی آن آورده بودند که بازهم معنا و مفهوم خاصی از آن مستفاد نمی گردید! و در پایان مجددا نوشته بودند:« … سکوت می کنیم؛ زیرا سکوت هنر خردمندان است»!
وب سایت «عصر ایران» نیز مطلب کیهان را به بزرگ کردن فرقه ضاله بهائیت ارتباط داد و با توهم اینکه بهرام بیضایی به اصطلاح هنرمند بزرگی است، نوشت که انتساب این هنرمندان به فرقه بهائیت، تبلیغی برای فرقه یاد شده است. غافل از آنکه نه آنچنان بیضایی هنرمند بزرگی حتی در میان اهل هنر محسوب شده (چنانچه دکتر کاووسی، فیلم های او را اساسا «سینما» نمی دانست و در آخرین فیلمش یعنی «وقتی همه خوابیم»، آنچنان مورد توهین و ناسزای همان به اصطلاح اهل هنر قرار گرفت که ناگزیر از کشور خارج شد) و نه برفرض محال با وابستگی های یک نفر به بهائیت، فرقه ضاله یاد شده مهم جلوه می کند. چراکه این فرقه آنچنان در میان ملت ایران مورد نفرت است که هیچ چیز آن را تطهیر نخواهد کرد. ضمن اینکه این فرقه هم در حد خود افراد مهم تر و معروف تری دارد که امثال بیضایی به قولی در مقابل آنها اساسا به شمار نمی آیند!
اما خبر تدریس اصغر فرهادی برای موسسه قطری انستیتو فیلم دوحه که وابسته به خاندان امیر قطر بوده و از پول آنها اداره شده و تهیه کنندگی فیلم فروشنده را هم برعهده داشته ، بازتاب های گسترده ای یافت. طیف وسیعی از خبرگزاری ها و نشریات زنجیره ای مانند «خبر آنلاین» خبر کیهان را با تیتر «اقدام عجیب یک روزنامه؛ کیهان، اصغرفرهادی را کنار عاملان قرارداد ترکمانچای و گلستان قرار داد» بازتاب دادند! این درحالی است که متن خبر نشان می دهد کیهان تنها از اصغر فرهادی خواسته بود که از تجارب تاریخی شبه روشنفکران قبلی عبرت گرفته و با حامیان و پدرخوانده های تروریست های تکفیری دست ندهد. بالاخره این واکنش ها به روی جلد برخی نشریات زنجیره ای مانند «شرق» هم کشید و آن را ادامه سناریویی دانستند که با بیضایی شروع شده بود! و تیتر زدند که :
«… پس از بهرام بیضایی ، سناریوی جدید / کیهان مقابل فرهادی …»
اما نکته قابل توجه اینکه در تمامی این خبرها نه تنها خبر کیهان رد نشده بلکه برآن تاکید شده است، اما سرمایه گذاری موسسه قطری وابسته به امیر قطر و تامین کننده مالی داعش ، برای فیلم «فروشنده»یک موفقیت دانسته شده است! البته این فقره افتخار به کمک های وهابیون و حامیان گروهک های تروریستی تکفیری در جبهه به اصطلاح اصلاحات و شبه روشنفکران، پدیده جدیدی نیست و در جریان فتنه ۸۸ نیز آنها به پول های آل سعود نیز که از طریق دولت به اصطلاح خودگردان فلسطینی(!) رسید هم افتخار کردند!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- چرا نمایشنامه های بیضایی کمتر اجرا می شود ؟
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- باشو، غریبهای که «شازده کوچولو»ی سینمای ایران است
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- برای اولینبار در ایران؛ نسخه ترمیم شده «باشو غریبه کوچک» در شبکه نمایش خانگی منتشر شد
- «باشو غریبه کوچک» به جشنواره تورنتو میرود
- جشنواره ونیز ۸۲ در ایستگاه پایانی؛ شیر طلایی ونیز به جیم جارموش رسید/ دو جایزه برای سینماگران ایرانی
- در هشتاد و دومین دوره جشنواره؛ «باشو غریبه کوچک» از ونیز جایزه گرفت
- نسلی که بهرام بیضایی را نمی شناسد و کتابهایی که مرجوع می شود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





