کیهان نوشت: هفته گذشته وقتی کیهان دو خبر کوتاه سینمایی را به فاصله یک روز با ذکر برخی حواشی و تبعات آن انتشار داد، هرگز تصور نمی شد که اینچنین به اصطلاح آب در لانه مورچگان ریخته باشد!
این خبرها درباره یک جشنواره شبه دولتی که عنوان خود را به نام یک کارگردان فراری از وطن اختصاص داده بود و دیگری درباره تدریس اصغر فرهادی در یک موسسه قطری وابسته به خاندان امیر قطر که از تامین کنندگان اصلی منابع مالی تروریست های تکفیری از جمله داعش به شمار می آیند بود. خبرهای کیهان تنها از باب تذکر و هشدار بود، اما آنچه از سوی شبه روشنفکران و اعوان و انصارشان اتفاق افتاد، یک نوع دستپاچگی در پاسخ و به راه انداختن هیاهو بود تا بلکه برخی واقعیات در زیر این غوغا و جیغ و داد، پنهان بماند. آن ها در این راه حتی از برخی افراد خوش نام نیز سوءاستفاده کردند، غافل از آنکه حقیقت را نمی توان با هیاهو ، ناشنیده گذاشت. ضمن اینکه بسیاری از آنها گویا از یک منبع و ماخذ واحد پمپاژ شده باشند، حتی به خود زحمت تغییر یک «واو» را در متن نوشته همان منبع و ماخذ واحد را نداده و بی کم وکاست، تمام آن را به چاپ رسانده بودند!
شنیده شده که عوامل رسانه های زنجیره ای با بسیاری از بازیگران و کارگردانان و نویسندگان تماس گرفته و از آنها خواسته اند که در مقابل خبر کیهان موضع گرفته و مطالبی بیان کنند تا انتشار یابد که از میان تمامی این تماس ها به جز دو- سه نفر، کس دیگری حاضر به پاسخ دادن نشده و خبرگزاری های یاد شده، صحبت های همین ۲-۳ نفر را پوشش داده و از قول این لشکر ۲ نفره! تیتر زدند؛ که : «دفاع هنرمندان از بهرام بیضایی در برابر کیهان»!
اما بعد از اینکه تنها دو نفر از فعالین عرصه سینما با درج مطالب احساسی و خارج از استدلال و منطق و با عباراتی غیرمنصفانه کیهان را نواختند و رسانه های بیگانه و نشریات زنجیره ای نیز آنها را مفصل بازتاب داده و بعضا آن را «دفاع تمام قد» تلقی کرده و حتی به تیتر روی جلد تبدیل نمودند، و با تیترهای درشت به استقبال آن رفتند، یکی از وب سایت ها نیز با تیتر «حاج کاظم سینما، مراقب فتنه شبه روشنفکرها باش»، پاسخ آنها را تنها «تلاشی با شیوه پوپولیستی برای تحریک حس مخاطب و پاک کردن صورت مسئله در مقابل سوال منطقی کیهان» محسوب نمود.
بیانیه ای نیز با نام انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر منتشر شد که بدون اشاره به مطلب کیهان و حتی بی آنکه نام بیضایی را ببرد، پس از به کارگیری چند جمله ادبی و به اصطلاح شاعرانه که نه ارتباطی به خبر کیهان داشت و نه تناسبی با پاسخ به آن ، اضافه کرده بود که: «بگذار سکوت کنیم …»! اما علی رغم این ادعا چندین جمله به اصطلاح ادبی دیگر در پی آن آورده بودند که بازهم معنا و مفهوم خاصی از آن مستفاد نمی گردید! و در پایان مجددا نوشته بودند:« … سکوت می کنیم؛ زیرا سکوت هنر خردمندان است»!
وب سایت «عصر ایران» نیز مطلب کیهان را به بزرگ کردن فرقه ضاله بهائیت ارتباط داد و با توهم اینکه بهرام بیضایی به اصطلاح هنرمند بزرگی است، نوشت که انتساب این هنرمندان به فرقه بهائیت، تبلیغی برای فرقه یاد شده است. غافل از آنکه نه آنچنان بیضایی هنرمند بزرگی حتی در میان اهل هنر محسوب شده (چنانچه دکتر کاووسی، فیلم های او را اساسا «سینما» نمی دانست و در آخرین فیلمش یعنی «وقتی همه خوابیم»، آنچنان مورد توهین و ناسزای همان به اصطلاح اهل هنر قرار گرفت که ناگزیر از کشور خارج شد) و نه برفرض محال با وابستگی های یک نفر به بهائیت، فرقه ضاله یاد شده مهم جلوه می کند. چراکه این فرقه آنچنان در میان ملت ایران مورد نفرت است که هیچ چیز آن را تطهیر نخواهد کرد. ضمن اینکه این فرقه هم در حد خود افراد مهم تر و معروف تری دارد که امثال بیضایی به قولی در مقابل آنها اساسا به شمار نمی آیند!
اما خبر تدریس اصغر فرهادی برای موسسه قطری انستیتو فیلم دوحه که وابسته به خاندان امیر قطر بوده و از پول آنها اداره شده و تهیه کنندگی فیلم فروشنده را هم برعهده داشته ، بازتاب های گسترده ای یافت. طیف وسیعی از خبرگزاری ها و نشریات زنجیره ای مانند «خبر آنلاین» خبر کیهان را با تیتر «اقدام عجیب یک روزنامه؛ کیهان، اصغرفرهادی را کنار عاملان قرارداد ترکمانچای و گلستان قرار داد» بازتاب دادند! این درحالی است که متن خبر نشان می دهد کیهان تنها از اصغر فرهادی خواسته بود که از تجارب تاریخی شبه روشنفکران قبلی عبرت گرفته و با حامیان و پدرخوانده های تروریست های تکفیری دست ندهد. بالاخره این واکنش ها به روی جلد برخی نشریات زنجیره ای مانند «شرق» هم کشید و آن را ادامه سناریویی دانستند که با بیضایی شروع شده بود! و تیتر زدند که :
«… پس از بهرام بیضایی ، سناریوی جدید / کیهان مقابل فرهادی …»
اما نکته قابل توجه اینکه در تمامی این خبرها نه تنها خبر کیهان رد نشده بلکه برآن تاکید شده است، اما سرمایه گذاری موسسه قطری وابسته به امیر قطر و تامین کننده مالی داعش ، برای فیلم «فروشنده»یک موفقیت دانسته شده است! البته این فقره افتخار به کمک های وهابیون و حامیان گروهک های تروریستی تکفیری در جبهه به اصطلاح اصلاحات و شبه روشنفکران، پدیده جدیدی نیست و در جریان فتنه ۸۸ نیز آنها به پول های آل سعود نیز که از طریق دولت به اصطلاح خودگردان فلسطینی(!) رسید هم افتخار کردند!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- دعوت آکادمی اسکار از بهرام بیضایی
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم