اختتامیه سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر شب گذشته در حالی در تالار وحدت برگزار شد که بی حاشیه هم نبود. از نپذیرفتن جایزه بازیگری مرد تا اعتراض به وزیر فرهنگ و ارشاد برای نداشتن سالن نمایشی در شهرستانها.
به گزارش سینماسینما، سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر شب گذشته ، چهارم اسفند ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان جشنواره با اعلام اسامی برندگان به کار خود در تالار وحدت پایان داد. اما این جشنواره خالی از حاشیه هم نبود.
اتفاق مثبت مراسم شب گذشته تجلیل از خانواده شهید ترور اهواز، شهید زنگنه بود که همسر او به همراه دو فرزند و مادرش در مراسم حضور پیدا کردند و هنگام پخش کلیپ نیز مادرش با تأثر گریه میکرد و این باعث شد حضار نیز به گریه آمده و امیرحسین مدرس نیز به سختی اجرا را ادامه دهد.
یکی از بخشهای جشنواره شب گذشته پخش کلیپ و پاسداشت افراد درگذشته هنرمند بود که مورد توجه حضار قرار گرفت و بخشی که از زنده یاد عزتالله انتظامی نیز نمونه کارهایی پخش میشد، تماشاچیان به شعف آمده و تشویق مضاعف کردند.
* به یاد کارگردان هفت تپه
زمانی که فیلم بزرگداشتها پخش شد از طبقات بالای تالار وحدت کاغذهایی، از سوی تماشاگران بر سر حاضران ریخته شده که روی آنها نوشته شده بود: «به یاد کارگردان هفت تپه، انجمن صنفی معلمان، کارگران فولاد اهواز، فعالان محیط زیست که اسامی مختلفی هم در ادامه آن درج شده بود…»
در هنگام اعطای جوایز چندی از هنرمندان حتی با مخالفت امیرحسین مدرس هم پشت تریبون قرار گرفتند و صحبت کردند، چرا که قرار بود در مراسم شب گذشته کسی از برگزیدگان به دلیل کمبود وقت، پشت تریبون صحبت نکند و تنها جایزه خود را دریافت کند.
* اعتراض بازیگر دهلرانی به تبعیض
اما یکی از حواشی شب گذشته، از سوی برگزیده جایزه بازیگری مرد، مصطفی کولیوندی برای بازی در نمایش «کالبدشکافی یک اتفاق» بود که او پشت تریبون قرار گرفت و گفت که جایزه خود را نمیپذیرد. او در صحبتهایش با صدای بلند گفت: من از دهلران آمدم، نفت این شهر الان خرج تهران میشود در حالی که ما یک سالن تمرین و نمایش نداریم. تئاتر خیابانی در این شهر به ملکوت پیوسته و من باید اعتراف کنم که به خاطر وضعیت خودمان و اعتراض به شرایطمان این جایزه را قبول نمیکنم.
وی در بخش پایانی صحبتش نیز گفت: مسئولان هیچوقت صدای ما را نشنیدهاند!
همچنین ستایش رجایی نیا نیز برگزیده بازیگری نمایش «دریاچه قو» از شهر مشهد نیز پشت تریبون مدعی شد: ما ۳ جایزه موسیقی از جشنواره فجر درحالی برای مشهد گرفتیم که این شهر موسیقی ندارد!
* به اندازه چهل سال حرف دارم…
رؤیا تیموریان که مراسم بزرگداشتاش برگزار میشد نیز گفت: اگر بخواهم نقد و صحبت کنم به اندازه چهل سالی که کار کردم، حرف دارم و ترجیح میدهم سکوت کنم. فقط باید بگویم به جز تعداد انگشت شمار مسئولین، این عاشقان تئاتر بودند که آن را زنده نگه داشتند.
فاطمه معتمدآریا نیز در بخش مسابقه بینالملل موفق به دریافت تندیس و جایزه ۵۰۰ دلاری برای بازی در نمایش «خنکای ختم خاطره» از حمیدرضا آذرنگ شد. وی نیز در صحبتهایش گفت: اعطای جوایز سلیقهای از تعدادی افراد است و قطعیتی برای بهتر بودن وجود ندارد همه بازیگران تئاتر امروز بی نظیر هستند، شاید برا تجربه بیشتر این جایزه را به من دادند.
وی ادامه داد: در تئاتر همدلی وجود دارد و من این همدلی را دوست دارم هر کسی در هر جایی که به شرایط خوبی میرسد نتیجه وحدت و همدلی تیم تئاتریاش است، من این جایزه را مدیون گروه خوبمان هستم. شاید برای اولین بار باشد که سالن ۳۰۰ نفره تئاتر، ۷۰۰ نفر تماشاچی داشته است بهرحال در این گروه اگر بی استعداد هم باشی، شکوفا میشوی و گواه آن تماشاچیان دیشب ما در تماشاخانه ایرانشهر است. (+)
معتمدآریا در پایان گفت: جایزه تئاتر برای من چون مهر مادری، بی ادعا و بی توع است.
* امروز در جهان نهم هستیم نه سوم
سپس معتمدآریا از حمیدرضا آذرنگ نیز خواست تا روی صحنه حاضر شود، او نیز با تبریک به برگزیدگان گفت: ای کاش جوایز آنقدر زیاد بود که همه خوشحال از این سالن بیرون میرفتند. از همه دوستان خواهش میکنم که قضاوت نکنند، ما امروز در جهان نهم یا دهم هستیم نه جهان سوم! کسانی که دیگران را قضاوت میکنند دعوت به خواندن رمان «قرزم» جان گولان میکنم تا بدانند ما برای چه گرفتار شدهایم.
منبع: فارس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت
- چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر در ایستگاه پایانی
- «اسب قاتلین» بهترین نمایش به مفهوم مطلق شد/ چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگان خود را شناخت
- اعلام نامزدها و برخی برگزیدگان جشنواره تئاتر فجر دقایقی پیش از اختتامیه
- اختتامیه چهلمین جشنواره تئاتر فجر؛ رویگری: تئاتر خانه همه ماست
- استقبال مخاطبان تئاتر فجر از «دلقکبازی» معاصر
- تماشای این تئاتر را از دست ندهید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





