سینماسینما، عاطفه کربلایی
در ماههای اخیر «حکم رشد» روی آنتن شبکه سوم سیما بود؛ سریالی که با همکاری ناجی هنر ساخته شد و با فراز و نشیب زیاد به آنتن رسید و پخش نامنظم آن به علت اولویت مسابقات مهم ورزشی برای شبکه سه به آن لطمه زد.
پخش نامنظم تنها بر اوضاع و احوال «حکم رشد» تاثیر منفی نگذاشت. «حکم رشد» از ایده جذابی بهره میبرد و داستان رویارویی دو برادر شیری یکی به عنوان خلافکاری بزرگ و دیگری در قامت یک رییس کلانتری است اما نحوه پرداخت سوژه و بازی گرفتن از بازیگران به این ایده لطمه زد.
در این سریال با یک پلیس کاملا مثبت و در واقع با یک «تیپ» مواجه هستیم؛ کسی که پدری و همسری مهربان است ولی انجام وظیفه برای او اولویت اول است.
از سوی دیگر گروههای خلافکار محل قرار دارند؛ اغراق در این بخش هم غوغا میکند. آنان بهویژه غلام (گنده لات محل) بیشتر اهل حرف هستند تا عمل و در طول سریال مدام میشنویم که اینجا «محله غلام» است ولی در عمل این موضوع رو نمیبینیم.
«اغراق در بازی» در این سریال بهشدت توی ذوق میزند؛ از نگاههای سرهنگ پاشا (با بازیهای مجتبی فلاحی) گرفته تا پوزخندهای زیبا ( با بازی (آزیتا ترکاشوند).
«حکم رشد» نکات مثبتی هم دارد، از جمله تلاش برای معرفی یک بازیگر تازه. مجتبی فلاحی بهرغم سالها فعالیت تئاتری و بازی در چند فیلم سینمایی، بازیگر شناخته شدهای نیست اما با ایفای نقش ذبیح به مخاطب تلویزیون هم معرفی شد، هر چند که بازی او در برخی سکانسها از قاب بیرون میزد!
در مجموع اغراق در دیالوگ و بازی موجب دور شدن مخاطب از حال و هوای «حکم رشد» شده است. شاید بهتر بود این سریال در هفته نیروی انتظامی پخش میشد.
لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





