
یکر اصغر بیچاره، عکاس و بازیگر پیشکسوت سینمای ایران که ۲۲ خرداد ماه در آمریکا درگذشته بود، دیروز در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.
به گزارش سینماسینما، مراسم خاکسپاری اصغر بیچاره در سکوت خبری و تنها با حضور اعضای خانواده و چند نفر از دوستان انجام گرفته است. پیکر این هنرمند روز سهشنبه (پنجم مردادماه) به ایران منتقل و صبح پنجشنبه (هفتم مردادماه) در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.
تورج ژوله، فرزند این عکاس پیشکسوت به خبرآنلاین گفت: «پدرم وصیت کرده بود پیکرش پس از مرگ در اختیار مراکز تحقیقات پزشکی قرار بگیرد و برای همین انتقال او به تهران با تاخیر صورت گرفت.»
او در ارتباط با سرنوشت آرشیو عکسهای خاطره انگیز اصغر بیچاره و لوازم و دوربینهای قدیمی این هنرمند هم توضیح داد: «این گنجینه قرار بوده است در قالب یک موزه به نمایش درآید که ما به کمک نهادهای فرهنگی پیگیر آن هستیم. امیدواریم این خاطرههای تصویری از فیلمهای ایرانی دهه ۲۰ تا ۶۰ خورشیدی نگهداری و برای نسلهای آینده باقی بمانند.»
اصغر بیچاره، عکاس و بازیگر سینمای ایران، ۲۲ خردادماه پس از تحمل یک دورن بیماری بر اثر عوارض ناشیاز سرطان حنجره، در سن ۸۹ سالگی در آمریکا درگذشت.

بیچاره مجموعهای از لوازم قدیمی عکاسی را به همراه گنجینه عکسهایش از سینمای ایران گرد آورده بود
بیچاره در سال ۱۳۰۶ در تهران به دنیا آمد. او از ۱۱ سالگی به عنوان کارگر ساده در عکاسی مشغول کار شد و پس از چند سال در لالهزار تهران مغازهای باز کرد.
نخستین کار بیچاره در سینمای ایران، کپی گرفتن از عکسهای فیلم «دختر لر» (نخستین فیلم ناطق سینمای ایران به کارگردانی اردشیر ایرانی) برای عبدالحسین سپنتا نویسنده فیلمنامه و بازیگر این فیلم بود. سپس با آشنایی با تئاتر، افزون بر عکاسی از نمایشها، گاه در بعضی از آنها هم به بازی پرداخت. چند سال بعد با گروه دوبله مرتضی حنانه و حسین سرشار در ایتالیا همکاری کرد.
بیچاره در نمایشگاههای مختلف عکس و عکاسی در ایران و دیگر کشورهای جهان حضور داشته است. او بزرگترین آرشیو عکس سینما و تئاتر ایران را در خانه خود گرد آورده و در موزه شخصیاش دوربینهایی از قدیمیترین عکاسان ایران را نگهداری میکرد.
اصغر بیچاره سابقه بازی در ۲۳ فیلم از جمله «لیلی و مجنون» (۱۳۳۵)، «یکی بود یکی نبود» (۱۳۳۸)، «گربه وحشی» (۱۳۴۱)، «ناخدا خورشید» (۱۳۶۵) و … را کارنامه خود دارد.
با درگذشت این هنرمند پیشکسوت، سرنوشت گنجینه تصویری و عکاسی او که در دست شخصی به امانت گذاشته بود، در پردهای از ابهام قرار دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





