بهواسطه قانون استرداد مجرمان میان ایتالیا و آمریکا، «رومن پولانسکی» نمیتواند برای نمایش جهانی فیلم جدیدش در بخش رقابتی جشنواره ونیز، در این رویداد سینمایی حضور یابد.
به گزارش سینماسینما به نقل از هالیوود ریپورتر، فیلم «یک افسر و یک جاسوس» جدیدترین ساخته «پولانسکی» به عنوان یکی از فیلمهای بخش رقابتی اصلی هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز انتخاب شده است اما ترس از استرداد به آمریکا موجب شده این کارگردان لهستانی-فرانسوی به احتمال فراوان از طریق اسکایپ و به صورت مجازی در جشنواره حاضر شود.
«پولانسکی» پس از بیش از ۴۰ سال همچنان درگیر محکومیت به تجاوز در سال ۱۹۷۸ میلادی در آمریکاست و بر اساس قرارداد استرداد مجرمین که در سال ۱۹۸۳ میان آمریکا و ایتالیا امضا شده در صورتی که «پولانسکی» برای حضور در جشنواره ونیز به ایتالیا برود خطر دستگیری و استرداد به آمریکا، او را تهدید میکند.
زمانی که در سال ۱۹۷۸ قرار بازداشت «پولانسکی» به اتهام تجاوز به یک دختر ۱۳ ساله صادر شد، او به فرانسه فرار کرد و تابعیت این کشور را نیز به دست آورد؛ او در این سالها به سبب محدودیت استرداد مجرمان میان آمریکا و فرانسه در امان بوده است.
در سال ۲۰۰۹ و زمانی که «پولانسکی» برای دریافت جایزه یک عمر دستاورد سینمایی جشنواره فیلم زوریخ به سوئیس رفته بود توسط پلیس سوئیس دستگیر شد که این اقدام با واکنش اهالی سینما از «هری وایسنتاین»، «آلفونسو کوارون» و «تیلدا سوئینتون» تا «ناتالی پورتمن» همراه شد؛ آنها با امضای نامهای خواستار آزادی فوری «پولانسکی» شدند و او ۱۰ ماه را در حصر خانگی به سر برد، اما دولت سوئیس در نهایت تقاضای دولت آمریکا مبنی بر استرداد را نپذیرفت و او را آزاد کرد.
با این وجود در حال حاضر و در دوره جنبشهایی چون #Metoo به هیچ عنوان نمیتوان انتظار داشت که امسال و در جشنواره ونیز چنین نامه مشابهی برای«پولانسکی» امضا شود و مسئولان جشنواره نیز خود را آماده حضور نداشتن فیزیکی این کارگردان کردهاند. «پولانسکی» به احتمال فراوان به صورت آنلاین و از طریق اسکایپ با جشنواره ارتباط برقرار خواهد کرد.
فیلم «یک افسر و یک جاسوس» روایتگر داستان واقعی زندگی «آلفرد دریفوس» افسر ارتش فرانسه است که به اشتباه و به جرم جاسوسی برای آلمانها در دهه ۱۸۹۰ میلادی محکوم شد و پس از گذشت چند سال، بیگناهی او به اثبات رسید. «ژان دوژاردن» در این فیلم در نقش افسر ضدجاسوسی بازی میکند که بیگناهی «دریفوس» را ثابت میکند و نقش خود «آلفرد دریفوس» را «لوئیس گارل» بازی کرده است.
هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز به عنوان قدیمیترین جشنواره سینمایی جهان از تاریخ ۲۸ اوت تا ۷ سپتامبر (۶ تا ۱۶ شهریور) در ایتالیا برگزار میشود و امسال «لوکرشیا مارتل» کارگردان زن آرژانتینی به عنوان رئیس هیأت داوران بخش رقابتی حضور خواهد داشت.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آسیبشناسی سوءاستفاده از قدرت در میان سلبریتیها و سیاستمداران
- با رضایت طرفین/ محاکمه جدید پولانسکی در آمریکا حل و فصل شد
- رومن پولانسکی در فرانسه محاکمه میشود
- «کاخ» پولانسکی در ونیز اقبال پیدا نکرد/ یک کمدی سیاه که خنده نگرفت
- فیلم باید به دل بنشیند/ گفتگوی اختصاصی با فوزی بن سعید عضو هیئت داوری جشنواره ونیز ۲۰۲۳
- شیطان؛ بازیگر نقش اول غرب/ چرا تصویر ابلیس در سینمای جهان این همه تکرار میشود؟
- کدام فیلمها به جشنواره ونیز میروند؟
- حمایت قربانی تجاوز از کارگردان متجاوز
- جوایز سزار: ورود متهمان جنسی ممنوع!
- پولانسکی پشت درهای جشنواره برلین
- بازبینی پرونده تجاوز پولانسکی پس از ۴۵ سال
- مبارز واقعی خیر و شر جهان فانی/ درباره کتاب «بچهای که عاشق تنفر داشتن از او هستید»
- زمان پردهها را کنار خواهد زد/ نگاهی به فیلم «کشتار»
- زنی قدرتمند که صحنه را تصاحب میکند/ نگاهی به فیلم «ونوس در پوست خز»
- کارآگاهان سینمایی (بخش هشتم)/ داستان یک زندانی ترفیع مقام گرفته/ ژرژ پیکار در «افسر و جاسوس»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





