سینماسینما، محسن جعفری راد:
فیلم هنری و تجربی تعریف گستردهای دارد و آنقدر تعاریف مختلف به آن نسبت دادهاند که ترسیم آن را به کاری سهل و ممتنع تبدیل کرده. اما یک کلیت میتوان برای آن در نظر گرفت؛ تجربه فرم بیانی تازه نسبت به آثار پیشین سینمای ایران و جهان در راستای ارتقای سلیقه و زیباییشناسی مخاطب. با انطباق این تعریف با فیلمهای جشنواره فجر به چهار فیلم میرسیم؛ «خفگی»، «ماجرای نیمروز»، «کوپال» و «خانه» که بهطور مختصر به آنها میپردازیم.
«خفگی»؛ مهندسی جزئیات
«خفگی» تجربه تازه فریدون جیرانی در قیاس با کارنامه خودش و فیلمهای مبتنی بر ژانر در سینمای ایران است. یک فیلم نوآر با فضایی تیره و یخزده که شخصیتهایش هرگونه وجد و لذت و شادابی و رنگ را از دست دادهاند.
جیرانی سعی کرده سلیقهاش را بهروز کند و مهندسی جزئیات را حداقل در ساختار در نظر بگیرد که نمود عینی این مهندسی، فرم بصری فیلم است. کار مسعود سلامی از حیث توجه به نورپردازی پرکنتراست و قاببندیهای متکی بر نقاط طلایی کادر، بهترین فیلمبرداری جشنواره بود.
مهمترین نقطه قوت کار سلامی علاوه بر توجه دقیق به کنتراست رنگها، ترسیم درست تقابل و تضاد روشنایی و تاریکی در فیلم است. صحرا از تاریکی میترسد. هم در خانهاش، هم بیمارستان و هم هنگام دزدی، مدام برق قطع میشود و او همواره با نور گوشیاش خودش را از مخمصه نجات میدهد. این تقابل نور و سیاهی که تبدیل به موتیف معنایی کار شده، با کوچکترین افراط و تفریط حتی به شکست کل فیلم منجر میشد، اما سلامی به کمک هوشمندی جیرانی، کاملا از عهده نورپردازیهای در خدمت خفگی و اختناق برآمده است. ازجمله سه سکانس کلیدی که مهارت او را بیشتر برجسته میکند؛ سکانس رفتن صحرا به دزدی، سکانس خاموشی برق در راهپله خانهاش و سکانس پایانی یعنی قطع جریان برق آسانسور.
جیرانی در بازیها هم سعی کرده آشناییزدایی کند. الناز شاکردوست بههیچوجه با پیشفرض بازیگر سینمای تجاری، قابل مقایسه نیست و به کمک چهرهپردازی، یک پرسونای تازه آفریده. یا نوید محمدزاده که اولین بار است سعی شده بازی درونگرا، ایستا و ساکنی از او ارائه شود. مجموعه این تلاشها فیلم «خفگی» را جزو بهترین فیلمهای جشنواره قابل ارزیابی میکند.
اشکالی اگر هست، به فیلمنامه پرحفره آن برمیگردد که مهمترین لطمه را از تاکید جیرانی به زمان حال جامعه ایرانی خورده است. میشد فیلم به هر زمان و مکان دیگری تعلق داشته باشد و به جای برخی موقعیتهای تصادفی و دیالوگهای گلدرشت به قوام شخصیتپردازی فکر کرد. اما با وجود این ضعف، میتواند حرکت تازهای باشد برای تنوع ژانر در سینمای ایران.
«کوپال»؛ مسیر تازه
کاظم مولایی با فیلمهای کوتاهش نشان داد که میخواهد خلاف جریان آب حرکت کند. بهخصوص دو فیلم «منها» و «دیلیت» که با فضاسازی سورئال و تجربهگرایی خلاقانه جزو بهترین فیلمهای کوتاه سینمای ایران محسوب میشوند. با این پیشفرض انتظار میرفت که در اولین فیلم سینماییاش هم جسارت و نوآوری خودش را لحاظ کند که در ساختار فیلم بهراحتی برآورده شد. یک فضاسازی سرشار از جزئیات و کرشمههای بصری و شنیداری با استفاده از انواع و اقسام حیوانات تاکسیدرمیشده و زوایای مختلف دوربین که یک فیلم فانتزی و در عین حال تلخ را ارائه میکند.
هر چند از لحاظ داستانپردازی، تنه فیلم لاغر به نظر میرسد، اما مزایای اجرا، ضعفهای فیلمنامه را نسبتا میپوشاند؛ از توجه به ریتم و ضرباهنگ روایت بهویژه در یک فیلم تک لوکیشن گرفته تا اجرای جاهطلبانه جلوههای ویژه بصری و میدانی که نشان میدهد حتی در سینمای فقیر ما از لحاظ تنوع ژانر، میتوان جسور بود و شعور مخاطب را دستبالا فرض کرد.
«کوپال» از لحاظ محتوایی هم یک فیلم استعارهای و کنایهپرداز است که میتوان برداشتهای مختلفی از این موقعیتهای استعاری کرد که نشان میدهد هدف مولایی صرفا به رخ کشیدن مهارتش در اجرا نبوده، بلکه به چندلایه بودن متن فیلم هم فکر کرده است؛ از شکار شکارچی گرفته تا مجهزترین خانه ممکن که برای تنهایی انسان معاصر نه امکاناتی برای زندگی بهتر، که بستر لازم برای دفن شدن بیشتر مهیا میکند، که ارجاعات مختلف سیاسی هم میتواند داشته باشد.
«ماجرای نیمروز»؛ شور و شعور
برگ برنده «ماجرای نیمروز»، کمالطلبی محمدحسین مهدویان در تمام اجزاست؛ از دوربینی که مانند یک دوربین شکاری و مخفی با حرکاتهای تند و تیز، تعلیق فضا را دوچندان میکند، تا بازیهای جذاب و اثرگذار که نشان میدهد خلاقیت مستتر در فیلم اول مهدویان (ایستاده در غبار) اتفاقی نبوده است.
از حیث انطباق بر مابهازای بیرونی هم حداقل از لحاظ طراحی صحنه و لباس دقیق عمل شده و نشان میدهد برعکس سریالها و فیلمهای چند سال اخیر مربوط به زمان انقلاب و جنگ که سرشار از سوتی و گاف هستند و به زنگ تفریح بدل شدهاند، میتوان با تحقیق کافی و اجرایی در خدمت محتوا، مخاطب را به یک سفر مهیج در طول تاریخ برد.
از لحاظ نوع بازیها، به معنی دقیق کلمه مهدویان استادانه عمل کرده. بهخصوص هادی حجازیفر که کارش بهتنهایی یک مستر کلاس بازیگری است و توانسته با درک درستش از جهانبینی شخصیت کمال، جزو برگ برندههای فیلم باشد. بهویژه نگاههای تیز و برندهاش که دقیقا مانند کسی عمل میکند که مبارزه چشمانش را کور کرده و میخواهد به تندترین شکل ممکن حضورش را به رخ بکشد که با هوشمندی کارگردان، فضای کمدی فیلم هم بر مبنای بازی حجازیفر و انقلابیگری افراطی او بنا شده است.
از نظر مضمونی پرداختن به یک مقطع زمانی ملتهب، ریسکهای مختلفی دارد که عوامل فیلم سعی کردهاند نگاهی خاکستری به شخصیتها و موقعیتها داشته باشند. هر چند برخی، روایت فیلم از شخصیتها را محافظهکارانه و یکسویهنگر خواندند، اما بهعنوان قدمهای آغازین پردازش موقعیتهای سیاسی و تاریخی مهم معاصر، باید از ساخت این فیلمها حمایت کرد تا در نمونههای بعدی سیر تکاملی طی شود.
«خانه»؛ گامهای استوار
«خانه» پدیده جشنواره بود. همکار پیشکسوتمان که غیر از ساخت فیلم کوتاه و تله فیلم، بیشتر در مجله فیلم به معرفی و نقد کتب سینمایی میپرداخت، با «خانه» یکی از بهترین فیلم اولهای چند سال اخیر را ارائه کرد. یک دوربین روی دست بیقرار و بهشدت نزدیک به شخصیتها و شخصیتهایی که با شناسنامههای دقیق و بازی باورپذیر بازیگران، بهراحتی همدلی مخاطب را برمیانگیزند. از معدود فیلمهایی که در شهرستان ساخته شده و فضای بومی، کاملا وجه پیشبرنده در روایت دارد. بهخصوص زبان ترکی که در طبیعی جلوه دادن موقعیتها به وزنه مهم فیلم بدل شده است. هر چند فیلم در پایانبندی شبیه اغلب فیلمهای سینمای ایران شتابزده عمل کرده و برخی از تصویرپردازیها انسجام لازم را ندارد، اما درکل میتوان اولین گام یوسفینژاد در سینما را استوار و محکم عنوان کرد و مشتاق کارهای بعدیاش ماند. علاه بر این امتیازات مثبت، دستاورد مهم فیلم لزوم توجه به استعدادهای ساکن و فعال دور از پایتخت است که میتوان با فراهم کردن امکانات از این استعدادها- از خلاقیت محدثه حیرت و رامین ریاضی در بازیها گرفته تا کارگردانی پرزحمت یوسفینژاد- حمایت بیشتری کرد.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدویان: مخملباف و حاتمیکیا فیلمسازان مهمیاند، اما من هیچکدام آنها نیستم/ تماشاگر باید خشونت را از عمق جانش تجربه کند
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «ماجرای نیمروز» با صدای سجاد افشاریان
- تابناک :مرد پشت صحنه «ماجرای نیمروز» و «شبی که ماه کامل شد» کیست؟
- رویای محمود رضوی برای سهگانه «ماجرای نیمروز» بر باد رفت
- نامزدهای جایزه آکادمی سینماسینما اعلام شدند
- تمرکز جشنوارهی لهستانی بر سینمای ایران
- نگاهی به فیلم «کوپال»/ استحاله انسان مدرن
- مهدویان به سراغ ژانر محبوبش میرود/ «ماجرای نیمروز۲» ساخته میشود
- گفتوگوی مفصل با کاظم ملایی، کارگردان فیلم «کوپال»/ کارمای یک شکارچی تنها
- نگاهی به «کوپال» ساخته کاظم ملایی/ جهانِ مخوفِ انزوا
- تاملات اولی درباب «کوپال»/ «کوپال» نماد تنهایی روزگار ماست
- نگاهی به فیلم «کوپال» ساخته کاظم ملایی/ رهایی از دام خودشیفتگی!
- گفتوگوی منتشرنشده با لوون هفتوان درباره کارنامه بازیگریاش / نقش منفی همیشه چالش بیشتری دارد
- «کوپال» بهترین فیلم جشنواره هنرهای زیبای آمریکا شد
- نقد روزنامه نگار آمریکایی بر «کوپال»/ فیلمی روانشناسانه درباره یک تاکسیدرمیست چاق
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





