همه شواهد و قرائن خبر از تغییر و تحولاتی در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر می دهد. چه تغییر در اجرا و برگزاری آن که با خارج شدن برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره صورت گرفت و چه ساختار و چیدمان انتخاب فیلم ها که امسال تنها سه فیلم از کارگردان اولی ها به رقابت می پردازند.
اگرچه نمی توان از هم اکنون به قضاوت درباره سیاست های جدید جشنواره پرداخت و چه بسا این تغییرات، نتایج مثبتی هم داشته باشد اما یک نکته را نمی توان نادیده گرفت و آن بی ثباتی و پایداری در سیاستگذاری های جشنواره است. همین که بعد از برگزاری ۳۵ دوره از این جشنواره، شاهد تغییراتی در مفاد و ساختار اجرایی آن هستیم یعنی هنوز از مرحله آزمون و خطا عبور نکرده ایم و به یک ثبات استراتژیک در مدیریت جشنواره به مثابه مدیریت فرهنگی- هنری نرسیده ایم! واقعیت این است که سیاستگذاری درباره سازوکارهای جشنواره بر طبق اهداف آن صورت می گیرد. رجوع به جشنواره های جهانی هم یکی از مکانیسم هایی است که برای شناخت سیاست های اثربخش می تواند مفید باشد. بر این مبنا باید گفت که از جمله اهداف مهم جشنواره ها شناخت استعدادهای خلاق و جدید است که کشف و شناسایی و معرفی آنها به جهان سینما از جمله اهداف مهم برگزاری جشنواره محسوب می شود. اهمیت و ضرورت حضور فیلم اولی ها برخاسته از همین منطق و کارکرد است. در جشنواره فجر خودمان نیز در همین یک دهه اخیر بارها و بارها شاهد درخشش و شگفتی فیلم اولی هایی بودیم که به جشنواره شکوه و اعتبار بخشیدند و چشم انداز تازه ای را در برابر سینمای ایران گشودند. جشنواره هم آیینه و ویترین توان و ظرفیت و دستاوردهای سینمای ایران را به نمایش می گذارد و هم افق های تازه ای را برای آینده سینما رقم می زند. بر مبنای همین منطق، انتخاب سه فیلم اولی در جشنواره امسال می تواند از این حیث ناامیدکننده باشد و چه بسا موجب بی انگیزگی نسل جوان فیلمساز که اتفاقاً خلاق و نوآور هم هستند، شود. از سوی دیگر حضور نام های معتبر نیز می تواند به رونق و اعتبار جشنواره بیفزاید که از این حیث دست جشنواره امسال خالی نیست. حضور کارگردان هایی مثل ابراهیم حاتمی کیا، بهرام توکلی، حمید نعمت الله، پیمان معادی، مصطفی کیایی، احمد رضا معتمدی، باشه آهنگر، خسرو معصومی، محمد حسین مهدویان و… می تواند نوید بخش جشنواره نسبتاً گرمی باشد. جالب اینکه بسیاری از این اسامی تا چند سال پیش به عنوان فیلم اولی در جشنواره حضور داشتند و اگر این فرصت و امکان در جشنواره های قبلی برای حضور آنها فراهم نمی شد اکنون کسی آنها و سینمایشان را نمی شناخت. با این حال حضور این فیلمسازان می تواند ما را به تماشایی شدن جشنواره امیدوار کند. در واقع جشنواره امسال از حیث توجه به کارگردان های فیلم اولی از اهداف و کارکردهای جشنواره دور است اما از حیث حضور فیلمسازان معتبر و صاحب امضا به ماهیت جشنواره نزدیک است تا حاصل این سیاستگذاری در عمل چه باشد. همه چیز روی پرده ها رقم خواهد خورد!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
- رقم هزینههای جشنواره ۳۶ اعلام شد
- گفتوگو با ابراهیم حاتمیکیا به بهانه اکران نوروزی فیلمش/ پلاک یعنی خودم
- سیزده نکته در آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر/ بخش اول: جشن یا جشنواره؟
- کوتاه درباره «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی/ زوایای عریان خشونت جنگ
- معرفی برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی/ از پیشتازی «تنگه ابوقریب» تا جایزه ساعد سهیلی
- اعلام جزییات آخرین بخش از سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر
- ابراهیم حاتمی کیا: نمیدانم نان چه کسی را از سفرهاش برداشتهام/ناگهان طوفان به پاشد
- جشنواره سیوششم در ترازوی نقد/یادداشتی از سید رضا صائمی
- رئیسی در دیدار با حاتمی کیا: این سخنان برای جبهه فرهنگی انقلاب یک قوت قلب بود
- نامه انجمن کارگردانان مستند به وزیر ارشاد: سازمان سینمایی برای رفتار جشنواره فجر با مستندسازان عذرخواهی کند
- کمال تبریزی در یک برنامه اینترنتی: دعوا نشانه دقت داوران است
- از تصمیمات سیاستمدارانه داوران تا بلاتکلیفی ۳۶ ساله/ جشنواره فجر از نگاه منتقدان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول