ساخت انیمیشن «داش آکل» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به مراحل پایانی رسید. به گفته هاجر مهرانی کارگردان این انیمیشن، «داش آکل» ساختاری سینمایی دارد؛ اما از آنجایی که در مدت زمان کوتاهی روایت میشود، تاکید بر استفاده از زبان نماد است. برای مثال به جای نمایش توده مردم، چشمهای زیادی به تصویر درآمده است. همچنین مهرانی در این انیمیشن به دنبال فاش کردن رازی از داستان «داش آکل» است که البته تا زمان نمایش آن مسکوت خواهد ماند!
هاجر مهرانی فارغالتحصیل رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد انیمیشن از دانشکده سینما- تئاتر دانشگاه هنر است. او علاوه بر «داش آکل» انیمیشنهای «نمکی» و «روز نو» را نیز در کارنامه فیلمسازی خود دارد.
عوامل فیلم انیمیشن «داش آکل» که بیش از نیمی از انیمیتهای آن به پایان رسیده، عبارتند از: فیلمنامه: هاجر مهرانی و مریم چالش/ موسیقی: مریم چالش/ انیمیت: سیامک تکلو، زهرا آیتالهی/ بکگراند: مرتضی نائیجی/ تهیهکننده و کارگردان: هاجر مهرانی/ تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پنجرهای تازه رو به دنیای آقای کارگردان/ مروری بر نمایشگاه عکس «غزل غزلهای کیمیایی»
- حالا ما به همه گفتیم زدیم شمام بگید زده خوبیت نداره/ درباره بهمن مفید
- کارگردان فیلم داش آکل :تلویزیون گفت که چون اسم فیلم طاغوتی است، تنها ۶۵ تیزربه شما میدهیم
- واکنش توییتری طنز نویس روزنامه قانون به ساخت فیلم داش آکل
- «داش آکل» به پرده سینماها آمد/ «هزارپا» همچنان پیشتاز است
- فیلم/ نخستین تیزر «داش آکل» منتشر شد
- اهدای جایزه جشنوارهای در لندن به «داش آکل»
- صدور مجوز نمایش برای سه فیلم
- برپایی نمایشگاهی از سردرهای سینما
- فلسفه استفاده از قمه و تیغه چاقو در آثار کیمیایی/ افراشتگی و… تجهیز ناگزیر
- روایت کیمیایی از زندگی خصوصی و هنریاش/ شریف زندگی کردن تاوان سنگینی دارد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان






قبول نیست؛ باید بدن کیمیایی بسازش!
منتظر دیدنش هستم