علیرضا داودنژاد نامه ای را در پی سخنان اخیر وزیر ارشاد که گفته بود «بعضی فیلم ها اشکالاتی دارند. من حاضر نیستم اینگونه فیلمها را با خانواده ام ببینم» منتشر کرد که در آن تاکید کرده است: «علاج ابتذال، اعتلای سلیقه است.»
به گزارش سینماسینما، در متن نامه کارگردان «نیاز» و «مصائب شیرین» خطاب به محمد مهدی اسماعیلی آمده است: آقای وزیر
برای رفع هر اشکالی مقدمتا باید دلیل به وجود آمدن آن را شناخت. اگر شما به موضوع بعضی فیلم ها، یا ترکیب عوامل سازنده آنها و یا نحوه ساخت و پرداخت و اجرای سینمایی این آثار اشکال دارید و دیدن آنها را برای خانواده خودتان و بقیه زیانبار می بینید، باید از خود بپرسید که منشا سفارش اینگونه فیلم ها چیست و اساسا سازو کار دریافت سفارش و تهیه و تولید و عرضه و نمایش فیلم های سینمایی چگونه است؟ شما وزیر فرهنگ و هنر این سرزمین هستید و علی الاصول معلول را به جای علت نمی گیرید و با مسایل و معضلات فرهنگی و هنری برخورد سطحی و قشری نمی کنید؛ چرا که عرصه جامعه از چنین بر خوردهایی خالی نیست و چاره اندیشی های ناشی از اینگونه رویکردها تا به حال چیزی جز بگیر و ببند و توقیف و حذف نبوده و نیست و جز پیچیدگی معضلات و به تاخیر انداختن حل مسائل حاصلی نداشته و ندارد و عملا به تشدید زمینه ها و تقویت علل بروز مشکل و افزایش اشکالات انجامیده و می انجامد.
مطالعه تاریخ سینما در ایران گواهی می دهد که اولین عامل بروز ابتذال در تولیدات سینمایی سانسور است. سانسور با جدایی انداختن بین زندگی واقعی و جاری در جامعه ایرانی با آثار فرهنگی و هنری و سینمایی موجب می شود که در وهله اول تهیه کنندگان آثار در انتخاب موضوع فیلم از واقعیت های پیرامونی خود رو بگردانند و به جای الهام گرفتن از زندگی ایرانی به آثاری چشم بدوزند که از خارج وارد می شود و مورد استقبال مخاطبان قرار می گیرد و آنها را به منزله کلیشه و الگو نصبالعین فیلمسازان قرار بدهند.
همانقدر که توجه به واقعیت های جاری جامعه و پرداختن به معضلات مبتلابه زندگی فردی و اجتماعی به آثار اصالت می بخشد و به ضرورت پژوهش دامن می زند و بازیابی شیوه و شگرد بازنمایی های بومی را در آموزش و تولید تقویت می کند و انتخاب موضوع، ترکیب عوامل سازنده و اجرای سینمایی را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به تولید آثار اصیل و ارزشمند می شود؛ به همان میزان بی توجهی به حقایق جاری و قطع نظر از واقعیت های مبتلابه موجب افزایش تقلید و کاهش پژوهش و زوال آموزههای بومی می شود و تصنع و تکلف و ابتذال را جایگزین ابداع و ابتکار و خلاقیت می کند. عامل موثر بعدی در سقوط کیفی آثار ناامنی بازار عرضه و نمایش است. آیا تا به امروز هیچ آسیبشناسی جدی صورت گرفته است تا معلوم شود چرا بیش از هفتاد درصد از مجموعه سالن های سینمای ایران فقط حدود ده در صد از درآمد سینمای ایران را تامین می کند؟ آیا تا کنون از خود پرسیده ایم که تالی فاسد منحصر شدن عمده بازار سینمای مملکت به پایتخت و انگشت شماری از شهرستان ها چه می تواند باشد؟ آیا با خود اندیشیده ایم که در شرایط نا امنی بازار نمایش خانگی و تاراج داراییها و مخاطبان سینمای ایران توسط ماهواره ها و سایت ها و بازار سیاه و نمایش های غیر قانونی چرا ناگهان موسسه رسانه های تصویری به عنوان تنها نهاد متعهد به حمایت از تولید داخلی و موظف به مبارزه با بازار سیاه منحل می شود و فیلم های ایرانی در بازار ناامن و بی سروسامان نمایش خانگی رها می شوند تا زیر دست و پای غول های انحصار لگدکوب شوند؟ پاسخ شما برای این سوال چیست که چرا در شرایط همه گیری کرونا و ضرورت بیشتر در خانه ماندن مردم و در حالیکه انبوه فیلم های ایرانی اکران نشده پشت در سالن های سینما زمینگیر شدند هیچ نهادی نه در دولت و نه در بخش خصوصی به فکر سامان بخشی نمایش خانگی و بهره برداری موثراز «وی او دی» و «سینما آنلاین» نیفتاد و تلاش های صنفی هم برای سامان بخشی به این امکان کارساز و تحول آفرین با انواع بهانه های عوام فریبانه عقیم شد؟
حفظ و رونق و اعتلای سینما صرفا با موعظه و نصیحت و سخنرانی به دست نمی آید و رکود و کسادی و زوال آن با تهدید و تطمیع بر طرف نمی شود. بازگشت سینمای ایران به زندگی مردم ایران، تامین امنیت برای بازار تولید و عرضه و نمایش و توجه جدی به امر پژوهش و اموزش شرایط ضروری برای حفظ ، رونق و اعتلای سینما در ایران است.
آقای وزیر، علاج ابتذال اعتلای سلیقه است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نشست خبری وزیر ارشاد برگزار شد؛ مشکل شرعی، مانع «قاتل و وحشی»/ دور تازه بازگشت هنرمندان وطندوست
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- «مصائب شیرین ۲»؛ این بهار را خزان نیست
- نامه شورایعالی تهیهکنندگان سینما به وزیر جدید ارشاد
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- آقای وزیر دولت چهاردهم تقابل با اهالی فرهنگ را به تعامل تبدیل کنید/خطر گعدههای دولت در سایه
- فیلم اکراننشده رضا داودنژاد به سینما میآید
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- وزیر ارشاد: معین میتواند به ایران بازگردد
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- وزیر ارشاد: شبکه نمایش خانگی جزو سینماست/ نمیتوانیم نسبت به خشونت و تزلزل ارزشهای خانوادگی در نمایش خانگی بیتفاوت باشیم
- وزارت ارشاد پیگیر روشن شدن ابعاد قتل داریوش مهرجویی/ بیانیه شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





