تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۱/۲۳ - ۱۸:۳۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 14691
 گلاب آدینه به همراه ۴ سینماگر خارجی آثار نمایش داده شده در بخش «جلوه‌گاه شرق» جشنواره جهانی فیلم فجر را داوری می‌کنند.

به گزارش سینماسینما، گلاب آدینه، صحرا کریمی، جاوید جعفری، ماریا ترسا کاوینا و اسماعیل فروخی ۵ داور بخش «جلوه‌گاه شرق» سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر هستند.

گلاب آدینه

گلاب آدینه متولد سال ۱۳۳۲ در تهران است. او فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد است و بازیگری را از سال ۱۳۵۴ و در گروه تئاتر «پیاده» آغاز کرد. آدینه در دهه ۶۰ با بازی در مجموعه «سلطان و شبان» حضور در تلویزیون را تجربه کرد و البته با وجود پرکارتر شدن در سینما، رابطه اش را با تئاتر قطع نکرد. آدینه در بیش از ۲۰ فیلم سینمایی مقابل دوربین رفته و برای بازی در فیلم «روسری آبی» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از سیزدهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرده است. آدینه برای بازی در فیلم‌های سینمایی «من دیگو مارادونا هستم»، «مهمان مامان»، «وقتی همه خواب بودند»، «فصل پنجم» و «بانوی اردیبهشت» نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فجر بوده است. گلاب آدینه در کنار حرفه اصلی‌اش، بازیگردانی و تدریس بازیگری را هم تجربه کرده است.

صحرا کریمی

صحرا کریمی در سال ۱۹۸۴ در کابل به دنیا آمد و در تهران بزرگ شد. او در ۱۷ سالگی به جمهوری اسلواکی مهاجرت کرد و تا سن ۲۸ سالگی در آن‌جا زندگی کرد. کریمی سال ۲۰۱۲ به کابل بازگشت.

کریمی مدرک دکترای سینما را (کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی سینمای داستانی) از دانشکده سینما و تلویزیون آکادمی موسیقی و هنرهای نمایشی، در براتیسلاوای اسلواکی گرفته است. او اولین و تنها زن افغان دارای مدرک دکترا در رشته سینما است. علاوه بر این او تنها فیلمساز افغانی‌ است که در آکادمی فیلم و تلویزیون اسلواکی فعالیت مستمر دارد. کریمی حدود ۳۰ فیلم کوتاه و مستند در کارنامه‌اش دارد که در طول سال‌های تحصیل‌ ۲۰۱۲- ۲۰۰۲ کارگردانی کرده است.

صحرا کریمی جوایز سینمایی بین‌المللی متعددی هم طی این سال‌ها از جشنواره‌های مختلف مثل جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه و مستند بیلبائو، جشنواره فیلم وان وورد، جشنواره فیلم سول‌ لونا، جشنواره فیلم مستند موروداس، اسلواک فیلم اند تی‌وی اواردز، جشنواره فیلم دیدور، تاجیکستان و بسیاری جشنواره‌های مهم دیگر در دنیا دریافت کرده است.

فیلم «زن افغان پشت فرمان» ساخته کریمی در حدود ۲۵ جایزه مهم از جشنواره‌های سراسر دنیا را از آن خود کرد و فیلم «نسیم آرام» جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی را از آکادمی فیلم و تلویزیون اسلواکی گرفته است. او در حال حاضر مشغول کار بر روی پروژه‌ای است به نام «پیانیستی از کابل».

جاوید جعفری

جاوید جعفری در سال ۱۹۶۲ در بمبئی زاده شد. او بازیگر، تهیه‌کننده، کارگردان، گوینده، مدیر تشریفات، صداپیشه، خواننده و ترانه‌سرای هندی و شیعه است. او بیش از ۳۰ سال در صنعت سرگرمی بوده شخصیت برجسته‌ای بوده، ‌به‌ویژه به خاطر طنزپردازی‌های ویژه‌اش.

او بیش از ۲۰۰۰ ساعت در تلویزیون کار کرده و بیش از ۲۰۰ برنامه هندی و بین‌المللی زنده اجرا کرده است. از بین برنامه‌های تلویزیونی او می‌توان به این عناوین اشاره کرد: تله هاوسی، جی.بی.سی. (شرکت رادیو و تلویزیون جاوید)، چیتراهار، تراک دینادهین و چاک دوم دوم. در فیلم «بچه‌های بمبئی» به کارگردانی کیزاد گوستاد، در صحنه ترانه «بمبئی» همکاری تاثیرگذاری داشته: جعفری این ترانه را نوشته و حرکات موزون آن را طراحی کرده است. محبوبیت این ترانه به اندازه‌ای در هند بالا رفت که به مدت شش هفته در صدر جدول‌ها قرار داشت.

در زمینه صداپیشگی، دوبله دن کارنج، گوفی و میکی موس را به زبان هندی انجام داده است. او فیلم‌نامه نسخه هندی «شگفت انگیزان» پیکسار و «کتاب جنگل ۲» را هم نوشته است. همچنین، صداپیشگی شخصیت چارلی آن را در انیمیشن «رومئوی خیابانی» به کارگردانی جوگال هانسراج به عهده داشته است.

اسماعیل فروخی

اسماعیل فروخی، نویسنده و کارگردان در سال ۱۹۶۹ در قنیطره (مراکش) متولد شد. او اولین فیلم کوتاه داستانی‌ خود را به نام «اکسپوز» در سال ۱۹۹۳ ساخت و به همراه فیلم نخست خود راهی جشنواره‌های جهانی از جمله کن و کلرمون فران شد که نتیجه این حضورها دریافت جایزه بهترین فیلم کوتاه از کن و جایزه ویژه هیئت داوران از جشنواره کلرمون فران بود. او فیلم سینمایی «ناشناس» را با بازی کاترین دونو و میکی مانولوویچ در سال ۱۹۹۶ مقابل دوربین برد و دو سال بعد در ۱۹۹۸ اولین فیلم تلویزیونی‌اش را ، به نام «بن کوچک»، ساخت.

فروخی در سال ۲۰۰۴ مهم‌ترین فیلم کارنامه‌‌ش را ساخت؛ «سفر بزرگ» در بسیاری از جشنواره‌های معتبر دنیا از جمله ونیز، نامور، مار دل پلاتا، بفتا، فجر، تورنتو و … به نمایش درآمد. دستاورد سفرهای متعدد فیلم «سفر بزرگ» به گوشه و کنار دنیا، جوایز مهمی برای فروخی بود. در سال ۲۰۰۷ او یک بار دیگر به سراغ فیلمسازی کوتاه رفت و حاصل آن فیلمی شد به نام «یک جفت کفش». بعدها در سال ۲۰۱۱ دومین فیلم سینمایی بلندش، «مرد آزاد» را ساخت و یک بار دیگر همراه با فیلمش به جشنواره‌هایی همچون کن، تورنتو، ابوظبی، فجر، سانتا باربارا و … سفر کرد و با جوایز متعددی بازگشت. او در حال حاضر مشغول ساختن سومین فیلم بلندش «میکا» است.

ماریا ترسا کاوینا

ماریا ترسا کاوینا، متولد، ۱۹۵۸ در مونزا، برنامه‌ریز جشنواره‌های سینمایی و متخصص ارزیابی و بازنویسی فیلمنامه است. او فعالیت خود را به عنوان برنامه‌ریز جشنواره‌ها در سال ۱۹۸۹ با جشنواره فیلم ونیز آغاز کرد و تا سال ۱۹۹۷ هم در آنجا مشغول به کار بود.

در سال ۱۹۹۸ به جشنواره فیلم لوکارنو رفت و از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ ریاست اداره این جشنواره را به صورت مشترک بر عهده داشت. به خاطر علاقه زیادی که به حمایت از تهیه‌کنندگان و فیلمسازان و همینطور هنر معاصر دارد، موسسه‌ای به نام In Progress‌ را راه‌اندازی کرد و برنامه ویژه را هم به صورت مشترک با دیگر همکارانش به راه انداخت تحت عنوان Open Doors‌ که حامی تمامی سینماگران در سراسر جهان است.

در سال ۲۰۰۶ او به جشنواره فیلم رم پیواست و تا سال ۲۰۰۸ مدیریت هنری جشنواره را به عهده داشت. در رم او موسسه بین‌المللی دیگری را تاسیس کرد به نام New Cinema Network که برنامه‌های آموزشی و حمایتی برای کارگردانانی ارائه می‌کند که در حال ساخت دومین فیلم‌شان هستند. از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ مدیر هنری فیپا، اولین جشنواره برنامه‌های تلویزیونی و مستند هم بوده است. او از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ برنامه‌ریزی جشنواره فیلم ابوظبی را بر عهده گرفت و در همین دوران SANAD را تاسیس کرد، یک صندوق حمایتی برای فیلمسازان عرب و فیلم‌هایی مرتبط با میراث و فرهنگ عرب. او در کنار فعالیت‌های جشنواره‌ای بیش از هر چیز این روزها مشغول کار در موسسات و صندوق‌های حمایتی از جمله SANAD، AFAC، HAF و در ارتباط مستقیم با فیلمسازان و تهیه‌کنندگان جوان است.

سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با دبیری رضا میرکریمی از اول تا ششم اردیبهشت‌ماه امسال در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود. برای اطلاع از اخبار جشنواره به سایت آن با نشانی www.fajriff.com مراجعه کنید.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها