دبیر جشنواره کن در نشست خبری افتتاحیه این رویداد سینمایی به سوالاتی درباره برابری جنسیتی در کن، «آلن دلون» و ساخته جدید «تارانتینو» و فیلم ضد ترامپ افتتاحیه پاسخ داد.
به گزارش سینماسینما به نقل از هالیوود ریپورتر، «تیری فرمو» دبیر جشنواره فیلم کن در نشست خبری آغاز جشنواره فیلم کن به حضور برابر سینماگران مرد و زن در هیأتهای داوران و کمیته انتخاب فیلمها با توجه به امضای توافق «برابری جنسیتی» اشاره کرد اما گفت جشنواره کن هیچگاه قصد نداشته در انتخاب فیلم ۵۰ درصد از فیلمها را از کارگردانان زن، ۵۰ درصد را از کارگردانان مرد انتخاب کند.
وی ادامه داد: از ما چیزهایی میخواهند که از جشنوارههای سینمایی دیگر نمیخواهند. جشنواره کن باید بینقص و عالی باشد و هیچکس نگفته است که ۵۰ درصد از فیلمهای باید از کارگردانان زن باشد، این به معنای عدم احترام خواهد بود.
«فرمو» درباره انتقادهایی که از اعطای جایزه نخل طلای جشنواره به «آلن دلون» مطرح شده نیز توضیح داد: قرار نیست به «آلن دلون» جایزه صلح نوبل دهیم. او آزاد است که در هر زمینهای دیدگاههای خود را بیان کند. امروز تجلیل کردن از چهرهها بسیار دشوار شده است چرا که همه به نوعی یک پلیس سیاسی دارند که درون آنها فعال میشود.
وی درباره تأخیر بیش از حد معرفی فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» به عنوان یکی از فیلمهای جشنواره نیز گفت: علت این تأخیر و اعلام دیرهنگام، استفاده «تارانتینو» از فرمت ۳۵ میلیمتری بود و «تارانتینو» فیلم را اواخر سال گذشته به پایان رساند اما حتی تا اواخر ماه مارس نیز فیلم هنوز آماده نبود. حضور «تارانتینو» در کن بسیار مهم است چرا که او از بزرگترین فیلمسازان هم نسل خود و یک دوست است که از بازگشت او به جشنواره خوشحالم.
دبیر جشنواره کن درباره سیاست انتخاب فیلم «مرده ها نمیمیرند» ساخته «جیم جارموش» به عنوان فیلم افتتاحیه نیز گفت: این فیلم ضد ترامپ است و درباره هژمونی و سلطه آمریکا صحبت میکند و «جارموش» با ساخت فیلم نشان داده که از آنچه اکنون در آمریکا در حال روی دادن است، خوشحال نیست.
«تیری فرمو» در انتهای نشست خبری و در حالی که از مطرح شدن برخی از سوالها خسته شده بود خطاب به خبرنگاران گفت: درباره «نتفلیکس» از من پرسشی نکردید اما دیگر وقتی نیست!
هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن از امروز ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت) آغاز میشود و تا ۲۵ می (۴ خرداد) ادامه خواهد داشت.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- سینماسینما/ گزارش کوتاه محمد حقیقت از نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره کن
- برگزاری نشست رسانهای دبیر جشنواره کن؛ فیلمهای حاضر در کن ۲۰۲۴ معرفی شدند/ فیلم کارگردان ایرانی در بخش مسابقه
- به ریاست فیلمساز اسپانیایی؛ هیات داوران هفته منتقدین بینالمللی کن معرفی شد
- کوین کاستنر با «افق» به جشنواره کن ۲۰۲۴ میرود
- مدیر جشنواره کن به سوالات ورایتی پاسخ داد/ از مرگ سینما تا جشنواره سیاسی
- فیلم افتتاحیه جشنواره کن معرفی شد/ آغاز با کمدی
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش