دبیر جشنواره کن در نشست خبری افتتاحیه این رویداد سینمایی به سوالاتی درباره برابری جنسیتی در کن، «آلن دلون» و ساخته جدید «تارانتینو» و فیلم ضد ترامپ افتتاحیه پاسخ داد.
به گزارش سینماسینما به نقل از هالیوود ریپورتر، «تیری فرمو» دبیر جشنواره فیلم کن در نشست خبری آغاز جشنواره فیلم کن به حضور برابر سینماگران مرد و زن در هیأتهای داوران و کمیته انتخاب فیلمها با توجه به امضای توافق «برابری جنسیتی» اشاره کرد اما گفت جشنواره کن هیچگاه قصد نداشته در انتخاب فیلم ۵۰ درصد از فیلمها را از کارگردانان زن، ۵۰ درصد را از کارگردانان مرد انتخاب کند.
وی ادامه داد: از ما چیزهایی میخواهند که از جشنوارههای سینمایی دیگر نمیخواهند. جشنواره کن باید بینقص و عالی باشد و هیچکس نگفته است که ۵۰ درصد از فیلمهای باید از کارگردانان زن باشد، این به معنای عدم احترام خواهد بود.
«فرمو» درباره انتقادهایی که از اعطای جایزه نخل طلای جشنواره به «آلن دلون» مطرح شده نیز توضیح داد: قرار نیست به «آلن دلون» جایزه صلح نوبل دهیم. او آزاد است که در هر زمینهای دیدگاههای خود را بیان کند. امروز تجلیل کردن از چهرهها بسیار دشوار شده است چرا که همه به نوعی یک پلیس سیاسی دارند که درون آنها فعال میشود.
وی درباره تأخیر بیش از حد معرفی فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» به عنوان یکی از فیلمهای جشنواره نیز گفت: علت این تأخیر و اعلام دیرهنگام، استفاده «تارانتینو» از فرمت ۳۵ میلیمتری بود و «تارانتینو» فیلم را اواخر سال گذشته به پایان رساند اما حتی تا اواخر ماه مارس نیز فیلم هنوز آماده نبود. حضور «تارانتینو» در کن بسیار مهم است چرا که او از بزرگترین فیلمسازان هم نسل خود و یک دوست است که از بازگشت او به جشنواره خوشحالم.
دبیر جشنواره کن درباره سیاست انتخاب فیلم «مرده ها نمیمیرند» ساخته «جیم جارموش» به عنوان فیلم افتتاحیه نیز گفت: این فیلم ضد ترامپ است و درباره هژمونی و سلطه آمریکا صحبت میکند و «جارموش» با ساخت فیلم نشان داده که از آنچه اکنون در آمریکا در حال روی دادن است، خوشحال نیست.
«تیری فرمو» در انتهای نشست خبری و در حالی که از مطرح شدن برخی از سوالها خسته شده بود خطاب به خبرنگاران گفت: درباره «نتفلیکس» از من پرسشی نکردید اما دیگر وقتی نیست!
هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن از امروز ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت) آغاز میشود و تا ۲۵ می (۴ خرداد) ادامه خواهد داشت.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره ونیز ۸۲ در ایستگاه پایانی؛ شیر طلایی ونیز به جیم جارموش رسید/ دو جایزه برای سینماگران ایرانی
- پس از اولین اکران در جشنواره ونیز؛ فیلم جیم جارموش به جشنواره فیلم نیویورک ۲۰۲۵ میرود
- از جشنواره فیلم ونیز چه خبر؟
- ۴۸ منتقد بهترین فیلم کن ۲۰۲۵ را انتخاب کردند؛ «صراط» بهترین فیلم شد/ فیلم پناهی در میان آثار منتخب
- گزارش محمد حقیقت از اکران «یک تصادف ساده»؛ آیا فیلم جعفر پناهی از کن جایزه میگیرد؟
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
- داوران کن مشخص شدند
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- همزمان با ۱۰۰ ساله شدن فیلم؛ نسخه ترمیم شده «جویندگان طلا» در کن نمایش داده میشود
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





