دبیر جشنواره کن در نشست خبری افتتاحیه این رویداد سینمایی به سوالاتی درباره برابری جنسیتی در کن، «آلن دلون» و ساخته جدید «تارانتینو» و فیلم ضد ترامپ افتتاحیه پاسخ داد.
به گزارش سینماسینما به نقل از هالیوود ریپورتر، «تیری فرمو» دبیر جشنواره فیلم کن در نشست خبری آغاز جشنواره فیلم کن به حضور برابر سینماگران مرد و زن در هیأتهای داوران و کمیته انتخاب فیلمها با توجه به امضای توافق «برابری جنسیتی» اشاره کرد اما گفت جشنواره کن هیچگاه قصد نداشته در انتخاب فیلم ۵۰ درصد از فیلمها را از کارگردانان زن، ۵۰ درصد را از کارگردانان مرد انتخاب کند.
وی ادامه داد: از ما چیزهایی میخواهند که از جشنوارههای سینمایی دیگر نمیخواهند. جشنواره کن باید بینقص و عالی باشد و هیچکس نگفته است که ۵۰ درصد از فیلمهای باید از کارگردانان زن باشد، این به معنای عدم احترام خواهد بود.
«فرمو» درباره انتقادهایی که از اعطای جایزه نخل طلای جشنواره به «آلن دلون» مطرح شده نیز توضیح داد: قرار نیست به «آلن دلون» جایزه صلح نوبل دهیم. او آزاد است که در هر زمینهای دیدگاههای خود را بیان کند. امروز تجلیل کردن از چهرهها بسیار دشوار شده است چرا که همه به نوعی یک پلیس سیاسی دارند که درون آنها فعال میشود.
وی درباره تأخیر بیش از حد معرفی فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» به عنوان یکی از فیلمهای جشنواره نیز گفت: علت این تأخیر و اعلام دیرهنگام، استفاده «تارانتینو» از فرمت ۳۵ میلیمتری بود و «تارانتینو» فیلم را اواخر سال گذشته به پایان رساند اما حتی تا اواخر ماه مارس نیز فیلم هنوز آماده نبود. حضور «تارانتینو» در کن بسیار مهم است چرا که او از بزرگترین فیلمسازان هم نسل خود و یک دوست است که از بازگشت او به جشنواره خوشحالم.
دبیر جشنواره کن درباره سیاست انتخاب فیلم «مرده ها نمیمیرند» ساخته «جیم جارموش» به عنوان فیلم افتتاحیه نیز گفت: این فیلم ضد ترامپ است و درباره هژمونی و سلطه آمریکا صحبت میکند و «جارموش» با ساخت فیلم نشان داده که از آنچه اکنون در آمریکا در حال روی دادن است، خوشحال نیست.
«تیری فرمو» در انتهای نشست خبری و در حالی که از مطرح شدن برخی از سوالها خسته شده بود خطاب به خبرنگاران گفت: درباره «نتفلیکس» از من پرسشی نکردید اما دیگر وقتی نیست!
هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن از امروز ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت) آغاز میشود و تا ۲۵ می (۴ خرداد) ادامه خواهد داشت.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره ونیز ۸۲ در ایستگاه پایانی؛ شیر طلایی ونیز به جیم جارموش رسید/ دو جایزه برای سینماگران ایرانی
- پس از اولین اکران در جشنواره ونیز؛ فیلم جیم جارموش به جشنواره فیلم نیویورک ۲۰۲۵ میرود
- از جشنواره فیلم ونیز چه خبر؟
- ۴۸ منتقد بهترین فیلم کن ۲۰۲۵ را انتخاب کردند؛ «صراط» بهترین فیلم شد/ فیلم پناهی در میان آثار منتخب
- گزارش محمد حقیقت از اکران «یک تصادف ساده»؛ آیا فیلم جعفر پناهی از کن جایزه میگیرد؟
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
- داوران کن مشخص شدند
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- همزمان با ۱۰۰ ساله شدن فیلم؛ نسخه ترمیم شده «جویندگان طلا» در کن نمایش داده میشود
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





