سینماسینما، محمدعلی عرفینژاد:
پرویز فنیزاده با آن معصومیت نگاه و کلام یک عاشق بزرگ و همیشگی سینما بود، او همراه بسیاری از یاران تئاتری در همان چند اجرای اول جایش را در تئاتر «سنگلج» آن روزها باز کرد، او که به نوعی درد کشیده جامعه و تئاتر بود زودتر از آنچه تصور میرفت از پای درآمد،
اما خدا بیامرز علی حاتمی وقتی روی قصه اصلی سلطان صاحبقران کار میکرد، نقش ملیجک را برای فنیزاده گذاشت و به نوعی بار دیگر او را وارد جامعه هنری کرد، فنیزاده هم جان دوبارهای گرفت، زندگی قجری و ماجراهای ناصرالدینشاه و حضور ملیجک و اتابک اعظم را در کتابی با نام «سلطان صاحبقران» جمعآوری کرده بودم و بالاخره با نگاه حاتمی قصه جان گرفت، وقتی به بازیگر نقش میرزا تقیخان امیرکبیر فکر کردیم حاتمی گویی دست به ابداع بزرگی زده با نوعی شتابزدگی گفت: فکر میکنی «ناصر» میتونه این نقش رو دربیاره؟…
منظورش ناصر ملکمطیعی بود که در آن زمان شهرت دوبارهای کسب کرده و همه تهیهکنندهها و کارگردانها دنبالش بودند.
گفتم: منظورت ملکمطیعیه؟
با خنده گفت: خب بله… نظرت چیه؟!
گفتم: اگه موافقت کنه عالیه، ولی وقت بازی کردن برای تلویزیون رو نداره.
گفت: پس عالیه!
گفتم: معلومه… هیبت و هیات ناصر خود امیرکبیره…
شب همان روز دو تایی بدون اینکه به هیچکس دیگری بگوییم راهی منزل این بازیگر پرکار آن روزهای سینما شدیم، خانهاش دوروبر ده ونک بود، یک خانه باغ بزرگ، وقتی زنگ خانه را به صدا درآوردیم از قضا خودش آمد جلوی در، وقتی ما را دید تعجبزده گفت: جریان چیه؟ یک سگ بزرگ در باغ داشت که لحظهای تنهایش نمیگذاشت، همان میانه باغ دور میزی ۴ نفره نشستیم و علی بدون فوت وقت درباره سریال گفت و من منتظر جواب بودم، ملک مطیعی وقتی قضیه را شنید گفت: باید فکر کنم… اما کارگردان علی حاتمی بود و یکی از سریالهای بزرگ تلویزیونی بود، میدانستم علی کارش را بلد است، مردمشناس عجیبی بود، من هم درباره دیگر بازیگرها گفتم. از انتظامی و مشایخی و فنیزاده… نامها را که ردیف میکردم کمکم صورت «امیرکبیر» باز میشد، به یک ساعت نکشید و ناصرخان موافقتش را به طور ضمنی اعلام کرد، نمیدانم چرا با نام بردن از فنیزاده راحتتر تسلیم شد که نخستین و آخرین بازی تلویزیونیاش را انجام بدهد… دو روز بعد که فنیزاده به دفتر حاتمی آمد ماجرا را برایش گفتم، او هم اظهار خوشحالی کرد و قول داد مرد و مردانه نقش ماندنی ملیجک را تا آخر بیاید، سلطان صاحبقران یکی از پرنقشترین و راحتترین پروژههای تلویزیونی بود که در زمان مدیریت داود رشیدی در واحد نمایش شکل گرفت. اما همه این خاطره آمد تا از «دنیا» دنیای زندگی پرویز یاد کنم، همزمان با تمام شدن کار بود که چند بازی دیگر به فنیزاده پیشنهاد شد و در همان زمانها بود که زندگی فنیزاده و همسرش به خاطر حضور دنیا رنگ دیگری گرفت، دنیا قبل از سریال «سلطان صاحبقران» به دنیا آمده بود و همزمان با ساخت سریال میتوانست همراه پدر سرصحنه به تماشا بنشیند، حتی پرویز به خاطر دنیا سعی کرد تغییراتی در زندگیاش بدهد، بیشتر بیاید توی جمع، تنها نماند، دل سنگ میخواهد، بشنود و آب نشود… پرویز برخلاف تصور، مثل همان نقش فیلم «گوزنها» کمکم آب شد، چون قطرهای در خاطرهها گم شد… همسرش را و دنیا را تنها گذاشت… بگذریم که در سالهای بعد از رفتنش چه دردی کشیدند، و باز سالها گذشت و به همت دوست صمیمی پرویز فنیزاده «بهرام بیضایی» دنیا قدم به دنیای هنر گذاشت، این درحالی بود که به پدر قول داده بود هرگز کار بازیگری را دنبال نکند و با همه دعوتها برای بازی به قولش وفادار ماند و در کار عروسکگردانی و فیلمهای عروسکی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته میشد ماندگار شد، حضورش در جمع حمید جبلی و طهماسب و کلاه قرمزی تا آخرین کار تلویزیونی ادامه یافت اما دردی که در دست راستش مینشست امانش را بریده بود، با این همه درحالی که قرار بود کلاه قرمزی تنها دو برنامه باشد، اما ماندگار شد و دنیا هم ماندگار شد، دوستی او و کلاه قرمزی هم تا چهارشنبه قبل ادامه یافت و او که میدانست سرطان رهایش نمیکند درد کشید و تحمل کرد و هرگز قول به پدر را نیز فراموش نکرد و جلوی دوربین نرفت، بدون اینکه بداند چرا پدر او را از بازی منع کرد.
حالا حمید جبلی، فاطمه معتمدآریا، هدایتی، مرضیه محبوب، نگار استخر، بنفشه صمدی و نگار جواهریان، در هر لحظه بیاو بودن را تجربه میکنند که خیلی سخت است. «دنیا» دنیای مهربانی بود، دختری که با عروسکها زندگی کرد، هم او بود که خاطرههای حاتمی و ناصر ملکمطیعی و آن روزگار شلوغ و پرکاری را زنده کرد…
به هرحال… دنیا هم رفت تا با پدر خوشبختتر باشد… شاید!
منبع: گسترش تجارت
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مروری بر چند مجموعه عروسکی خاطرهانگیز/ عروسکهایی که سلبریتی شدند
- معرفی برنامههای شبکه دو به مناسبت عید فطر
- پخش «خاله شادونه در کلبه کوهستان» از آنتن نوروزی شبکه دو
- تولد بیضایی و یک سکانس طلایی (۴)/ عباس اقلامی
- سید جلال طباطبائی بازیگر «شبهای برره» درگذشت
- سکانسی از بازی پرویز فنیزاده در فیلم خشت و آینه
- عارفی که ناخواسته گذارش به کافهای شلوغ افتاده/ سینماگران اصیل ایرانی بخش پنجم؛ دنیای سینمایی ابراهیم گلستان
- اختصاصی سینماسینما/ عکسهای کمتر دیده شده از شهلا ریاحی/ گزارش تصویری
- گفتوگو با محمد بحرانی/ از فامیل دور تا جنابخان؛ خبری از “کلاه قرمزی” نیست
- دقیقهای یکمیلیون و ۸۰۰هزار تومان برای ساخت کلاه قرمزی/بیتدبیری صداوسیما یا طمعکاری سازندگان؟
- کلاه قرمزی عزیز دل ماست اما وداع با او را به ماجرای عادل شبیه نکنید!
- فیلم/ خانواده «کلاه قرمزی»، دوستان ایرج طهماسب و خاطراتی ماندگار به مناسبت تولد ۶۰ سالگی آقای مجری
- وقتی مدیران سیما تصمیمات دقیقه نودی می گیرند / چرا عید امسال هم خبری از «کلاه قرمزی» نیست؟
- «بالشها» جایگزین «کلاه قرمزی» در نوروز ۹۸ شد
- «کلاه قرمزی» جمعه ها روانه آنتن میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





