
محمد تاجیک :
علیرضا معتمدی کارگردان فیلم ” چرا گریه نمی کنی” در جدید ترین پست اینستاگرامی اش در اقدامی کم سابقه یا حتی بی سابقه ، با شدیدترین لحن از شرکت پخش کننده فیلمش یعنی فیلمیران انتقاد کرده و این شرکت را متهم کرده که در زمینه دادن سانس و سالن مناسب و تبلیغات به این فیلم کم کاری کرده است.به خاطر ندارم که تا با حال کارگردانی در این سطح به کم کاری پخش کننده فیلمش اعتراض کرده باشد .در این سالها برخی کارگردانها همواره از پخش کننده هایشان گله کرده اند ولی این لحن علیرضا معتمدی کم سابقه است .
فیلم ” چرا گریه نمی کنی ” اتفاقا از فیلمهای خوب اکران سینماهاست و نگارنده پیش از این در توییتر خود ، تماشای این فیلم را به مخاطبان جدی سینما توصیه کرده بودم .قبلا هم در مطلب دیگری در توییتر نسبت به اینکه برخی از فیلمهای رکورد شکن و یا مدعی رکورد شکنی باعث شوند که همه فکر و ذکر پخش کنندگان اکران این فیلمها باشد و به فیلمهای جدی دیگر توجهی نداشته باشند هشدار داده بودم و نوشته بودم اگر فیلمهای جدی هم فروش نسبتا معقولی داشته باشند به نفع همه است .
هم اکنون چند فیلم خوب جدی در سینماها اکران است علی رغم آنکه گفته می شود اکثر فیلمها کمدی است .فیلمهایی مثل جنگل پرتقال ، آهو ، یا همین چرا گریه نمی کنی و فیلم گیجگاه ، چند روز پیش نیز شنیده بودم که برای ادامه اکران فیلمی مثل گیجگاه هم مانع ایجاد کرده اند ودر صحبتهایی که می شد برخی می گفتند مافیای سینما خیلی دلش نمی خواهد فیلمی مثل گیجگاه روی پرده باشد و سینماداران و پخش کننده ها بیشتر تمایل به اکران فیلمهای رکورد شکن دارند.
البته به عنوان کسی که حدود ۲۲ سال است خبرنگار سینمایی ام ، این رفتار شرکت فیلمیران با فیلم علیرضا خیلی برایم عجیب نبود! بلکه خیلی طبیعی بود! .این جور شرکتها ترجیح شان این است که مثلا فیلمهایی مثل فسیل ۶ ماه و یا حتی بیشتر بر روی پرده باشند تا فیلمی مثل چرا گریه نمی کنی را اکران کنند . خیلی اهل ریسک کردن در این زمینه نیستند .مدیران از وزیر ارشاد گرفته تا دیگر مدیران مدام بر روی همین فیلمهای رکورد شکن مانور می دهند .
اصولا گروه هنروتجربه در اوائل دهه نود با همین منطق و استدلال به وجود آمد چون بسیاری از پخش کننده ها از اکران فیلمهای هنری و فرهنگی امتناع می کردند . فیلم قبلی علیرضا معتمدی نیز در گروه هنروتجربه اکران شد و این فیلم جدیدش اگر چه هنرپیشه های مطرح و بیشتری دارد باز هم همان مشکل فیلمهای فرهنگی و صاحب اندیشه را دارد . البته همان گروه و هنروتجربه علی رغم داشتن نقاط مثبت با انتقاداتی مواجه شد .گویا مشکل فیلمهای صاحب اندیشه و فکر ، مشکلی که گویا تا قیامت حل شدنی نیست !
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- گفتوگو با علیرضا معتمدی کارگردان «چرا گریه نمیکنی؟»/ تروما را به تجربه خلاقه و رهاییبخش تبدیل کردم
- رقابت ادامهدار کمدیها و گیشه ۸۰۰ میلیونی سینما
- جدیدترین آمار فروش فیلمها با ۱۸ میلیون تماشاگر
- ثبت قرارداد اکران «چرا گریه نمیکنی» و «سلفی با رستم»
- کارگردان به ملت رفت اما به نشست خبری نه!/ تهیهکننده «چرا گریه نمیکنی؟»: مگر بازیگران این فیلم من را به سینما آوردند؟
- «چرا گریه نمیکنی؟» علیرضا معتمدی در جشنواره فجر نمی تواند حضور داشته باشد
- حضور سینمای هنروتجربه ایران در سه جشنواره جهانی
- فیلم «چرا گریه نمیکنی؟» به جشنواره فرانسوی بلفورت راه یافت
- فیلمبرداری «چرا گریه نمیکنی؟» به پایان رسید
- پاسخ عضو شورای بررسی صلاحیت تهیهکنندگی به علیرضا معتمدی
- انتقادات تند وتیز علیرضا معتمدی از صادر نشدن پروانه ساخت فیلمش
- عشقی که نمیخواهد بمیرد/ نقد آن اشنایدر بر فیلم «رضا»
- عاشقی کردن در آرامش/ نگاهی به فیلم «رضا»
- نگاهی به فیلمهای «دوئت»، «رضا» و «حمال طلا»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





