نغمه ثمینی در روزنامه شرق نوشت: تا همین چند وقت پیش خیال میکردم ما ایرانیها در بعضی نقاط فکری، بیاماواگر مشترکیم. مثلا یکیاش همین فرمان ترامپ که خیال میکردم ایرانی در جهان نیست که این فرمان را تحقیرآمیز و پوک و پوچ نداند.
حالا ربط تمام این حرفها به اسکار و فیلم فروشنده چیست؟ موضوع این است که بسیار بعید است که ما مردم ایران بتوانیم فارغ از علاقه به این فیلم و به مراسم اسکار، با هم در شادمانی برایِ برندهشدن این فیلم شریک شویم. بهزودی مخالفخوانیها آغاز خواهد شد و البته هیچ اشکالی هم در مخالفخوانیِ با دلیل و مدرک و استدلال وجود ندارد. مشکل این است که بسیاری وقتها مخالفخوانیها یا شخصی هستند، یا بیمنطق، یا ازپیشتعیینشده و بیتعقل و جناحی. برایِ همین هم زمان از من پیشی گرفت و در همان اولین لحظات شادمانی، مخالفخوانها را به یاد آوردم که بهتازگی در فضایِ مجازی پیگیرشان شدهام. و این یادداشت کوتاه را درواقع انگار دارم برایِ آن مخالفخوانهای جهان مجازی مینویسم که از همین حالا و چهبسا از دیشب بازی را شروع کردهاند. میخواهم بگویم من درک میکنم و میپذیرم که این فیلم را بهترین اثر سازندهاش ندانیم و نقدهایی بر آن وارد کنیم. من درک میکنم و میپذیرم که به مراسم اسکار اعتماد نکنیم و حواسمان به پشتپردههای احتمالیاش باشد. اما درک نمیکنم و نمیپذیرم که چطور میشود این جایزه را یک اتفاق بزرگ و ویژه و بسیار مثبت در وضعیتِ سرزمین ما ندانست، وقتی میتواند جنگ محتملی را در نطفه خفه کند و احتمالش را پایین بیاورد: حمله به سرزمین مردمی که سینمایش اینطور پیشرفته و جهانگیر است ممکن نیست. یا دستِکم بهآسانیِ حمله به سرزمینی نیست که هیچ بروز فرهنگی در جهان ندارد. این جایزه میتواند به صاحبان قدرت بگوید که هنوز هنر بیمرز است و هنوز از سیاست جلو میزند. فکر میکنم در این نکتهها اماواگری وجود ندارد و همینها کافی است که اسکارِ دوم فرهادی را بزرگترین پیروزی در برابر سیاست بدانیم. جایی که صدایی بلندتر از صدای آنها به گوش میرسد.
جایی که میشود به یک شادمانی ملی رسید. تأکید میکنم که من دارم از کاربرد این جایزه حرف میزنم. نه از فیلم، نه از اسکار و نه از هیچچیز دیگر. از جایی که بشود ما را در دنیا با سینمایمان بشناسند، از جایی که سینمای خوابآلود رونق بگیرد و راه جوانترها گشوده شود. از جایی که محافل فرهنگی در تمام جهان سال آینده وقت و هزینه بگذارند تا هنر و سینمای ایران را تحلیل کنند. از جایی که جنگهایی صورت نپذیرد، از جایی که صدایی شاعر از صداهای دیگر حاکم رساتر شود و اینجا، جایی است که میشود مخالف نخواند و یکصدا شادمانی کرد و به فیلم و سازندهاش تبریک گفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





