حالا ربط تمام این حرفها به اسکار و فیلم فروشنده چیست؟ موضوع این است که بسیار بعید است که ما مردم ایران بتوانیم فارغ از علاقه به این فیلم و به مراسم اسکار، با هم در شادمانی برایِ برندهشدن این فیلم شریک شویم. بهزودی مخالفخوانیها آغاز خواهد شد و البته هیچ اشکالی هم در مخالفخوانیِ با دلیل و مدرک و استدلال وجود ندارد. مشکل این است که بسیاری وقتها مخالفخوانیها یا شخصی هستند، یا بیمنطق، یا ازپیشتعیینشده و بیتعقل و جناحی. برایِ همین هم زمان از من پیشی گرفت و در همان اولین لحظات شادمانی، مخالفخوانها را به یاد آوردم که بهتازگی در فضایِ مجازی پیگیرشان شدهام. و این یادداشت کوتاه را درواقع انگار دارم برایِ آن مخالفخوانهای جهان مجازی مینویسم که از همین حالا و چهبسا از دیشب بازی را شروع کردهاند. میخواهم بگویم من درک میکنم و میپذیرم که این فیلم را بهترین اثر سازندهاش ندانیم و نقدهایی بر آن وارد کنیم. من درک میکنم و میپذیرم که به مراسم اسکار اعتماد نکنیم و حواسمان به پشتپردههای احتمالیاش باشد. اما درک نمیکنم و نمیپذیرم که چطور میشود این جایزه را یک اتفاق بزرگ و ویژه و بسیار مثبت در وضعیتِ سرزمین ما ندانست، وقتی میتواند جنگ محتملی را در نطفه خفه کند و احتمالش را پایین بیاورد: حمله به سرزمین مردمی که سینمایش اینطور پیشرفته و جهانگیر است ممکن نیست. یا دستِکم بهآسانیِ حمله به سرزمینی نیست که هیچ بروز فرهنگی در جهان ندارد. این جایزه میتواند به صاحبان قدرت بگوید که هنوز هنر بیمرز است و هنوز از سیاست جلو میزند. فکر میکنم در این نکتهها اماواگری وجود ندارد و همینها کافی است که اسکارِ دوم فرهادی را بزرگترین پیروزی در برابر سیاست بدانیم. جایی که صدایی بلندتر از صدای آنها به گوش میرسد.
جایی که میشود به یک شادمانی ملی رسید. تأکید میکنم که من دارم از کاربرد این جایزه حرف میزنم. نه از فیلم، نه از اسکار و نه از هیچچیز دیگر. از جایی که بشود ما را در دنیا با سینمایمان بشناسند، از جایی که سینمای خوابآلود رونق بگیرد و راه جوانترها گشوده شود. از جایی که محافل فرهنگی در تمام جهان سال آینده وقت و هزینه بگذارند تا هنر و سینمای ایران را تحلیل کنند. از جایی که جنگهایی صورت نپذیرد، از جایی که صدایی شاعر از صداهای دیگر حاکم رساتر شود و اینجا، جایی است که میشود مخالف نخواند و یکصدا شادمانی کرد و به فیلم و سازندهاش تبریک گفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره بلگراد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند