فرزانه متین- همزمان با رمضان ۲۰۲۵ خبرها حاکی از نمایش سریال ۳۰ قسمتی معاویه محصول عربستان از پلتفرم استمرینگ mbc بود.سریالی که گفته می شود با بودجه صد میلیون دلاری ساخته شده و به زندگی معاویه ،می پردازد. عربستان از معاویه که بنیانگذار سلطنت اموی است چهره ای شجاع،دلیر و سیاستمداری خردمند نشان می دهد و تا جایی پیش می رود که فتوحات بسیاری انجام داده این در حالیست که به گفته ی همرزمانش حتی در زمان جنگ،از فرط ترس حضور نداشته است. بنیانگذار ناوگان دریایی مسلمانان به دست او را می توان یکی از تحریفات عرب ها در سریال دانست.
مخاطب آگاه بعد از نمایش دو قسمت ابتدایی از این سریال متوجه می شود این سریال نه تنها تاریخی و مبتنی بر مستندات نیست بلکه تاریخ خود عربستان را هم تحریف کرده است. عربستان آنچه که در فیلم محمد رسول الله (۱۹۷۶) را نشان داد با این سریال سفارشی اش،تاریخ اش را از بن و ریشه کند چرا که هر دو آن ها در تضاد با یکدیگر است.سریال معاویه،دوران جاهلیت و زنده به گور کردن دختران که چندین بار در سوره های مختلف قرآن کریم آمده را نقض کرد ونشان داد در آن دوران دختر چه ارج و قربی نزد سایرین دارد.سریال در مورد هند مادر معاویه نیز هم تاریخ را تحریف کرد نقش او در جنگ احد،کشتن حمزه(عموی پیامبر) و شکافتن سینه ی وی را نه تنها نشان نداد که بلکه از او چهره ای مثبت به نمایش گذاشت که در راه شهادت ،جان می سپرد.زمانی که خلفای ارشدین در سریال در مدینه در مرکز خلافت زندگی ساده ای را در پیش گرفته بودند ،معاویه به عنوان امیر دمشق در قصر هزار رنگ خود حکمرانی می کرد و این سوال برای بیننده پیش می آید که مگر می شود حاکمان این گونه زیست کنند و فرستاده شان به دمشق در قصر غرق زندگی لوکس شود وهزاران تحریف دیگر که مخاطب را از ادامه ی تماشای سریال منصرف می کند.از سویی دیگر ضعف های فنی و کارگردانی و عدم شخصیت پردازی در فیلم به شدت پر رنگ است و توذوق می زند ،دیالوگ ها سطحی و بیشتر شبیه بیانیه است.این در حالیست که سال گذشته مصر با ساخت سریال حشاشین توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند.انسجام روایی،شخصیت پردازی های مناسب،طراحی صحنه به جا،فیلمبرداری در خدمت داستان وکارگردانی خوب دست به دست هم داد تا حشاشین از پربیننده ترین سریال های جهان عرب باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





