سینماسینما، نیوشا صدر:
«همه انسانها شاهزاده متولد میشوند، سپس پدر و مادر آنها را میبوسند و به قورباغه بدل میکنند» – اریک برن
نظم و بینظمی، هر دو به یک اندازه زندگی نوجوان را تهدید میکنند، شاید مانند هر انسان دیگری. همانطور که نظم کامل و محتوم، از آنجایی که طالب ثبات است، او، استعدادهایش و جوهر انسانیاش را به بند میکشد و روح آزادش را سرکوب میکند، بینظمی کامل نیز تفاوتها را برایش از میان میبرد، قدرت تصمیمگیری و اراده را بیمعنا میکند و به سکون نیروی محرک انگیزهاش منجر میشود. همواره باید خطوط قرمز مشخص و کارآمدی باشند تا حتی عصیان نوجوان در میان این خطوط و با عبور از آنها معنا بیابد. باید نقاط ممنوع روشنی باشند تا هدف عصیان نوجوان قرار بگیرند.
درک اینکه نوجوان کجای مرز میان کودکی و نوجوانی ایستاده است، اغلب برای پدر و مادر دشوار است. مسئولیتهایی بر دوشش میگذارند که درحقیقت بر شانههای نحیف یک کودک سنگینی میکند و پیشفرضهایی نسبت به او، گستره اعمال و حد و حدود امیال و آرزوهایش دارند که شاید مدتها قبل از آن عبور کرده باشد. در عین حال خود او نیز پیوسته در درک قابلیتها و درک جایگاهش سردرگم میشود و نبود قاعده و مرز به این سردرگمی دامن میزند. او ظاهرا قادر است مانند یک بزرگسال تصمیم بگیرد، اما در لحظه آنچه را به نظرش بهتر میرسد، انتخاب میکند. ذهن بیتجربه او هنوز به سنجیدن عواقب خو نگرفته است. تصویری که برزگر از سینای نوجوانش ارائه میکند، تصویر او در چنین شرایطی است که میتوان آن را در واژه بیپناهی خلاصه کرد. هیچکس تکیهگاه عاطفی او نیست و عملا، بدون اینکه کسی در کلام بر آن تاکید کند، طرد شده است. او در دنیایی رها شده که نه قواعدش را میشناسد و نه میتواند از پس آن بربیاید، و از آنجایی که بهطور موقت و با تصمیمهای آنی قادر است همه چیز را در ظاهر متعادل نگه دارد، خودش نیز از این گمشدگی آگاه نیست. او را به خودش سپردهاند و این مسئولیت بسیار سنگین ظاهرا خودش را نیز قانع کرده که باید نقش یک مرد را ایفا کند. سینا دستوپا میزند و در لحظه تمام تلاشش را میکند که در قالب یک مرد با پیشفرضهای آشنایش جای بگیرد. اما بیشتر و بیشتر فرومیرود. حتی تلاش او برای یافتن تکیهگاهی عاطفی و موفقیت ناپایدار آن نیز بیش از پیش به حس طردشدگیاش دامن میزند.
گریه پایانی سینا، بیش از آنکه گریه فرد بالغی باشد از سر خستگی و درد، گریستن کودکی است که به بیپناهی خود آگاه شده است.
ماهنامه هنر و تجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- «علت مرگ: نامعلوم» بهترین فیلم جشنواره تورین شد
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- معرفی اعضای هیات مدیره انجمن تهیهکننده-کارگردانها
- به راحتی دروغ میگویید و ککتان هم نمیگزد/ پاسخ مجید برزگر به یادداشت روحالله سهرابی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم