سینماسینما، نیوشا صدر:
«همه انسانها شاهزاده متولد میشوند، سپس پدر و مادر آنها را میبوسند و به قورباغه بدل میکنند» – اریک برن
نظم و بینظمی، هر دو به یک اندازه زندگی نوجوان را تهدید میکنند، شاید مانند هر انسان دیگری. همانطور که نظم کامل و محتوم، از آنجایی که طالب ثبات است، او، استعدادهایش و جوهر انسانیاش را به بند میکشد و روح آزادش را سرکوب میکند، بینظمی کامل نیز تفاوتها را برایش از میان میبرد، قدرت تصمیمگیری و اراده را بیمعنا میکند و به سکون نیروی محرک انگیزهاش منجر میشود. همواره باید خطوط قرمز مشخص و کارآمدی باشند تا حتی عصیان نوجوان در میان این خطوط و با عبور از آنها معنا بیابد. باید نقاط ممنوع روشنی باشند تا هدف عصیان نوجوان قرار بگیرند.
درک اینکه نوجوان کجای مرز میان کودکی و نوجوانی ایستاده است، اغلب برای پدر و مادر دشوار است. مسئولیتهایی بر دوشش میگذارند که درحقیقت بر شانههای نحیف یک کودک سنگینی میکند و پیشفرضهایی نسبت به او، گستره اعمال و حد و حدود امیال و آرزوهایش دارند که شاید مدتها قبل از آن عبور کرده باشد. در عین حال خود او نیز پیوسته در درک قابلیتها و درک جایگاهش سردرگم میشود و نبود قاعده و مرز به این سردرگمی دامن میزند. او ظاهرا قادر است مانند یک بزرگسال تصمیم بگیرد، اما در لحظه آنچه را به نظرش بهتر میرسد، انتخاب میکند. ذهن بیتجربه او هنوز به سنجیدن عواقب خو نگرفته است. تصویری که برزگر از سینای نوجوانش ارائه میکند، تصویر او در چنین شرایطی است که میتوان آن را در واژه بیپناهی خلاصه کرد. هیچکس تکیهگاه عاطفی او نیست و عملا، بدون اینکه کسی در کلام بر آن تاکید کند، طرد شده است. او در دنیایی رها شده که نه قواعدش را میشناسد و نه میتواند از پس آن بربیاید، و از آنجایی که بهطور موقت و با تصمیمهای آنی قادر است همه چیز را در ظاهر متعادل نگه دارد، خودش نیز از این گمشدگی آگاه نیست. او را به خودش سپردهاند و این مسئولیت بسیار سنگین ظاهرا خودش را نیز قانع کرده که باید نقش یک مرد را ایفا کند. سینا دستوپا میزند و در لحظه تمام تلاشش را میکند که در قالب یک مرد با پیشفرضهای آشنایش جای بگیرد. اما بیشتر و بیشتر فرومیرود. حتی تلاش او برای یافتن تکیهگاهی عاطفی و موفقیت ناپایدار آن نیز بیش از پیش به حس طردشدگیاش دامن میزند.
گریه پایانی سینا، بیش از آنکه گریه فرد بالغی باشد از سر خستگی و درد، گریستن کودکی است که به بیپناهی خود آگاه شده است.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «علت مرگ: نامعلوم» بهترین فیلم جشنواره تورین شد
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- معرفی اعضای هیات مدیره انجمن تهیهکننده-کارگردانها
- به راحتی دروغ میگویید و ککتان هم نمیگزد/ پاسخ مجید برزگر به یادداشت روحالله سهرابی
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- حمایت صندوق جهانی سینما از پروژه ایرانی
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- «دانه سیاه» برگزیده جشنواره تاکومای آمریکا شد
- «علت مرگ: نامعلوم» نامزد چهار جایزه جشنواره بینالمللی شانگهای شد
- اکران دو فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان شارجه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند