به گزارش سینماسینما، شورای مرکزی انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران نامه سرگشادهای را خطاب به عباس صالحی، وزیر ارشاد منتشر کرد.
متن این نامه به این شرح است:
«جناب آقای سید عباس صالحی
وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
جلوس شما را بر صندلی وزارت ارشاد اسلامی تبریک میگوییم. دهها سال است که ما اهالی سینما هر چهار سال این شادباش را به وزیر جدید تقدیم میکنیم. به این امید که شاید در این دوره چهار ساله، مشکلات اساسی سینما حل شود و آرزوهای خانواده بزرگ سینمای ایران جامهی تحقق بر تن کند. اما هر بار، چهار سال میگذرد، وزیر میرود و مشکلات میماند.
رهبر معظم انقلاب بارها نارضایتی خود را از وضعیت سینمای کشور اعلام کردند. این نارضایتی معظمُله که ناخرسندی خود ما نیز هست، ریشه در مشکلات اساسی این صنعت دارد که اهم آنها به شرح زیر است. حل آنها عزمی جزم میطلبد که امیدواریم با سکانداری جنابعالی در این دوره، به سر منزل مقصود برسد:
۱ـ چرخ سینمای کشور با بودجه دهها میلیارد تومانی بخش خصوصی میچرخد، در حالی که کوچکترین امنیت شغلی و حرفهای برای تهیهکنندگان وجود ندارد. از آن مهمتر اینکه بودجه سینمای کشور بر دوش بخش خصوصی است، اما سیاستها و تصمیمگیریها و اداره آن دولتی است. ما منکر لزوم نظارت دولت بر سینما نیستیم، اما نظارت با دخالت فرق دارد.
۲ـ اهالی سینما نقش بسیار کمرنگی در پروانه ساخت و نمایش دارند. موفقیت سینمای ایران در حضور پررنگش در سینمای جهانی و جشنوارههای معتبر، نشان از تجربه و لیاقت این صنف در اداره سینمای کشور دارد. حضور فیلمسازان متعهد و آگاه به خطوط قرمز نظام مقدس جمهوری اسلامی این صلاحیت را برای آنان ایجاب می کند که بتوان بار اصلی پروانههای ساخت و نمایش را بر دوش آنان گذاشت و امور حرفهای را کاملا به اصناف سینمایی واگذار کرد.
۳ـ بسیاری از کارگزاران و مسئولین که بعضا این حرفه را نیز به درستی نمیشناسند، با اعمال سلایق شخصی، حتی آزادیهای تعیین شده قانونی را نیز بر سینماگران محدود کرده و بدون وجود ضابطهای مدون و مشخص، هرکس به گونهای حکم میراند. تصمیماتی که با تغییر مدیران، گاهی ۱۸۰ درجه تغییر میکند و آیین نامههایی که سال به سال عوض میشوند. نمیدانیم چگونه میشود با ضوابط امسال فیلم ساخت و با ضوابط سال بعد اکران کرد. در حقیقت ما خواستار استقرار نظام جامع تهیهکنندگی هستیم که بدانیم لااقل برای چند سال لایتغیر است.
۴ـ ما خواستار تصویب نظامنامه صنفی در مجلس شورای اسلامی هستیم. هنوز بعد از ۴۰ سال، تولید فیلم در رده خدمات قرار دارد نه صنعت. لازم است طی پیشنهاد لایحهای از سوی وزارت ارشاد اسلامی به دولت و از سوی دولت به مجلس، خواستار به رسمیت شناختن سینمای ایران و تبدیل جایگاه آن از خدمات به صنعت شد.
۵ـ ما خواستار جلوگیری از اعمال سلیقه و فشار ارگانها و مراجع دولتی و غیر دولتی در مورد فیلمنامههایی هستیم که پس از تصویب و ممیزیهای لازم، پروانه ساخت آنها صادر شده است. مراجعی که همکاری خود را منوط به اعمال خواسته و نظر آن ها در فیلمنامه مشروط میکنند. همچنین خواستار جلوگیری از اعمال سلیقه و فشار عوامل خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد اکران فیلم هایی هستیم که پروانه نمایش می گیرند. یک پروژه از لحظه صدور پروانه ساخت و کلید خوردن تا اتمام تولید، یک نگرانی دارد و اکران فیلم از روز اول تا پایان اکران صدها نگرانی که آیا فیلمی که همه مجراهای قانونی را طی کرده تا بر پرده قرار گرفته است، روند طبیعی نمایش و اکران آن طی خواهد شد یا نه.
۶ـ مبارزه جدی و مداوم با سرقت آثار سینمایی در شبکه ی قاچاق کشور و تدوین قوانینی در مجلس برای برخورد با سوداگران و خلافکارانی که به راحتی با سرمایه و هستییک تهیهکننده بازی میکنند و کسی نیز جوابگوی آن نیست.
۷ـ امکان معرفی و تبلیغ گسترده آثار سینمایی در صدا و سیما و تبلیغات محیطی با همکاری صداسیما و شهرداری که بار سنگین هزینه تبلیغات را بر دوش تهیه کننده دارد. همچنین امکان استفاده از شیوه های نوین و متفاوت تبلیغاتی. امروزه از چاقو و فرفره گرفته تا قرص های چاقی و لاغری آزادانه امکانات متفاوتی برای تبلیغات خود دارند، ولی همان ابزارها نوبت به کالاهای فرهنگی که می رسد، جرم تلقی میشود.
۸ـ گسترش سالنهای نمایش فیلم با توجه به جمعیت بیش از هشتاد میلیونی کشور ایران، تولید بیش از یکصد فیلم سینمایی در سال به ۵۰۰۰ پرده سالن سینما نیاز دارد . لازم به توضیح است نزدیک به یک هزار شهر حتی یک سالن سینما ندارد .در حقیقت یکی از مشکلات تولید سینما، توزیع آن است.
۹ـ راهاندازی توسعه ویدئو در خواستی (V.O.D ) که حمایت کامل وزارت ارتباطات و فناوری را می طلبد.
۱۰ ـ جلوگیری از تولید مستقیم فیلم توسط ارگانهای دولتی و نیمه دولتی که ضربه جدی بر ساختار تولید، بالا بردن نجومی دستمزدها و ایجاد بی تفاوتی و بی اعتمادی در مردم نسبت به ارائه فیلم جذاب و دارا بودن حداقل استانداردهای یک اثر سینمایی دارد. ار آن جا که یک ارگان دولتی نگران بازگشت سرمایه فیلم تولید شده نیست و بسیاری از مدیران دولتی فقط برای پر کردن کارنامه خود، اقدام به تولید فیلم می کنند، نه به کیفیت اثر ارائه شده می اندیشند و نه به هزینه ساخت آن و این موضوع به آفتی برای سینمای کشور و بخش خصوصی تبدیل شده است.
۱۱ ـ حوزه هنری که بیش از ۹۰ سینمای کشور را در اختیار دارد، به عنوان ارگانی موازی با وزارت ارشاد عمل می کند. پروانه نمایشی که وزارت ارشاد صادر می کند، برای آنها معتبر نیست و خودشان مستقلآ فیلم ها را بازبینی می کنند و برای اکران تصمیم می گیرند.
جناب آقای صالحی
مواردی که بر شمرده شد، شمهای از سنگهای بزرگی است که بر سر راه فیلمسازان بخش خصوصی در این کشور قرار دارد و امنیت شغلی و حرفه ای را دچار مخاطره کرده است. هموار کردن مسیر سینمایی ایران، همتی عالی و عزمی جدی می طلبد که امیدواریم با کار آمدی جنابعالی و تجربه جناب مهندس حیدریان، ریاست محترم سازمان سینمایی کشور محقق شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سومین جشن مهر سینمای ایران
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از نامزدهای انتخاباتی
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- دو درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل در واکنش به قاچاق فیلمها
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- زخم کاریِ ممیزی
- بیانیه مشترک سه صنف سینمایی/ طرح صیانت از فضای مجازی محدودکننده اصل آزادی و محکوم به شکست است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»