مهران رجبی گفت: شاید پس از سالها بد نباشد فیلم «بیدار شو آرزو» پخش شود تا هم مردم بهتر ماهیت زلزله را درک کنند و همچنین مردم چند استان زلزلهزده کشورمان بدانند که این اتفاق تنها برای آنها رخ نداده است.
به گزارش سینماسینما، این بازیگر سینما و تلویزیون سال ۱۳۸۲ پس از زلزلهای که در بم رخ داد به محل وقوع زلزله رفت تا در جریان همان مخروبههایی که از این حادثه باقی مانده بود، کیانوش عیاری فیلم «بیدار شو آرزو» را بسازد.
او که این روزها در سریال جدید این کارگردان بازی میکند درباره زلزلهای که شامگاه یکشنبه ۲۱ آبانماه در چند استان کشور رخ داده و نیز با اشاره به فیلم «بیدار شو آرزو» بیان کرد: به هر حال زلزله مثل صدمه جانی که به یک عزیز وارد میشود ناخواسته است در حالی که همیشه برای عروسی و شادی از قبل برنامهریزی و دعوت صورت میگیرد اما برای عزا و همچنین زلزله که یک عزای بزرگ است همه چیز ناخواسته پیش میآید.
وی با اشاره به اینکه در چنین موقعیتهایی سازمانها باید آمادگی لازم را داشته باشند که البته هر چقدر هم آمادگی وجود داشته باشد باز هم خسارتهایی که پیش میآید شرایط را طور دیگری رقم میزند، افزود: زلزله اخیر برای ایرانیها که انسانهایی عاطفی هستند و نگاه به آسمان دارند یک اتفاق تلخ است و میبینیم همین چند روز قبل که عدهای از کشور عراق به زیارت سیدالشهدا (ع) به ایران بازگشتند و به همراه دیگر مردم در عزای عمومی حضور داشتند، امروز عزادار از دست رفتن هموطنانی در اثر زلزله هستند.
رجبی گفت: این خبر شوکهکنندهای است که عدهای از هم وطنانمان از دست رفته یا زیر آوار ماندهاند، در حالی که دو روز قبل همین موقع عدهای زنده و سالم بودند و امروز برای خیلیها زندگی یا تمام شده یا با دورانی پر از رنج و غم آغاز شده است.
این بازیگر با بیان اینکه حتی اگر تصویر آنچه گفته شد در فیلم دیده شود تلخ و دردناک است، ادامه داد: جا دارد فیلم «بیدار شو آرزو» به کارگردانی کیانوش عیاری در همین شبها از تلویزیون پخش شود آن هم نه به خاطر اینکه فیلمی ساخته شده و هنوز کسی آن را ندیده است بلکه به این دلیل که مردم ماهیت زلزله را بهتر درک کنند و خدمات و پشتیبانیهای مردمی مضاعف شود. توصیه میکنم این اتفاق حتما بیفتد چون هم یادی از درگذشتگان زلزله بم خواهد شد و هم مردم کرمانشاه و ایلام و دیگر استانهای زلزله زده خواهند دانست که این اتفاق پیش از این هم رخ داده و در فقدانی که پیش آمده همه مردم همدرد و شریک هستند.
وی همچنین تأکید کرد: پخش فیلمی همچون «بیدار شو آرزو» یا دیگر فیلمهایی که در رابطه با زلزله ساخته شدهاند تغییر نگرشی را برای همه مردم در ساخت و ساز خانههایشان بوجود میآورد تا لااقل برای محل زندگی خود به گونهای دیگر عمل کنیم و مسئولان هم تلاش کنند آمادگی خود را بیشتر کنند، به همین دلیل با وجود تلخی زیادی که ممکن است این گونه فیلمها داشته باشند اما دیدن آنها ارزش دارد.
رجبی در پایان درباره اینکه بعد از زلزله بم به آن شهر رفته است یا خیر؟ گفت: بعد از آن حادثه دو بار به بم رفتم و تغییرات زیادی در شهر دیده میشود چون هنگامی که ما رفتیم یک هفته از زلزله بم گذشته بود و شهر در شرایطی بحرانی بود، حتی یادم میآید توانستیم کسی را هم نجات دهیم که آن هم بخاطر حساسیت بوم صدابرداری بود. حیوانی را هم از زیر آوار پیدا کردیم که همان حیوان در فیلم استفاده شد.
او افزود: ما «بیدار شو آرزو» را در شرایط سختی ساختیم چرا که وقتی برای تولید یک فیلم به شهر دیگری میرویم معمولا در زمان استراحت به فروشگاه و پارک و جاهای مختلف میرویم اما در بم چنین چیزی وجود نداشت و غروب که میشد مردم به چادرهای خود میرفتند و غم جانکاه از دست دادن عزیزانشان و فاجعه رخ داده تمام شهر را پُر میکرد.
فیلم «بیدارشو آرزو» که در سال ۸۲ پس از زلزله بم با بازی بهناز جعفری و مهران رجبی ساخته شد، درباره معلم جوانی است که در یکی از روستاهای نزدیک بم زندگی میکند، صبح زلزله خود را از زیر آوار بیرون میکشد و میبیند همه اهالی روستا زیر آوار ماندهاند، پس پای پیاده به سمت بم راه میافتد، اما در بم با صحنههای مهیبتری برخورد میکند و ناچار برای کمک در شهر میماند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت کیانوش عیاری با نمایش «شبح کژدم»
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
- نسخه اصلی «خانه پدری» آنلاین اکران شد
- یک نمایش برای «خانه پدریِ» کیانوش عیاری
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





