درگذشت «ویلیام گُلدمن» نویسنده رمان و نمایشنامهنویس آمریکایی و برنده دو جایزه اسکار با واکنش اهالی هالیوود همراه شد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از گاردین، «ویلیام گُلدمن» رماننویس آمریکایی که بیشتر برای نگارش فیلمنامههای «بوچ کسیدی و ساندنس کید»، «همه مردان رئیسجمهور» و «عروس شاهزاده» شناخته میشود روز گذشته (۲۵ آبان) در سن ۸۷ سالگی در شهر نیویورک درگذشت.
«بن استیلرز» کمدین آمریکایی مجموعه آثار «گلدمن» را نقطه عطف در سینمای هالیوود نامید و «ادگار رایت» نیز در صفحه توئیتر خود «ویلیام گُلدمن» را یک ماجراجوی افسانهای توصیف کرد.
«لین مانوئل میراندا» کارگردان فیلم «همیلتون» نیز گفت تنها واکنش مناسب به درگذشت «گلدمن» این است که به نشانه قدردانی از وی سر تعظیم خم کنیم. «ران هاوارد» کارگردان برنده اسکار فیلم «ذهن زیبا» نیز «ویلیام گلدمن» را یکی از موفقترین فیلمنامهنویسان تاریخ، یک دوست و مربی خواند.
«گُلدمن» یکی از چهرههای کلیدی موج نو سینمای هالیوود (هالیوود نو) بود که با مجموعهای از چندین فیلم شاخص، انقلابی در صنعت سینمای آمریکا ایجاد کردند. او در سال ۱۹۳۱ در شهر شیکاگو متولد شد و پس از گذراندن دورهای در نثر خلاق تصمیم گرفت رماننویس شود و اولین رمان خود را به نام «معبد خدا» در سال ۱۹۵۷ منتشر کرد.
این نویسنده از دهه ۱۹۶۰ و پس از استخدام برای اقتباس از رمان «گلهایی برای الجرنون» نوشته «دنیل کیز» به عرصه فیلمنامهنویسی قدم گذاشت، گرچه این فیلمنامه هیچگاه ساخته نشد اما سرآغازی برای ادامه فعالیت «گلدمن» در این حرفه شد که از آن جمله میتوان به نگارش فیلمنامه پلیسی «هارپر» با بازی «پل نیومن» اشاره کرد که در سال ۱۹۶۶ توجه زیادی را به سمت خود جلب کرد و راه را برای موفقیت «گلدمن» گشود.
«گلدمن» که به صورت متناوب رمان و فیلمنامه مینوشت در سال ۱۹۶۹ فیلمنامه «بوچ کسیدی و ساندنس کید» را به عنوان اولین فیلمنامه اصلی (اوریجینال) نوشت که با بازی «پل نیومن» همراه شد. این فیلمنامه علاوه بر دستمزد بالایی که برای «گلدمن» داشت اولین جایزه اسکار بهترین فیملنامه اصلی را برای او به ارمغان آورد.
او در سال ۱۹۷۳ رمان کمدی رومانتیک «شاهزاده عروس» و در سال ۱۹۷۴ «مرد ماراتن» را منتشر کرد که دو سال بعد به یک فیلم موفق تبدیل شد. در سال ۱۹۸۷ نیز فیلمی بر اساس رمان «عروس شاهزاده» به سینما آمد.
این نویسنده آمریکایی دومین جایزه اسکار خود را هم در سال ۱۹۷۷ برای فیلم «همه مردان رئیسجمهور» در شاخه بهترین فیلمنامه اقتباسی کسب کرد.
در دهه ۱۹۸۰ میلادی شهرت «گلدمن» به عنوان یک فیملنامهنویس فروکش کرد و به همین دلیل او این فرصت را یافت تا کتاب «ماجراهایی در تجارت سینما» را درباره سینمای دهه ۱۹۷۰ هالیوود بنویسد. در سال ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ نیز دو کتاب خاطرات با عنوانهای «هایپ اند گلوری» و «من چه دروغی گفتم؟» را نوشت.
فعالیت سینمایی «گلدمن» در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی مجددا احیا شد و فیلمی بر اساس رمان «عروس شاهزده» او ساخته شد. او همچنین برای نگارش فیلمنامه «میزری» با اقتباس از رمانی نوشته «استفن کینگ» تحسینها را برانگیخت. «گلدمن» در برههای نگارش فیلمنامه برای دیگران را بدون ذکر نام بر عهده میگرفت.
او با ادامه همکاری با بزرگان سینمای هالیوود در دهه ۱۹۷۰ میلادی چندین فیلمنامه دیگر نوشت که از آن جمله میتوان به نگارش فیلمنامه «قدرت مطلق» در سال ۱۹۹۷ برای «کلینت ایستوود» و همچنین «دختر فرمانده» در سال ۱۹۹۹ با بازی «جان تراولتا» اشاره کرد. آخرین فیلمنامه نوشته «گلدمن» که به سینما آمد فیلم «کابوسگیر» به کارگردانی «لاورنس کاسدن» در سال ۲۰۰۳ بود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





