سینماسینما، علیرضا داوودنژاد، کارگردان سینما، در روزنامه جامجم نوشت:
می گویند وقتی سلمانی ها بیکار می شوند، سر همدیگر را می تراشند. حالا شده حکایت جدال های دوستان و همکاران در کانون کارگردانان سینما. اصل ماجرا چیست؟ دعوا سر این است که باید از کارگردانان، نماینده ای برای خانه سینما انتخاب می شد و خانه سینما هم عنوان کرد تا ماجرای ثبت شما در وزارت کار انجام نشود، نمی توانید نماینده ای معرفی کنید. بنابراین بنا به استانداردهای وزارت کار مجمع عمومی شورای مرکزی انجمن صنفی کارفرمایی کارگردانان استان تهران (کانون کارگردانان سینمای ایران) با تعداد کمی برگزار شد که بتوانند انجمن را در وزارت کار ثبت کنند تا خانه سینما، نماینده کانون کارگردانان را قبول کند. چه مساله حادی در این موضوع وجود دارد که سر آن دعوا شکل می گیرد و ابعاد دعوا به رسانه ها کشیده می شود؟ به نظرم این بیشتر به بیکاری کارگردان ها مربوط می شود. چون ما در سال حدود ۷۰ فیلم می توانیم اکران کنیم، درحالی که کانون کارگردانان، بالای ۳۰۰ نفر عضو دارد. علت این هم که نمی توانیم بیشتر از ۷۰ فیلم اکران کنیم، محدود بودن ظرفیت نمایشی و کمبود سالن های سینماست.
بنابراین به جای این که از این فرصت کرونا استفاده کنیم و دنبال تقویت شبکه نمایش خانگی، اکران آنلاین و وی اودی باشیم و از این طریق ظرفیت نمایشی خود را بالا ببریم و به تبع آن تولید را افزایش دهیم و مشکلات سینمای کشور را حل کنیم، به موضوعی پیله کردیم که شاید در آن ایراداتی هم هست و جای بحث و گفت وگو نیز دارد، اما بزرگ شدن ماجرا تا این حد که کار به رسانه ها کشیده شود، به نظرم متاثر از همان کلافگی و سرگشتگی نشات گرفته از بیکاری است. بهتر است این ماجرا همین جا به نحوی خاتمه پیدا کند و کانون کارگردانان به عنوان یک صنف محترم و موثر هم منزلت خودش را حفظ کند و این منزلت را قربانی این چیزهای پیش پاافتاده نکند و هم از این موقعیت برای حل مشکلات اساسی سینما همچون سرمایه گذاری، تولید، توزیع و نمایش استفاده کند. بخش زیادی از این مشکلات می تواند با سروسامان دادن به بازار شبکه نمایش خانگی در کنار بازار اکران حل شود. بنابراین فکر می کنم این دعوا اگرچه توجیهاتی دارد، اما می تواند در داخل صنف به نحوی حل شود و این همه انرژی سر این موضوع گذاشته نشود و این توان و انرژی صرف حل معضلات اصلی سینما شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محسن امیریوسفی، مجددا رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران شد
- پیام تسلیت شورای مرکزی کانون کارگردانان سینما/ تاسف از بیتوجهی عوامل فیلم حاضر در جشنواره کن به حادثه متروپل آبادان
- اختصاصی سینماسینما/ یادداشت علیرضا داودنژاد خطاب به اصغر فرهادی: بیهوده گوییهای حاشیهای را به دل مگیر
- بازار دیجیتال و مدیرانی که در سازوکارهای مدیریتی دهه شصت طلسم شدهاند/ یادداشتی از علیرضا داودنژاد
- علیرضا داود نژاد : از قهرمان تیغ نسازید/موسسه رسانه های تصویری را احیا کنید
- پیامهای تبریک اتحادیه تهیهکنندگان و کانون کارگردانان به جشنواره جهانی فیلم فجر در پی پذیرش در فیاپف
- روایت داودنژاد از حسین ملکی/ انصافا خوب از پس فیلمبرداری فیلم «نیاز» برآمد
- گفتوگوی سینماسینما با داودنژاد: ترامپ صحنه و تماشاچی را میشناسد
- معرکه گیر می آید/تحلیل متفاوت علیرضا داود نژاد درباره ترامپ
- طراحی و نگارش فیلمنامه سریال «متل قو» توسط علیرضا داودنژاد
- سیف اللهداد، شورای صنفی نمایش و سینمای آینده/ یادداشتی از علیرضا داودنژاد
- اگر سارقان امان بدهند /جدیدترین یادداشت علیرضا داود نژاد
- هشت کارگردان ایرانی خواهان آزادی زندانیان سیاسی شدند
- توصیههای علیرضا داودنژاد در زمینه عرضه فیلمها در شبکه نمایش خانگی
- «مصائب شیرین ۲» آذر ماه اکران میشود؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه