سینماسینما، امین نصیری
«ریش قرمز» (۱۹۶۵) اثرِ باشکوه و درخشان فیلمساز پرآوازه و نامدار ژاپنی آکیرا کوروساوا است. فیلمی که به واسطه شخصیت اصلیاش درس انسانیت می دهد و بدون شک یکی از ارزشمندترین فیلمهای کوروساوا است، اثری به غایت انسانی، هنرمندانه و باعظمت؛ عظمتی که در نگاه دغدغهمند، دردمندانه و کاوشگرانه کوروساوا به سوژههای مورد نظرش و همچنین جایگیریهای ریزبینانه دوربین متجلی میشود.
سکانس درگیری ریش قرمز با محافظان فاحشه خانه نه تنها یکی از قلههای درام فیلم است بلکه بخش اعظمی از ساحت پرسوناژی دکتر یعنی قدرت جنگاوریاش را نیز آشکار میکند و جلوههای سمپاتیک شخصیت را به اوج میرساند. ریش قرمز شخصیتی باوقار، بااستقامت، حامی و نترس است که در طول فیلم همواره مقابل ظلم میایستد و کوروساوا از او شمایلی مستحکم و کاریزماتیک میسازد تا در زمان رسیدنِ به این سکانس بخصوص،قدرت جنگاوریاش آنچنان برای مخاطب دور از ذهن نباشد.
کوروساوا در این سکانس از قهرمانپروریهای مرسوم و مبالغهآمیزی که هدفشان تنها اکشنسازی است دوری میکند و رویکردی نامتعارف در ضرب و شتم را در پیش میگیرد. نگرش عمیق کوروساوا به هیچ عنوان شبیه دیگر فیلمهای رزمی نیست و قرار نیست مخاطب از خون و خونریزی و کتککاری این اراذل توسط ریش قرمز لذت ببرد و حتی گاهی بالعکس دوربینِ کوروساوا به سبب مکثها و تاکیدی که بر مجروحین دارد موجب ناخوشی تماشاگر میشود. ناخوشی که به یک نوع همبستگی حسی میان کنش شجاعانه ریش قرمز و این اوباش نادان اما مفلس منجر میشود و گریبان تماشاگر را میگیرد و آن را در چالشی ناخوشایند اما واقعبینانه قرار میدهد. هنرمندان واقعی مانندِ کوروساوا از پرداختن تبلیغاتی، تکبعدی و غیرصادقانه به آدمها خودداری میکنند و همواره به شیوهی دیگری شخصیتهایشان را در موقعیتهای گوناگون محک میزنند.
در ابتدای سکانس دوربین در پشت ریش قرمز در لوکیشنی داخلی قرار دارد و او را همانند یک قهرمان و کسی که قرار است دختربچه را مطالبهگری کند و از بند فاحشهخانه خارج سازد همراهی میکند ولی زمانی که ریش قرمز از داخل خانه خارج میشود دوربین به جای اینکه مانندِ بسیاری از فیلمها در پشت شخصیت اصلیاش باقی بماند و بر او تاکید کند و یا از او کلوزآپ یا مدیوم کلوزآپ بگیرد و سپس فضا بدهد و تقارن محیط و شخصیت را برای مخاطب بسازد و قرابت آنها را ملموس نماید، به طرز غیرمنتظرهای میان محافظان فاحشه خانه میرود و با آنها _نه از آنها_ میشود. انگار علاقه دارد برای لحظهای از ریش قرمز فاصله بگیرد تا او را هنگام مبارزه با این بینوایان به مثابه یک شخصِ قهرمان شمایلسازی نکند. دوربینِ کوروساوا اراذل را ملامت نمیکند و تصویری تماما کریه از آنها ارائه نمیدهد. زمانی که ریش قرمز آنها را کتک میزند دوربین لحظهای کوتاه آنها را تعقیب میکند و به شدت متحرک شده و آسیبهای موقتی که نصیبشان میشود را به تصویر میکشد. انگار کوروساوا نسبت به سرنوشت این آدمها(که به نوعی سیاهی لشکر هستند) احساس تعهد میکند و آنها برایش مسئلهاند و توقع دارد مخاطب هم چنین حسی داشته باشد و همدردی کند و آنها را فطرتا بدکاره نداند. لذا دوربین را جایی قرار میدهد که گویی یکی از همین اشخاصی است که قرار است کتک بخورد و مجروح شدن دوستانش را می بیند.
ریش قرمز قصد یورش و حمله به آنها را ندارد بلکه تنها از خود دفاع میکند و وقتی هم که کتک میزند هیچگونه احساس شعف و غروری در چهرهاش دیده نمیشود. او آنها را مغلوب میکند اما رزم و نبردش از سر نخوت نیست. ریش قرمز از خود شخصیتی پرخاشگر و تندخو که به فکر ضرب و شتم است به نمایش نمیگذارد. او آنها را برای ساقط کردن کتک نمیزند و حرکاتش با متانت و مراعات است و نه غضبناک. انگار حتی در زمان مبارزه هم در کسوت مرشد ظاهر میشود و هدف نهاییاش از تنبیه آدمها آگاهسازی و ایجاد ندامت در آنهاست. ریش قرمز بعد از هر ضربه مکثی کوتاه میکند و لحظهای به مضروب نگاه میکند تا اطمینان حاصل کند ضربهاش به جایی که باید اصابت کرده یا خیر و آیا بعد از مبارزه میتوان آن را درمان کرد؟! ریش قرمز به خود اجازه نمیدهد خشم غیر قابل مهاری بر او غلبه کند و مقصودش این است که آنها را به واسطه دردی موقت از جهان آلوده فاحشهخانه رها کند و در جایگاه یک استاد تعلیم دهد.
شخصیتِ ریش قرمز دارای منیت و تشخصی بیمانند در تاریخ سینماست و کوروساوا به واسطه دیتاهایی که در سکانسهای مختلف میپروراند آنچنان کردار دلسوزانه، راسخ و متینی از او به نمایش میگذارد که همچون یک سایه در کلیت داستان سایه میافکند. «ریش قرمز» سینمای خالص است و کوروساوا با بهره گرفتن صحیح از امکانات این مدیوم درس زندگانی میدهد و با مخاطبش سخن میگوید، سخنانی از جنس تراژدی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- روزهای سینمای ژاپن در خانه هنرمندان ایران
- مرور فیلمهای سینمای معاصر ژاپن ادامه دارد/ «هیچکس نمیداند» در پانصدمین سینماتک خانه هنرمندان ایران
- کیتانو؛ سینماگری که عامدانه از اسلوبها فرار میکند
- مرور سینمای معاصر ژاپن در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- توشیرو میفونه؛ بازیگری با اصالت، برآمده از فرهنگ ژاپنی و سامورایی
- بزرگان درباره کیارستمی چه گفتند
- زادروز کارگردانی که حیات تازه به سینمای هند بخشید
- برشهای کوتاه/ ویدئویی از نقشآفرینیهای توشیرو میفونه
- کوروساوا؛ کارگردانی جهانی، متعهد به فرهنگ اصیل ژاپن
- سکانس طلایی/ هفت سامورایی
- گامی بلند به سوی انسانیت/ نگاهی به فیلم «داستان توکیو»
- سکانس طلایی/ ابله
- سکانس طلایی/ راشومون
- نمایندگان کانادا و ژاپن در اسکار ۲۰۲۱ معرفی شدند
- سکانس طلایی/ یوجیمبو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری