سینماسینما، ابراهیم عمران
سیاست و نسبت آن با مردم و بالمآل طبقه عادی جامعه چیست؟ و اصولا توده عادی اجتماع چه برداشتی از امور سیاسی، پیرامون زندگی خود و دیگران دارد؟ عموم مردمی که در پی زندگی روزانه ی خویش هستند و شاید توان تجزیه و تحلیل مسائل سیاسی را نداشته باشند که لامحاله امر مذمومی هم نمی تواند باشد؛ آیا سزاوار سرزنش و یا موضع گیری خاصی هستند؟ اگر در جامعه ای افراد زیادی وجود داشته باشند که در پی زندگی عادی و جاری خویش باشند و به خانی که آمده و رفته کاری نداشته باشند؛ می توان آن جامعه را غیر سیاسی خواند و یا اصولا سیاست زدگی برتری خاصی است که جوامعی در پی آن هستند که مردمشان را آگاه به امور سیاسی بنامند؟ این پیش قلیانی دارای پرسش، از آن جهت آمد تا نقبی به سریال ” زیر خاکی” شبکه یک بزنیم که از کنداکتور شبکه سه به یک آمد.(نمونه افسون سیاست زدگی در این نوشته) پژمانجمشیدی که در پی زیر خاکی هاست به طور غیر مستقیم و ناخود آگاه و ناخواسته در گرداب سیاست غوطه ور میشود و دل سپردن و دل دادن به گنج زیر خاک، سبب میشود تا زندانی سیاسی شود. طرز طنز گونه سریال و بازی طنازانه جمشیدی در نقش فریبرز، هر چند از جنبه بازیگری ادامه نقش هایی است که در سینما و تلویزیون داشته است؛ ولی به مدد افه های کلامی و حرکات چشم و صورت می تواند کماکان مخاطب را جذب کند. چه که مخاطب تلویزیون از کاری طنز، خنده بر لبان نشستن می خواهد و بس. و کاری ندارد که اینگونه نقش آفرینی ها، مسبوق به سابقه است. همسر فریبرز نیز زنی ساده و در پی بچه داری و شست و روب کار منزل است. بی خبر از آنچه پیرامونشان میگذرد. حرف اصلی این نوشته نه نقد بازی هاست و نه نقد ساخت؛ آنچه جان کلام این چند خط است؛ شخصیتی است که فریبرز نقش آفرین آن است. و رلی است که در آن برهه بیشتر به چشم می آمد. آدمهایی که بی توجه به اطراف، در پی دنیای ساده خویش بودند و برای شان فرقی نمیکرد که ” کشتیبان را سیاستی تازه آید و آمد”. به راستی هیچ گاه تا این حد رئال و عینی در تلویزیون شاهد آن نبودیم اینگونه مردمان نیز، نشان داده شوند که فرق زیر خاک و روی خاک را ندانند و حرجی هم نبود که بدانند. و این دسته مردم، زندگی شان روز و شبی بود که در پی هم میآمد و میرفت. بی خبر از تشکیل کابینه و آمد و رفت این وزیر و آن وزیر. فقط می دانستند شاهی در مملکت است و بس. کارگردان و نویسنده سریال به باورم، قصه ی آدمهایی را نشان داد که گمشده بودند در تعریف و تفسیر تاریخ. افرادی که سمپات فرد و جناح و دسته و سمت خاصی نبودند. بی محابا آنچه برای شان ارجحیت داشت؛ سر در گریبان ِ خویشتن داشتن بود. نگاه شود به سکانس هایی که پری، زن فریبرز با توران خانم صاحب خانه اش، بعد به زندان رفتن فریبرز مشغول زندگی عادی خویش هستند. به کسی لعن و نفرین نمی کنند. اصولا نمیدانند دنیا دست کیست تا بشناسند و بخواهند موضعی بگیرند. این نگاه ها شاید به طنز در این سریال بیان شود و کارکردی بصری و مخاطب پسند داشته باشد ولی در باطن جز این نیست که نشان داده میشود. و سویه طنز است که جان ماجرا را بیشتر عیان می نمایاند. آن سان که در زندان گروه های مختلف سیاسی در پی جلب فری زیر خاکی هستند. فردی که انگار از سیاره ای دیگر آمده و دنیایش خاک و گنج و گنج یاب و آواز و آهنگ است. جلیل سامان نویسنده و کارگردان این اثر به خوبی کاراکترهایی خلق کرده از افراد غیر سیاسی اجتماع در زمان خویش. زمانی که در هر خانه یک یا چند نفر طرفدار و دل داده ی گروهی بودند. این بار اما این سریال نشان داد اینگونه افرادی هم بودند. گاه پایبند به اعتقادات و گاهی هم در پی منویات درونی خودشان. نسبت سیاست با اینگونه افراد آنجا مشخص میشود که در بطن ماجرایی قرار میگیرند و تازه عیار بی خبری و خوش بودن شان در زندگی مشخص میشود. افرادی که در هر دوره و زمانی می توانند باشند و شاید به چشم نیایند. تا اینجای سریال این دسته از افراد خوب تعریف و تفسیر شده اند. به حتم در ادامه تحولاتی در افراد رخ خواهد داد به واسطه بار دراماتیک قصه ولی چیزی از اصل داستان کم نخواهد شد. آدمهایی که به واقع زیر خاکی بوده اند تا به حال در سینما و به ویژه تلویزیون مان. انسانهایی که سیاست زده نبودند و این نگره حالیه بد بلایی شده در برهه کنونی زندگی مان که حتی کوچکترین موضع گیری های افراد مسئول در داخل و خارج را می دانیم، بی آنکه دریابیم شاید در کنه ماجرا بیشتر به ضررمان باشد تا سودی از آن یافت شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «محکوم» در راه شبکه نمایش خانگی
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- «کوکتل مولوتف» آماده نمایش شد
- جزئیات سریال «افعی تهران» اعلام شد
- درباره پژمان جمشیدی/از حضوردر جشنواره تا همکاری با عادل فردوسی پور در جام ملتها
- اولین تصویر از «صبحانه با زرافهها»/ پایان فیلمبرداری فیلمی با بازی بهرام رادان،پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا
- آغاز اکران آنلاین «بیمادر» از امشب
- «هتل» صدرنشین تازه اکران سینماها
- در آستانه اکران در سینماها؛ پوستر «هتل» رونمایی شد
- «ویلای ساحلی» از مهر اکران میشود
- پژمان جمشیدی با «بیمادر» به سینماها میآید
- فیلم کیانوش عیاری آماده نمایش شد/ رضا عطاران بر پرده سینما
- «بیمادر» بهترین فیلم جشنواره بنگلور شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند