هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن دیشب فرش قرمز خود را زیر پای چهره های سینمای جهان پهن کرد و هنرمندان زیادی با حضور کیت بلانشت و مارتین اسکورسیزی به تماشای «همه می دانند» اصغر فرهادی نشستند.
به گزارش سینماسینما، پیش از نمایش فیلم «همه می دانند» اصغر فرهادی به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم کن، کیت بلانشت و مارتین اسکورسیزی فرش قرمز این دوره را افتتاح کردند و سپس مهمانان دیگر با عبور از فرش قرمز راهی کاخ جشنواره شدند.
هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم کن با درخشش همیشگی خود در نخستین سال پسا هاروی واینستین شروع به کار کرد و فیلم «همه می دانند» اسپانیایی زبان ساخته اصغر فرهادی با بازی پنه لوپه کروز و خاویر باردم را به عنوان فیلم افتتاحیه به نمایش درآورد.

یکی از نقطه عطف های این فستیوال که ممنوعیت سلفی گرفتن روی فرش قرمز بود توسط برخی از حاضران روی فرش قرمز نادیده گرفته شد و با گوشی های خود از خود و اطراف سلفی گرفتند.
اسکورسیزی که نخل طلای کن را برای«راننده تاکسی» دریافت کرده برای گرامیداشت سالگرد نمایش فیلم «خیابان های مین» در سال ۱۹۷۳ در کن حضور داشت. در حالی که او قرار بود نخستین فردی باشد که روی فرش قرمز می رود از بلانشت رییس هیات داوران کن خواست تا وی را همراهی کند.

در هر حال بلانشت به عنوان رییس هیات داوران در مرکز توجه بود. وی که از اعضای ابتدایی جنبش حمایت از زنان با نام «وقت تمام است» است به گزارشگران گفت جنبش «#من هم همین طور» در هر بخش فستیوال امسال نقشی خواهد داشت، اما عاملی برای انتخاب آنها نخواهد بود.
وی گفت: آیا دوست دارم زنان بیشتری را در رقابت ببینم؟ طبیعی است. آیا باید انتظار و امید داشته باشم تا این اتفاق در آینده بیفتد؟ امیدوارم.
در بخش رقابتی جشنواره کن امسال ۲۱ فیلم با هم رقابت می کنند که شامل فیلم هایی از اسپایک لی، پاول پاولیکوفسکی (کارگردان برنده اسکار برای «آیدا») و ژان لوک گدار خواهد بود. سه فیلم نیز از کارگردان های زن شامل نادین لاباکی، ایوا هوسون و آلیس رورواچر در این بخش حضور دارند. فیلم اصغر فرهادی نیز از فیلم های بخش رقابتی است.
کن همواره به خاطر انتخاب نکردن کارگردان های زن زیر تیغ نقد بوده است زیرا تنها زن برنده نخل طلا جین کمپیون است.
بلانشت در این باره گفت چند زن فیلمساز در بخش رقابتی حضور دارند، اما برای جنسیت شان نیست که به این بخش راه یافته اند. آنها در این بخش هستند زیرا کیفیت کارشان این امکان را به آنها داد. ما به آنها نه به عنوان زن که به عنوان فیلمساز نگاه می کنیم.
امسال نخستین سال برگزار شدن کن بدون واینستین بود. او در طی دو دهه گذشته حضوری چشمگیر در کن داشت و یکی از چهره های این جشنواره بود. با این حال در همین جا بود که چندین مورد از آزارهای جنسی توسط وی رخ داد.
تیری فرمو مدیر هنری جشنواره کن گفت رسوایی واینستین شوک بزرگی برای جشنواره بوده و موجب شد تا کن بیشتر به برابری جنسیتی توجه کند.

ایوا دوورنی از اعضای گروه داوری امسال گفت: سینما صداست و این راهی است که من فارغ از این که از کجا می آیم- از کامپتون کالیفرنیا- قادر هستم تا انسانیت خانواده ای در ایران یا شانگهای را درک کنم. فیلم این امکان را می دهد تا صدای بقیه جهان را بشنویم.
در مراسم دیشب اصغر فرهادی با بازیگران فیلمش پنه لوپه کروز، خاویر باردم و ریکاردو دارین روی فرش قرمز رفت و پس از آن در کاخ جشنواره با دیگر مهمانان شاهد نمایش نخستین فیلم اسپانیایی زبانش به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره شد.
منبع: مهر به نقل از آسوشیتدپرس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- کوین اسپیسی: آرزو دارم اسکورسیزی برای یک فیلم با من تماس بگیرد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- شگفتی امی ۲۰۲۵؛ اسکورسیزی و ران هاوارد نامزد جایزه بازیگری شدند!
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- آثار مهم تاریخ سینمای ایران در فهرست ترمیم/ دوپینگ سینمای ایران با مارتین اسکورسیزی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





