تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۲/۲۰ - ۱۲:۱۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 82397

محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی برای اولین بار در مدت حضورش در این مسئولیت با رسانه ها مواجه شد و مسایل سینما را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سینماسینما، نشست خبری محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی با حضور صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، ابراهیم داروغه زاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، محمدمهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفه‌ای سازمان سینمایی در ساختمان این سازمان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه سال گذشته هر سه روز یک سالن سینما به ظرفیت فرهنگی کشور اضافه شد، گفت: این اتفاق یعنی ظرفیت جدید و اینکه تعداد فیلم های بیشتری می توانیم اکران کنیم.

وی با اشاره به طرح جامع سینمای ایران که طی هفته آینده در دسترس همگان قرار خواهد گرفت، افزود: در سالی که گذشت، تلاش کردیم تصدی گری را در دولت کم کنیم و برنامه های مختلف را با همکاری صنوف مختلف پیش ببریم. صنوف در پاره ای از نقاط منافع بخشی مجبورشان می کند که از منافع کلی چشم پوشی کنند، از این جهت سعی کرده ایم که نظارتمان را بهتر کنیم.
حیدریان با بیان اینکه در این برنامه جامع سه موضوع اصلاح نظام پروانه اصلاح نظام تهیه کنندگی و اصلاح نظام اکران را مورد تاکید قرار داده ایم، توضیح داد: تصمیم داریم در بخش پروانه ساخت ابتدا پروانه موافقت اصولی را مبنی بر تصمیم تهیه کننده برای تولید فیلم اتخاذ کنیم و در ادامه با مشخص شدن تمامی عوامل فیلم که عضو صنف مشخص خود هستند پروانه ساخت نهایی را صادر کنیم.
وی درباره اصلاح نظام تهیه کنندگی نیز گفت: تاکنون تهیه کنندگان صاحب اختیار فیلم بودند اما مسوولیت نمی پذیرفتند اما در این نظام جامع تلاش می کنیم تهیه کننده علاوه بر مسوولیت تولید، مسوولیت پذیری بیشتری نسبت به آثار خود داشته باشد.
رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه اکران یکی از مهمترین بخش های یک فیلم است، گفت: نظام نامه جدید امکان نمایش تعداد بیشتری فیلم با موضوعات مختلف را به وجود می آورد.
وی با بیان اینکه با وزارت صنایع صحبتی داشته ایم و در فکر این هستم که جایزه ای برای بهترین صادر کنند آثار سمعی و بصری تخصیص دهیم، افزود: رسیدگی به بازارهای جدید یکی از سرفصل های سازمان سینمایی خواهد بود.
حیدریان گفت: طرح سینمای سیار امسال توانست اتفاقات خوبی را رقم بزند. در سال آینده سعی می کنیم که سینماهای سیار را افزایش دهیم. همچنین در جلسه ای که با تمام مدیران ۳۱ استان کشور داشته ایم سیاست های تولید فیلم توسط استان های مختلف را در دست انجام داریم و امیدواریم هنرمندان خلاق شهرستان ها را نیز در شهرهای خودشان به کار گیری کنیم.
وی در ادامه به فعالیت‌های مناسب مرکز انیمیشن سازمان سینمایی اشاره کرد و توضیح داد: کارهای بسیار خوبی در این حوزه انجام شده و در سینمای جوان نیز در حال حاضر حدود ۶۰ دفتر دارد، برنامه ما این است که حدود ۶۰ دفتر دیگر را نیز تاسیس کنیم. پیش از این سینمای جوان به آموزش می پرداخت؛ اما سیاست جدید سینمای جوان تولید خواهد بود.
رئیس سازمان سینمایی خاطر نشان کرد: جشنواره ها می تواند باعث همبستگی شود، به همین خاطر تمام تلاشمان را می کنیم که جشنواره های ملی در استان های دیگر نیز برگزار شوند. بنابراین در سال آینده سعی می کنیم که وام های قرض‌الحسنه ای برای ساخت آثار سینمایی با کمک سازمان برنامه و بودجه در نظر بگیریم.

حیدریان گفت: در سال آینده سازمان سینمایی نگاه ویژه‌ای به جوانان فیلمساز خواهد کرد. تلاش می کنیم در سال پیش رو حضورمان را در بازارهای مختلف جهانی را پرنگ تر کنیم. سعی می شود در سال آینده در حوزه سی جی اتفاقاتی را رقم بزنیم.
وی با ابراز امیدوارم از اینکه در سال آینده فیلم های سینمایی کشور بتوانند مخاطبان سینمای ایران را به خود جذب کنند، افزود: فیلم های سال آینده سینمای ایران باید در ارتباط گیری با مخاطب پیشرفت داشته باشد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: فیلم ها باید به گونه ای باشد که مردم ایران به ایرانی بودنشان افتخار کنند. نقد و منتقد در سینمای ایران نقش مهمی دارد، امیدوارم که در کشورمان منتقدان عالم در فضای سینمای ایران ورود کنند.

در بخش پرسش و پاسخ این نشست نیز محمدمهدی حیدریان در پاسخ به سوالی درباره نقش رضاداد در تصمیم گیری‌های امور سینمایی گفت: رضاداد از دوستان خوب من است که به دلیل تجربه بالا در امور سینمایی به عنوان مشاور سازمان سینمایی را همراهی می کند که این تنها نقش وی در این سازمان است.

وی سپس در پاسخ به پرسشی درباره ممیزی آثار سینمایی در زمان جشنواره فجر و پس از آن گفت: آثار سینمای با رویدادهای اجتماعی رابطه مستقیم دارند. در جشنواره فجر فاصله کمی بین آماده شدن فیلم تا حضور در جشنواره وجود دارد، از این رو ۲ نفر فیلم‌ها را بازبینی می کردند که در سال جاری همه اعضا فیلم ها را دیدند و دیگر نیازی به بازبینی نیست به جز در موادر معدودی که فیلم پس از جشنواره تغییر و شائبه ایجاد کند.

حیدریان همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص شفاف سازی هزینه های سازمان سینمایی نیز گفت: تا آخر این هفته همه موارد شفاف سازی می شود. داروغه زاده در جشنواره مدیریت خوبی در بخش هزینه ها داشت تا جایی که این مبلغ به ۳۰ تا ۴۰ درصد گذشته تقلیل یافت.

وی در ادامه با تاکید براینکه هیچ یک از مراکز آموشی به ویژه انجمن سینمای جوان تعطیل نمی شوند، ادامه داد: ما یکی از بیشترین درصد بودجه‌ها را دریافت کردیم، که ۷۵ درصد است، هم اکنون ۲۵ درصد باقی مانده و تا پایان سال هیچ گونه بدهی نخواهیم داشت.

حیدریان درباره شائبه تعطیلی مدرسه ملی سینما نیز گفت: در برنامه جامع هنوز به جمع بندی تعطیلی نرسیده‌ایم، سینمای ما از الزامات تکنیکی دنیا عقب است و وظیفه مدرسه، ارتقای کیفیت در این زمینه و هدایت و حمایت جریان علمی و ورودی دانشجویان سینما برای آشنایی با فضای کار است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به ضرورت فعالیت گروه «هنر و تجربه» تأکید کرد: این نوع از سینما دولتی نیست، اما اگر قرار است «هنر و تجربه» فعالیت کند باید درست فعالیت کند و از آن حمایت می کنیم. در حال حاضر ۲۱ استان مجبور به اکران فیلم های «هنر و تجربه» شده‎اند.

حیدریان با اشاره به اینکه فیلم ها در سال آینده گروه سنی خواهد داشت، گفت: کارگردانانی که این روزها نسبت به اکران فیلم خود معترض هستند می توانند فیلم خود را برای اهالی مطبوعات نمایش دهند و آنها درباره این فیلم ها قضاوت کنند.همچنین به زودی تکلیف چگونگی برگزاری جشنواره فیلم های اول مشخص می شود، البته همه می توانند در جشنواره حرفه ای فجر شرکت کنند و نوع قضاوت را بپذیرند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه سینما ملوک الطوایفی نیست، گفت: یک برنامه نوشته ایم که می خواهیم اجرایی شود، حمایت ها از همه یکسان است و و نیاز به تولید بسیار فراتر از آن است که مانع ورود کسی شویم.
رئیس سازمان سینمایی سپس با بیان اینکه هر جشنواره مخاطب خود را دارد، گفت: جشنواره اگر نتواند در تولید اثر بگذارد جشنواره موفقی نیست و هر کسی بخواهد جشنواره برگزار کند ما موافق هستیم.

وی درباره نامه جمعی از هنرمندان به ریاست جمهوری برای اکران برخی فیلم های توقیفی نیز گفت: در مورد فیلم های توقیفی باید بگویم که تلاش می کنیم با نظر کارگردان و تهیه کننده اصلاحات انجام شود تا فیلم ها اکران شود. ما روال قانونی را طی می کنیم و در نشستی با شورا بدون در نظر گرفتن نامه به عنوان عنصر فشار، مقرر شد تا در یک روال قانونی فیلم را اکران کنیم. منطق می گوید که فیلمی در حبس نمی ماند و این وظیفه شورای سیاستگذاری است تا تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

رئیس سازمان سینمایی با این توضیح که هیچ کدام از اقوام من مدیریت باغ کتاب را بر عهده ندارد، گفت: باغ کتاب برای شهرداری است و نیازی به حمایت سازمان سینمایی ندارد و هیچ کدام از اقوام من مدیریت این بخش را برعهده ندارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سینمای خنثی سینمای فایده مندی نیست، ما به دنبال فیلمساز خنثی نیستیم، باید صیانت از حقوق معنوی در مجلس بررسی شود. همچنین ما به عنوان دولت نقش حراست و حمایت از سینما را داریم ولی اینکه هر جور بخواهد فیلم بسازد و به همه نشان دهد، درست نیست.

حیدریان در پایان درباره صندوق بیکاری نیز گفت: باید امنیت شغلی در سینما را جدی بگیریم و همه کسانی که در سینما کار می کنند باید شماره صنفی داشته باشند. اما صندوق بیکاری هیچ وقت تاسیس نشده و بر اساس قانون فقط صندوق بیمه بیکاری وجود دارد که استفاده از آن شرایط و قوانینی دارد که سینما نمی تواند آن را تامین کند. خانه سینما می تواند منابع پایداری داشته باشد که برخی از مشکلات برطرف شود و ما نیز به خانه سینما کمک می کنیم تا این منابع پایدار تامین شود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها