فرشته طائرپور در سخنانی بیان کرد که سرمایه گذاری در سینمای ایران شبیه ورود به میدان مین است.
به گزارش سینماسینما، یازدهمین نشست پژوهشی مدرسه ملی سینمای ایران با عنوان «ماهیت سرمایه و ساختار سینمای ایران» ۱۶ شهریورماه در محل مدرسه ملی سینما برگزار شد. این نشست با ارائه خلاصه پژوهشی از حسین یزدانشناس آغاز شد و فرشته طائرپور و علیرضا داوودنژاد نیز به عنوان سخنران و سعید قطبیزاده به عنوان مجری- کارشناس در این نشست حضور داشتند.
یزدان شناس با مروری بر وضعیت موجود دادههای اقتصادی سینمای ایران تا سال ۹۲ در خلاصه ای از یافته های پژوهشی خود گفت: از سال ۸۱ تعداد سینماها از ۲۵۲ به تعداد ۲۱۲ در سال ۹۲ کاهش پیدا کرده و تعداد سالنهای سینما از ۲۶۸ به ۳۱۸ رسیده است. بعضی سینماها تعطیل شدهاند و سینماهایی با تعداد سالنهای بیشتر به جای آنها احداث شده است. تعداد صندلیهای سینما از ۱۳۷ هزار به ۱۲۴ هزار رسیده و روند نزولی طی کرده است. ۹۱ فیلم در سال ۸۱، ۹۹ فیلم در سال ۸۶ و ۶۷ فیلم در سال ۹۲ به تولید رسیده و تعداد فیلمهای اکران شده نیز از ۵۴ تا در سال ۸۱ به ۵۸ عدد در سال ۹۲ رسیده است. با توجه به دیگر یافتههای تحقیق ما، سینمای ایران ۵۶ درصد تعداد تماشاگرانش را طی ۲۱ سال از دست داده، یعنی از ۵۴ میلیون نفر در سال ۷۱ به ۷ میلیون و ۸۰۰ نفر در سال ۹۲ رسیده است.
فرشته طائرپور تهیهکننده سینما درباره سختی های ساخت فیلم در شرایط فعلی بیان کرد: وقتی وارد حوزه سرمایهگذاری در سینما میشوید انگار وارد میدان مین شدهاید و باید حواستان باشد که پایتان روی این همه مین نرود و تازه بعد از رد شدن از همه اینها به جای خاصی نمیرسید. سینمای ما کمی کهنه و پرگو شده و کمتر نوآوری در آن دیده میشود. هر کسی بخواهد کار تازهای در سینمای ما انجام دهد انگیزهاش را بهزودی از دست میدهد و با موانع زیادی مواجه میشود. در بین مدیران سینمایی ما نظر واحدی که نقشه راه سینماگران باشد وجود ندارد به همین دلیل تکلیف بخش خصوصی با دولتی خیلی نمیتواند روشن باشد.
این تهیهکننده سینمای کودک، وضعیت فعلی سینما را با اوایل دهه شصت مقایسه کرد و گفت: فرمولهای مدیریتی اوایل دهه شصت که دوره تأسیس سینمای نوین بود دیگر در زمان حاضر جواب نمیدهد. آن موقع قرار شد فیلم خارجی کنار برود و تولید داخلی راه بیفتد و یک تناسب طبیعی نیز میان ظرفیت تولید و نمایش وجود داشت. آقایان بهشتی و انوار، انگیزه و توان طراحی داشتند و کارهای جدیدی کردند ولی الآن درگیر مشکلات روزمره در سینما هستیم.
سپس علیرضا داوودنژاد فیلمساز و معاون آموزشی مدرسه ملی سینمای ایران با اشاره به قدرت سینما عنوان کرد: سینما را دیگر نمیتوان یک کالای لوکس تلقی کرد، بلکه الآن به یک امر راهبردی تبدیل شده است. سینما به عنوان نوعی دانایی که اساس آن معماری صوتی و تصویری و بستهبندی نور و صداست به عنوان مبنای زندگی ما قرار گرفته است. ملتی که دانایی سینمایی و رسانههای فراگیر و اثرگذار نداشته باشد در نهایت قافیه را به رقیبان و حریفان جهانی خواهد باخت.
داوودنژاد درباره امنیت بازار در حوزه سینما تصریح کرد: اگر آقای ایوبی بتواند در ادامه دیجیتال کردن نمایش در سالنهای سینما، گیشهها و سالنها را با اینترنتی کردن به صورت آنلاین تحت نظارت و کنترل اصناف درآورد و برای مبازه با قاچاق و سرقت dvd فیلمهای ایرانی، vod را با اینترنت کمهزینه و پر سرعت توسعه دهد گام مهمی را در مسیر ایجاد امنیت بازار و حرکت به سوی سینمای ملی برداشته است.
افسر موموندی از دفتر مطالعات راهبردی وزارت ارشاد نیز با اشاره به اقتصاد هنر گفت: با توجه به صحبتهای آقای داوودنژاد و بحث مقایسه نظام هالیوود با سینمای ایران، این سؤال به وجود میآید که تفاوت یا اشتراک مخاطب ایرانی با مخاطب هالیوود یا سینمای هند در کجاست؟ آیا با همان تقدسی که مخاطب سینمای هند وارد سینما میشود، مخاطب ایرانی نیز همان گرایشها را دارد؟ از طرفی وقتی از سینما به عنوان کالا یاد میکنیم، این کالا باید برای عرضه شدن به مشتری طراحی شود، یعنی ما باید آن بخش از مخاطب خود را در این دایره رقابت انتخاب بکنیم و فیلمی بسازیم که محدودهای از مشتری را جذب کنیم. الآن میتوانیم محیطی از صنعت سینما را در کشورمان به تصویر بکشیم که چند رقیب دارد. اول تهیهکنندههایی که به ذائقه مردم فکر میکنند، دوم دولت که هنر سینما را به عنوان سازوبرگ ایدئولوژیک خود حساب میکند که میخواهد برای پیشبرد اهداف خود از آن استفاده کند. سینمای جشنوارهای هم معمولاً در زمره دیپلماسی عمومی دولتی قرار نمیگیرد.
یازدهمین نشست پژوهشی مدرسه ملی سینمای ایران با حضور رئیس، معاونین، اعضای دپارتمان های آموزشی مدرسه ملی، جمعی از سینماگران همچون واروژ کریم مسیحی، کیومرث پوراحمد، علی واجد سمیعی، مسعود مدنی، امیر پروینحسینی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، استادان و دانشجوهای دانشگاهها و خبرنگاران مختلف برگزار شد.
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سکوت برای رضا که عاشق زندگی بود؛ پیکر رضا داوودنژاد به خانه ابدی بدرقه شد
- عکسی که نگار آذربایجانی به مناسبت تولد فرشته طائرپور منتشر کرد
- اعلام سه نکوداشت دیگر در «نقش ماندگار» چهلمین جشنواره فیلم فجر/ آغاز بلیت فروشی سینماهای مردمی از صبح فردا
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- کلیپی که رضا یزدانی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد
- سوگ سروده افشین علا به مناسبت درگذشت فرشته طائرپور
- مراسم تشییع پیکر فرشته طائرپور برگزار شد/ وداع با مادر شجاع سینمای ایران
- پیامهای تسلیت مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و فرهنگستان هنر به مناسبت درگذشت فرشته طائرپور
- مراسم تشییع فرشته طائرپور / گزارش تصویری
- به بهانه درگذشت فرشته طائرپور/ اینها که میروند سرمایههای اجتماعی بیجایگزین جامعهاند
- پیامهای تسلیت مدیران و صنوف سینمایی برای درگذشت فرشته طائرپور
- فرشته طائرپور درگذشت
- فرشته طائرپور ۱۴۰۰-۱۳۳۱ / گزارش تصویری
- افزایش قیمت بلیت سینما چه تأثیری بر استقبال مخاطبان از فیلمها دارد؟
- رئیس انجمن کارفرمایی تهیهکنندگان: واکسن خارج از نوبت نمیخواهیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
آخرین ها
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود