فرشته طائرپور در سخنانی بیان کرد که سرمایه گذاری در سینمای ایران شبیه ورود به میدان مین است.
به گزارش سینماسینما، یازدهمین نشست پژوهشی مدرسه ملی سینمای ایران با عنوان «ماهیت سرمایه و ساختار سینمای ایران» ۱۶ شهریورماه در محل مدرسه ملی سینما برگزار شد. این نشست با ارائه خلاصه پژوهشی از حسین یزدانشناس آغاز شد و فرشته طائرپور و علیرضا داوودنژاد نیز به عنوان سخنران و سعید قطبیزاده به عنوان مجری- کارشناس در این نشست حضور داشتند.
یزدان شناس با مروری بر وضعیت موجود دادههای اقتصادی سینمای ایران تا سال ۹۲ در خلاصه ای از یافته های پژوهشی خود گفت: از سال ۸۱ تعداد سینماها از ۲۵۲ به تعداد ۲۱۲ در سال ۹۲ کاهش پیدا کرده و تعداد سالنهای سینما از ۲۶۸ به ۳۱۸ رسیده است. بعضی سینماها تعطیل شدهاند و سینماهایی با تعداد سالنهای بیشتر به جای آنها احداث شده است. تعداد صندلیهای سینما از ۱۳۷ هزار به ۱۲۴ هزار رسیده و روند نزولی طی کرده است. ۹۱ فیلم در سال ۸۱، ۹۹ فیلم در سال ۸۶ و ۶۷ فیلم در سال ۹۲ به تولید رسیده و تعداد فیلمهای اکران شده نیز از ۵۴ تا در سال ۸۱ به ۵۸ عدد در سال ۹۲ رسیده است. با توجه به دیگر یافتههای تحقیق ما، سینمای ایران ۵۶ درصد تعداد تماشاگرانش را طی ۲۱ سال از دست داده، یعنی از ۵۴ میلیون نفر در سال ۷۱ به ۷ میلیون و ۸۰۰ نفر در سال ۹۲ رسیده است.
فرشته طائرپور تهیهکننده سینما درباره سختی های ساخت فیلم در شرایط فعلی بیان کرد: وقتی وارد حوزه سرمایهگذاری در سینما میشوید انگار وارد میدان مین شدهاید و باید حواستان باشد که پایتان روی این همه مین نرود و تازه بعد از رد شدن از همه اینها به جای خاصی نمیرسید. سینمای ما کمی کهنه و پرگو شده و کمتر نوآوری در آن دیده میشود. هر کسی بخواهد کار تازهای در سینمای ما انجام دهد انگیزهاش را بهزودی از دست میدهد و با موانع زیادی مواجه میشود. در بین مدیران سینمایی ما نظر واحدی که نقشه راه سینماگران باشد وجود ندارد به همین دلیل تکلیف بخش خصوصی با دولتی خیلی نمیتواند روشن باشد.
این تهیهکننده سینمای کودک، وضعیت فعلی سینما را با اوایل دهه شصت مقایسه کرد و گفت: فرمولهای مدیریتی اوایل دهه شصت که دوره تأسیس سینمای نوین بود دیگر در زمان حاضر جواب نمیدهد. آن موقع قرار شد فیلم خارجی کنار برود و تولید داخلی راه بیفتد و یک تناسب طبیعی نیز میان ظرفیت تولید و نمایش وجود داشت. آقایان بهشتی و انوار، انگیزه و توان طراحی داشتند و کارهای جدیدی کردند ولی الآن درگیر مشکلات روزمره در سینما هستیم.
سپس علیرضا داوودنژاد فیلمساز و معاون آموزشی مدرسه ملی سینمای ایران با اشاره به قدرت سینما عنوان کرد: سینما را دیگر نمیتوان یک کالای لوکس تلقی کرد، بلکه الآن به یک امر راهبردی تبدیل شده است. سینما به عنوان نوعی دانایی که اساس آن معماری صوتی و تصویری و بستهبندی نور و صداست به عنوان مبنای زندگی ما قرار گرفته است. ملتی که دانایی سینمایی و رسانههای فراگیر و اثرگذار نداشته باشد در نهایت قافیه را به رقیبان و حریفان جهانی خواهد باخت.
داوودنژاد درباره امنیت بازار در حوزه سینما تصریح کرد: اگر آقای ایوبی بتواند در ادامه دیجیتال کردن نمایش در سالنهای سینما، گیشهها و سالنها را با اینترنتی کردن به صورت آنلاین تحت نظارت و کنترل اصناف درآورد و برای مبازه با قاچاق و سرقت dvd فیلمهای ایرانی، vod را با اینترنت کمهزینه و پر سرعت توسعه دهد گام مهمی را در مسیر ایجاد امنیت بازار و حرکت به سوی سینمای ملی برداشته است.
افسر موموندی از دفتر مطالعات راهبردی وزارت ارشاد نیز با اشاره به اقتصاد هنر گفت: با توجه به صحبتهای آقای داوودنژاد و بحث مقایسه نظام هالیوود با سینمای ایران، این سؤال به وجود میآید که تفاوت یا اشتراک مخاطب ایرانی با مخاطب هالیوود یا سینمای هند در کجاست؟ آیا با همان تقدسی که مخاطب سینمای هند وارد سینما میشود، مخاطب ایرانی نیز همان گرایشها را دارد؟ از طرفی وقتی از سینما به عنوان کالا یاد میکنیم، این کالا باید برای عرضه شدن به مشتری طراحی شود، یعنی ما باید آن بخش از مخاطب خود را در این دایره رقابت انتخاب بکنیم و فیلمی بسازیم که محدودهای از مشتری را جذب کنیم. الآن میتوانیم محیطی از صنعت سینما را در کشورمان به تصویر بکشیم که چند رقیب دارد. اول تهیهکنندههایی که به ذائقه مردم فکر میکنند، دوم دولت که هنر سینما را به عنوان سازوبرگ ایدئولوژیک خود حساب میکند که میخواهد برای پیشبرد اهداف خود از آن استفاده کند. سینمای جشنوارهای هم معمولاً در زمره دیپلماسی عمومی دولتی قرار نمیگیرد.
یازدهمین نشست پژوهشی مدرسه ملی سینمای ایران با حضور رئیس، معاونین، اعضای دپارتمان های آموزشی مدرسه ملی، جمعی از سینماگران همچون واروژ کریم مسیحی، کیومرث پوراحمد، علی واجد سمیعی، مسعود مدنی، امیر پروینحسینی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، استادان و دانشجوهای دانشگاهها و خبرنگاران مختلف برگزار شد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سکوت برای رضا که عاشق زندگی بود؛ پیکر رضا داوودنژاد به خانه ابدی بدرقه شد
- عکسی که نگار آذربایجانی به مناسبت تولد فرشته طائرپور منتشر کرد
- اعلام سه نکوداشت دیگر در «نقش ماندگار» چهلمین جشنواره فیلم فجر/ آغاز بلیت فروشی سینماهای مردمی از صبح فردا
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- کلیپی که رضا یزدانی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد
- سوگ سروده افشین علا به مناسبت درگذشت فرشته طائرپور
- مراسم تشییع پیکر فرشته طائرپور برگزار شد/ وداع با مادر شجاع سینمای ایران
- پیامهای تسلیت مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و فرهنگستان هنر به مناسبت درگذشت فرشته طائرپور
- مراسم تشییع فرشته طائرپور / گزارش تصویری
- به بهانه درگذشت فرشته طائرپور/ اینها که میروند سرمایههای اجتماعی بیجایگزین جامعهاند
- پیامهای تسلیت مدیران و صنوف سینمایی برای درگذشت فرشته طائرپور
- فرشته طائرپور درگذشت
- فرشته طائرپور ۱۴۰۰-۱۳۳۱ / گزارش تصویری
- افزایش قیمت بلیت سینما چه تأثیری بر استقبال مخاطبان از فیلمها دارد؟
- رئیس انجمن کارفرمایی تهیهکنندگان: واکسن خارج از نوبت نمیخواهیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





