فرشته طائرپور در سخنانی بیان کرد که سرمایه گذاری در سینمای ایران شبیه ورود به میدان مین است.
به گزارش سینماسینما، یازدهمین نشست پژوهشی مدرسه ملی سینمای ایران با عنوان «ماهیت سرمایه و ساختار سینمای ایران» ۱۶ شهریورماه در محل مدرسه ملی سینما برگزار شد. این نشست با ارائه خلاصه پژوهشی از حسین یزدانشناس آغاز شد و فرشته طائرپور و علیرضا داوودنژاد نیز به عنوان سخنران و سعید قطبیزاده به عنوان مجری- کارشناس در این نشست حضور داشتند.
یزدان شناس با مروری بر وضعیت موجود دادههای اقتصادی سینمای ایران تا سال ۹۲ در خلاصه ای از یافته های پژوهشی خود گفت: از سال ۸۱ تعداد سینماها از ۲۵۲ به تعداد ۲۱۲ در سال ۹۲ کاهش پیدا کرده و تعداد سالنهای سینما از ۲۶۸ به ۳۱۸ رسیده است. بعضی سینماها تعطیل شدهاند و سینماهایی با تعداد سالنهای بیشتر به جای آنها احداث شده است. تعداد صندلیهای سینما از ۱۳۷ هزار به ۱۲۴ هزار رسیده و روند نزولی طی کرده است. ۹۱ فیلم در سال ۸۱، ۹۹ فیلم در سال ۸۶ و ۶۷ فیلم در سال ۹۲ به تولید رسیده و تعداد فیلمهای اکران شده نیز از ۵۴ تا در سال ۸۱ به ۵۸ عدد در سال ۹۲ رسیده است. با توجه به دیگر یافتههای تحقیق ما، سینمای ایران ۵۶ درصد تعداد تماشاگرانش را طی ۲۱ سال از دست داده، یعنی از ۵۴ میلیون نفر در سال ۷۱ به ۷ میلیون و ۸۰۰ نفر در سال ۹۲ رسیده است.
فرشته طائرپور تهیهکننده سینما درباره سختی های ساخت فیلم در شرایط فعلی بیان کرد: وقتی وارد حوزه سرمایهگذاری در سینما میشوید انگار وارد میدان مین شدهاید و باید حواستان باشد که پایتان روی این همه مین نرود و تازه بعد از رد شدن از همه اینها به جای خاصی نمیرسید. سینمای ما کمی کهنه و پرگو شده و کمتر نوآوری در آن دیده میشود. هر کسی بخواهد کار تازهای در سینمای ما انجام دهد انگیزهاش را بهزودی از دست میدهد و با موانع زیادی مواجه میشود. در بین مدیران سینمایی ما نظر واحدی که نقشه راه سینماگران باشد وجود ندارد به همین دلیل تکلیف بخش خصوصی با دولتی خیلی نمیتواند روشن باشد.
این تهیهکننده سینمای کودک، وضعیت فعلی سینما را با اوایل دهه شصت مقایسه کرد و گفت: فرمولهای مدیریتی اوایل دهه شصت که دوره تأسیس سینمای نوین بود دیگر در زمان حاضر جواب نمیدهد. آن موقع قرار شد فیلم خارجی کنار برود و تولید داخلی راه بیفتد و یک تناسب طبیعی نیز میان ظرفیت تولید و نمایش وجود داشت. آقایان بهشتی و انوار، انگیزه و توان طراحی داشتند و کارهای جدیدی کردند ولی الآن درگیر مشکلات روزمره در سینما هستیم.
سپس علیرضا داوودنژاد فیلمساز و معاون آموزشی مدرسه ملی سینمای ایران با اشاره به قدرت سینما عنوان کرد: سینما را دیگر نمیتوان یک کالای لوکس تلقی کرد، بلکه الآن به یک امر راهبردی تبدیل شده است. سینما به عنوان نوعی دانایی که اساس آن معماری صوتی و تصویری و بستهبندی نور و صداست به عنوان مبنای زندگی ما قرار گرفته است. ملتی که دانایی سینمایی و رسانههای فراگیر و اثرگذار نداشته باشد در نهایت قافیه را به رقیبان و حریفان جهانی خواهد باخت.
داوودنژاد درباره امنیت بازار در حوزه سینما تصریح کرد: اگر آقای ایوبی بتواند در ادامه دیجیتال کردن نمایش در سالنهای سینما، گیشهها و سالنها را با اینترنتی کردن به صورت آنلاین تحت نظارت و کنترل اصناف درآورد و برای مبازه با قاچاق و سرقت dvd فیلمهای ایرانی، vod را با اینترنت کمهزینه و پر سرعت توسعه دهد گام مهمی را در مسیر ایجاد امنیت بازار و حرکت به سوی سینمای ملی برداشته است.
افسر موموندی از دفتر مطالعات راهبردی وزارت ارشاد نیز با اشاره به اقتصاد هنر گفت: با توجه به صحبتهای آقای داوودنژاد و بحث مقایسه نظام هالیوود با سینمای ایران، این سؤال به وجود میآید که تفاوت یا اشتراک مخاطب ایرانی با مخاطب هالیوود یا سینمای هند در کجاست؟ آیا با همان تقدسی که مخاطب سینمای هند وارد سینما میشود، مخاطب ایرانی نیز همان گرایشها را دارد؟ از طرفی وقتی از سینما به عنوان کالا یاد میکنیم، این کالا باید برای عرضه شدن به مشتری طراحی شود، یعنی ما باید آن بخش از مخاطب خود را در این دایره رقابت انتخاب بکنیم و فیلمی بسازیم که محدودهای از مشتری را جذب کنیم. الآن میتوانیم محیطی از صنعت سینما را در کشورمان به تصویر بکشیم که چند رقیب دارد. اول تهیهکنندههایی که به ذائقه مردم فکر میکنند، دوم دولت که هنر سینما را به عنوان سازوبرگ ایدئولوژیک خود حساب میکند که میخواهد برای پیشبرد اهداف خود از آن استفاده کند. سینمای جشنوارهای هم معمولاً در زمره دیپلماسی عمومی دولتی قرار نمیگیرد.
یازدهمین نشست پژوهشی مدرسه ملی سینمای ایران با حضور رئیس، معاونین، اعضای دپارتمان های آموزشی مدرسه ملی، جمعی از سینماگران همچون واروژ کریم مسیحی، کیومرث پوراحمد، علی واجد سمیعی، مسعود مدنی، امیر پروینحسینی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، استادان و دانشجوهای دانشگاهها و خبرنگاران مختلف برگزار شد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سکوت برای رضا که عاشق زندگی بود؛ پیکر رضا داوودنژاد به خانه ابدی بدرقه شد
- عکسی که نگار آذربایجانی به مناسبت تولد فرشته طائرپور منتشر کرد
- اعلام سه نکوداشت دیگر در «نقش ماندگار» چهلمین جشنواره فیلم فجر/ آغاز بلیت فروشی سینماهای مردمی از صبح فردا
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- کلیپی که رضا یزدانی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد
- سوگ سروده افشین علا به مناسبت درگذشت فرشته طائرپور
- مراسم تشییع پیکر فرشته طائرپور برگزار شد/ وداع با مادر شجاع سینمای ایران
- پیامهای تسلیت مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و فرهنگستان هنر به مناسبت درگذشت فرشته طائرپور
- مراسم تشییع فرشته طائرپور / گزارش تصویری
- به بهانه درگذشت فرشته طائرپور/ اینها که میروند سرمایههای اجتماعی بیجایگزین جامعهاند
- پیامهای تسلیت مدیران و صنوف سینمایی برای درگذشت فرشته طائرپور
- فرشته طائرپور درگذشت
- فرشته طائرپور ۱۴۰۰-۱۳۳۱ / گزارش تصویری
- افزایش قیمت بلیت سینما چه تأثیری بر استقبال مخاطبان از فیلمها دارد؟
- رئیس انجمن کارفرمایی تهیهکنندگان: واکسن خارج از نوبت نمیخواهیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد