طراحی پوستر فیلم یکی از اصلیترین شاخصهای معرفی و جذب مخاطب در صنعت فیلمسازیمحسوب میشود که همواره در بسیاری از جشنوارههای مهم سینمایی دنیا مورد توجه بوده است. در کشور ما نیز جایزه برترین پوستر فیلمهای سینمایی هر ساله در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر به طراح برگزیده فیلمهای اکرانشده در یک سال گذشته تعلق میگیرد.
به گزارش سینماسینما، طاها ذاکر که امسال در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین طراح پوستر را برای فیلم «کوپال» از آن خود کرد، در توضیح اینکه چرا برگزیدگان بخش پوستر، آنونس و عکس در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر مشخص میشوند، اظهار کرد: این موضوع به سنتی برمیگردد که پوستر فیلمهای اکرانشده در یک سال را در جشنواره مورد قضاوت قرار میدهند و در واقع اهدای جوایز برای پوسترهای فیلمهایی است که در طول سال اکران شدهاند. در این بخش رفتار جشنواره فیلم فجر، رفتاری مشابه جشنواره اُسکار است. فایده این کار این است که اگر اینگونه نباشد، آنگاه همه فیلمها یک پوستر متظاهرانه و جشنوارهپسند به جشنواره فجر معرفی و برای اکران از پوسترهای گیشه استفاده میکنند
او همچنین در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به پرسشی مبنی برای انتقادات واردشده به کاهش سطح کیفی طراحی پوستر فیلمهای ایرانی، خاطرنشان کرد: در درجه اول باید به این نکته توجه کرد که ابتذال کار میکند، میفروشد و نمونههای خارجی هم همین وضعیت را دارند. به عنوان مثال فیلم «چاقو در آب» چندین پوستر دارد که یکی از آنها پوستری لهستانی است که در آن نقاشی از سه ماهی کشیده شده است. در حالی که پوستر آلمانی فیلم، پوستری زرد است که در آن از بدن برهنه بازیگر زن فیلم استفاده شده است.
این طراح پوستر ادامه داد: وقتی موضوع فروش در اولویت قرار میگیرد، مساله صنعت فیلمسازی مهمتر از سینما به عنوان یک هنر مطرح میشود و از آنجایی که سینماگران دوست دارند فیلمشان به فروش خوبی برسد، گاهی به هر چیزی چنگ میزنند. در نتیجه طبیعتاً وقتی نگاه این باشد که به هر شکل و عنوانی بفروشیم یا دیده شویم به سمت رفتارهای مبتذل هم پیش میرویم. این رفتار از مخاطب شروع میشود، در پخشکننده و تهیهکننده قوام پیدا میکند و به طراح هم اجبار میشود که به این شیوه کار کند.
ذاکر خاطرنشان کرد: به شخصه همه عمرم تلاش کردم که پوستر مبتذل طراحی نکنم اما در عین حال دلایل عدیدهای برای کسانی که این کار را انجام میدهند، وجود دارد. به هر حال جامعه مبتذل دلش میخواهد فیلم مبتذل ببیند و فیلم مبتذل هم برای اینکه بتواند خودش را در چشم مخاطب فرو کند (همانند رفتارهایی که از بسیاری این روزها میبینیم) به پوستر مبتذل نیاز دارد. این سیکل وجود دارد و حتی در سینمای هنری هم فیلمها به خاطر اینکه بفروشند نیاز به تظاهر ابتذال دارد. در واقع موضوع عمیقتر از آن است که ما طراح خوب نداریم یا پخشکنندهها چقدر در این میان تأثیرگذارند؛ مهمتر از همه این عوامل مردم هستند. اصلاً مگر به غیر از سینمای مستقل و فیلمهای سخیف ارگانی، فیلم غیر مبتذل هم داریم که بخواهیم برایش پوستری غیر از آنچه میبینیم طراحی کنیم؟
این هنرمند با بیان اینکه «این نوع نگاه درباره همه هنرها صدق میکند»، اظهار کرد: صنعت فرهنگساز صنعتی است در جهت تولید سرگرمی و هنر فرآیندی است در جهت تولید تفکر؛ این دو نه تنها دو شاخه از یک درخت نیستند بلکه دو جبههای هستند که روبهروی هم میجنگند. به همین خاطر است سینمای هنری توسط صنعت فرهنگساز هضم میشود و در واقع صنعت فرهنگساز هنر را به همشکل خودش تبدیل میکند. این در حالی است که فیلم هنری باید این ویژگی را داشته باشد که به سمت قالبهای صنعت فرهنگساز نرود تا به دام ابتذال کشیده نشود.
ذاکر یادآور شد: یادم است که برای یک فیلمی عکس هفت بازیگر را روی پوستر گذاشتم، باز هم تهیهکننده و پخشکننده مخالفت کردند و با وجود اینکه تصویر هفت بازیگر روی پوستر بود گفتند این پوستر هنری است! در جامعهای که هنری بودن ایراد و روشنفکر بودن فحش است، پوسترهای مبتذل هم خارج از تصور نیستند. در این میان عدهای هم دوست دارند به گونهای مبتذل باشند که معلوم نباشد مبتذل هستند. این دستورِ کار افرادی است که دلشان برای ابتذال غنج میرود و دهانشان آب میافتد اما نمیخواهند نشان بدهند. هر وقت توانستیم ریشهیابی کنیم که چرا سینمای ما سینمای مبتذلی شده است، دلیل اینکه چرا پوسترهایمان هم مبتذل شدهاند مشخص میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «زهرمار» از چهارشنبه روی پرده سینماها میرود
- مجید اخوان طراح صحنه و لباس، درگذشت
- سوئیچ پن/ فُرم، دانش فیلمساز از مِدیای سینما است
- گلایه سردار ایوب سلیمانی از عوامل «متری شیش و نیم»
- «دایان» صاحب پوستر شد/ اکران از فردا
- «قسم»، «جاندار» و «متری شیش و نیم» برگزیده قوه قضائیه شدند
- ناگفتههای محمود کلاری از داوری فیلم فجر/ «از برخی اظهارنظرها متعجب شدم»
- از کاهش هزینهها تا واکنش به حواشی/ سخنان دبیر جشنواره فیلم فجر در برنامه «هفت»
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
- انتشار عملکرد مالی جشنوارهی فیلم فجر تا ۲۰ اسفند ماه
- مردم به سانسور اختتامیه فیلم فجر در تلویزیون عادت دارند!
- حاشیه های هشتمین روز فیلم فجر / روز فیلمهای نوید محمد زاده و چند حکایت دیگر در “ملت”
- شفافسازی خانم کارگردان و نمایش دو فیلم تحسینشده و ساداتیان/ در هشتمین روز جشنواره فجر چه گذشت؟
- «۲۳ نفر» بهروایت یکی از بیست و سه نفر/میخواستیم سربلند بازگردیم
- فیلمهایی که به سانس ویژه رسیدند/ رقابت نزدیک روستایی و مهدویان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش