به گزارش سینماسینما، حمزه ابراهیمزاده، کارشناس سینمایی در جلسه نقد و بررسی دو فیلم کوتاه «دستهای سنگی» و «تداوم» که پس از اکران این دو فیلم در سینما هویزه برگزار شد، اظهار کرد: فیلم کوتاه «دستهای سنگی» به کارگردانی محسن امیریوسفی درباره مرگ نیست و به مرگ نمیپردازد بلکه پیرامون ترس عباس اسفندیاری، یک فرد مردهشور از مرگ و چگونگی مواجه شدن وی با مرگ است.
وی با بیان اینکه شروع فیلم با جذابیت بسیاری همراه است، افزود: یکی از حُسنهای این فیلم در نگاه اول، دوستی میان دو پیرمردی است که یکی مردهشور است و مردهها را میشوید و دیگری دلاک است و زندهها را میشوید و با توجه به جایگاه اجتماعیای که این دو پیرمرد دارند نوع جالبی از دوستی را میان آنها رقم میزند که این موضوع از نقاط قوت اصلی این فیلم است.
ابراهیم زاده درباره سایر نقاط قوت این فیلم، گفت: همچنین برخورد طنز با مرگ یکی از نقاط قوت و از بهترین تمهیداتی است که میتوانسته داشته باشد و در فیلم گنجانده شده است.
او خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فردی که مردهشور است خیلی با مرگ سرو کار دارد و دیدگاهش نسبت به مرگ و ترس از آن با سایر افراد عادی متفاوت است اما در مجموع، فیلم نشان میدهد دوگانگیهایی در این فرد در برخورد با مرگ و ترس از آن وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه این دوگانگی به صورتی است که در حالی که فرد مردهشور در طول زندگی مواجهه روزانه با مرگ داشته است اما هنگامی که نوبت خودش میرسد از مردن شکایت میکند و باز هم مرگ برایش چیزی ترسآور است، افزود: به پایان رسیدن و مرگ برای وی با اکراه همراه است و این دوگانگیهای فرد از نظر سینمایی موقعیت جذابی است.
این کارشناس سینمایی اظهار کرد: یکی دیگر از نقاط قوت این فیلم، این است که فضای جامعهای که فیلم در آن داستان را روایت میکند به گونهای است که گرچه نمادهای هولناکی از مرگ نمایش داده میشود اما در مجموع در آن فضا، مرگ برای افراد آن جامعه اتفاق خیلی ترسناکی نیست.
ابراهیمزاده عنوان کرد: در جامعه این فیلم، مرگ برای بیرونیها یک تنوع و برای کسانی که درگیر مرگ هستند واقعا مرگ است و این موضوع در بخشی که کودکان شستن مرده در غسالخانه را از پنجره بهعنوان اتفاق قابل تماشا، نظاره میکنند به وضوح قابل مشاهده است.
وی با انتقاد از اینکه بخشی از فیلم حالت مستند و بخشی دیگر حالت داستانی دارد، گفت: در بخشهایی از این فیلم شامل صحنههایی که مربوط به زمانی بوده که پیرمرد در مورد شغلش توضیح میدهد و یا صحنههایی که مرتبط به عزاداریهای داخل قبرستان است، کاملا مستند و واقعی بوده و به لحاظ تصویربرداری نیز کاملا متفاوت هستند.
این کارشناس سینمایی اضافه کرد: اما در بخشهای دیگری از فیلم شاهد صحنههایی داستانی که صحنههایی کاملا چیده شده و طراحی شدهاند هستیم و این دوگانگی بهگونهای انسجام را از فیلم گرفته است.
همچنین در بخش دیگری از این جلسه، مهران ولیزاده، کارگردان فیلم کوتاه «تداوم» که این فیلم کوتاه با موضوع مواجه شدن یک فرد با مرگ خود و ترس وی از این اتفاق را در یک ایستگاه مترو در زمان پنج دقیقه نمایش میدهد، در خصوص این فیلم اظهار کرد: ایده اولیه ساخت این فیلم از اتفاقات روزمره و استفادهام از مترو نشأت گرفته است.
وی افزود: اصل این فیلم یک تخیل و زمینهسازی در مورد ماهیت زندگی بوده و در دنیای خارج از واقعیت نیست.
ابراهیمزاده درباره فیلم کوتاه «تداوم» نیز گفت: این فیلم به لحاظ فنی بسیار خوش ساخت و باکیفیت است بهگونهای که بر روی تصاویر خیلی کار شده و چشمگیر هستند.
وی اضافه کرد: برای ایجاد رعب و ترس در فیلم ابزارهای گوناگوی وجود دارد که استفاده از موسیقی کلیشهایترین آن است که در این فیلم این ابزار بهکار رفته است، در حالی که میتوان برای ایجاد وحشت و ترس از ریتم استفاده کرد که متاسفانه ریتم در این فیلم کاملا ثابت است.
این کارشناس سینمایی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نقدهایی که میتوان به این فیلم وارد کرد این است که در فیلمی که خیلی کوتاه بوده و تنها پنج دقیقه زمان دارد ایدههای مختلفی وارد میشود و گرچه ایده جذاب است اما در مجموع داستانی برای گفتن وجود ندارد.
ابراهیمزاده تصریح کرد: برای طرح ایدههای مختلف و خصوصا ایدههایی که نیازمند ارائه مبانی نظری هستند باید یا زمان فیلم را افزایش داد و یا اینکه کلا به سمت آن ایدهها در زمان کوتاه نرویم.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- «قیف» با رضا عطاران به سینما میآید
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- کتاب محسن امیریوسفی اجازه توزیع در بازار کتاب را پیدا نکرد
- محسن امیریوسفی، مجددا رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران شد
- هیات مدیره جدید کانون کارگردانان سینما انتخاب شدند
- پروانه ساخت یک فیلم سینمایی صادر شد
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- در شب محمدعلی نجفی مطرح شد؛ روشنفکری که برای نجات سینما تلاش کرد
- یادداشت محسن امیریوسفی در سوگ عباس اسفندیاری، بازیگر «خواب تلخ»/ مرگ یک سلبریتی خصوصی
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد