سید غلامرضا میرمعنوی که نیم قرن است در عرصه بازیگری فعالیت دارد، میگوید: این روزها حالِ من مثل خیلی از هنرمندانی که سالها دود چراغ خوردهاند و کنج حجرههای نمور در کتابها پی اندوختههایشان گشتند خوب نیست چون الان نمیتوانیم آن اندوختهها که از سالها زحمت بدست آمده، نمایش دهیم.
به گزارش سینماسینما، میرمعنوی بازیگر، کارگردان، محقق و مدرس تئاتر است که از سال ۱۳۴۸ به صورت جدی وارد عرصه بازیگری شده و تاکنون بیشتر از ۱۳۰ اثر نمایش را بازی و کارگردانی کرده است. اولین بازی تئاتری او در نمایش «پرچم» به کارگردانی محمد رئیسزاده بود. «ادیپ شهریار»، «گفت وگوی شبانه»، «بوی باران لطیف است»، «پلکان»، «شب روی سنگ فرش خیس» و «شب بخیر جناب کنت» از دیگر آثار تئاتری این هنرمند است.
البته میرمعنوی در بیش از ۲۰ سریال تلویزیونی هم بازی کرده که از مهمترین آنها میتوان به «کوچک جنگلی»، «خط قرمز»، «پس از باران»، «آواز مه»، «بشارت منجی»، «شب پرستان»، «گیلان خاتون»، «پیوند دلها»، «عطر ترنج» و «معمای شاه» اشاره کرد.
این بازیگر که دو جلد کتاب به نامهای «سیمای تئاتر گیلان» و «سیمای تئاتر رشت» و نیز چند مقاله علمی و تحقیقی در حوزه نمایش را نوشته است، سالها در زمینه مدیریت دوبلاژ کار کرده و سابقه دبیری شورای سیاستگذاری تئاتر و عضویت در شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر را هم دارد.
میرمعنوی که چند روز قبل تولد ۶۹ سالگیاش را جشن گرفته است، تولد را بهانهای میداند برای بهتر دیدن کائنات و به جا آوردن شکر خداوند که فرصت داده زیباییهایش را زیادتر ببینیم.
او با وجود سالها فعالیت حرفهای از اینکه این روزها بهرهای از تجربه و اندوختههایش برده نمیشود و فرصتی برای ارائه آنها و همچنین انجام فعالیت هنری ندارد گلهمند است، هرچند با وجود گلههایش خدا را سپاس میگوید که تکه نانی دارد و سر سوزن ذوقی که آنها را هم به بهانه سالها دود چراغ خوردن به دست آورده است.
این بازیگر و کارگردان تئاتر که همچنان پیگیر آثار نمایشی است و به گفته خودش حداقل هفتهای یک تئاتر میبیند، از وضعیت این روزهای تئاتر و انتظاراتی که دارد صحبت کرد.
میرمعنوی با وجود انتقاداتی که خیلی از اهالی تئاتر به وضعیت کلی این هنر بویژه در پایتخت دارند، اوضاع تئاتر در تهران را نسبت به شهرستانها خیلی خوب میداند و معتقد است: این خوب بودن به این دلیل است که نمایشها بازیگران چهره و مطرح و اسپانسر دارند و هزینههای خود را درمیآورند. اساساً تئاترهای تهرانی علاوه بر درآوردن هزینههای خود سود هم میکنند. مشکلات بیشتر در تئاترهای شهرستانی نمایان است. در شهرستانها هیچ حمایت مالی و اسپانسری وجود ندارد، به همین دلیل بچههای شهرستانی نمیتوانند آثار فاخری تولید کنند و دچار روزمرگی میشوند.
او مثال خود را نمایش «بینوایان» عنوان کرد و افزود: مخاطبان زیادی در هتل به تماشای آن نشستند و کارگردانش هم اعلام کرد که ۱۲۵ هزار نفر نمایشاش را تماشا کردهاند آن هم با بلیتهای گران. این نمایش کاری هزینهبر بود ولی از آن استقبال شد و سود هم داشت.
وی ادامه داد: من عضو شورای ارزشیابی و نظارت تئاتر هستم و آمار دقیقی از نمایشهایی که اجرا میشوند را دارم. در شهرستانها اساس اجرا بر کمیت است نه کیفیت. اثر با کیفیت آدمهای با کفایت و امکانات، ابزار و عنصر ارتباطی زیادی میخواهد اما در شهرستانها این موارد وجود ندارد، بنابراین به کمیت اکتفا میکنند. بر همین اساس تعداد اجراهای عمومی در شهرستانها زیاد است اما نمیتوان از آنها حس خوبی گرفت و بگوییم تئاتری اجرا شد و کشفی در تئاتر اتفاق افتاده است.
میرمعنوی در ادامه بیان کرد: ما در تئاتر همچنان دو مشکل بزرگ داریم؛ یکی نمایشنامه که نویسندگان خبره نداریم، به ویژه در شهرستانها که اساساً با فقر متون نمایشی مواجه هستیم، دیگری هم مشکل هنر کارگردانی است. در شهرستانها هنر کارگردانی بر اساس ذائقههای شخصی است یعنی در آنجا خیلی کارگردان مؤلف نداریم و نمیتوانیم بگوییم کارگردانها اثری را دراماتوژی میکنند و دارای تفکر اجتماعی و سیاسی خاصی هستند که آثارشان را بر اساس این تفکر اجرا میکنند. بسیاری از بچههایی که در شهرستانها به عنوان کارگردان کار میکنند یک جورایی هماهنگکننده هستند و تیم را مدیریت میکنند نه اینکه به عنوان کارگردان و یک عنصر هنری هنر خود را عرضه کنند. در شهرستانها شاید خیلی کم یک کارگردان مؤلف داشته باشیم ولی در اکثر موارد اینگونه نیست و درواقع بیشتر کارگردانهای شهرستانی در حال تجربه هستند.
به گفته او «برای رفع این مشکل نیازمند برگزاری کلاسهای تخصصی و ویژه برای شیوههای جدید و مدرن کارگردانی، آن چیزی که دنیا به روش آن آثار خودش را عرضه میکند، هستیم. البته کارگردانهای جوان ما هم باید غرور خود را کنار بگذارند و در این کلاسها شرکت کنند تا روشهای درست کارگردانی را یاد بگیرند، در این صورت آثار مؤثری ارائه میدهند و ارتباطهای دقیقی برقرار میکنند.»
این هنرمند تاکید کرد: مرکز هنرهای نمایشی و وزارت ارشاد باید یک سلسله سفرهای آموزشی به ویژه در زمینه نمایشنامهنویسی و کارگردانی با هزینههای خودشان و رایگان برگزار کنند. اگر رایگان برگزار نشود کسی در آن شرکت نمیکند چرا که امروزه وضعیت اقتصادی جامعه به شدت خراب است و والدین نمیتوانند فرزندان خود در کلاسهای هزینهبر شرکت دهند. با این کار میتواند یک دهه از آموزههایی که میدهد، استفاده هنری کند و افراد آموزش دیده وارد بازار حرفهای میشوند و با قدرت و قوت کارشان را ارائه میدهند.
میرمعنوی با اشاره به اینکه «حال من مانند تمام هنرمندانی که سالها دود چراغ خوردند خوب نیست» گفت: به این جهت که نمیتوانیم تمام اندوختههایی که سالها برای آن زحمت کشیدیم را نمایش دهیم. ابزار و امکانات به اندازه کافی در اختیار ما نیست. این روزها سالنهای نمایش و تئاتر به خصوص سالنهای بزرگی مانند تالار وحدت، تئاترشهر و … در انحصار افراد خاصی است که تقویم آن را دو سال، دو سال بستهاند و هیچ جای خالی برای ما در این تقویم نیست. با این حال تکه نانی داریم و سر سوزن ذوقی و این را به بهانه سالها دود چراغ خوردن به دست آوردیم. همین که زندگی میکنیم، خدا را سپاس میگوئیم.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بیماری مانع حضور رضا رویگری در «دلباخته» شد
- یوسف صیادی به برنامه «جشن رمضان» پیوست
- ابراز تعجب مهدی پاکدل از «خشونت بیش از حد جوانان»
- سرقت از بازیگران در مراسم تشییع پیکر جمشید مشایخی
- روایت مهدی صباغزاده از جمشید مشایخی/ او بسیار حرفهای و آرام بود
- دیدار نوروزی وزیر ارشاد با داریوش اسدزاده/ بازیگر پیشکسوت درباره خیابان لالهزار کتاب مینویسد
- چرا محمدعلی کشاورز مدتهاست که بازی نمیکند؟
- مرگ بازیگر سرشناس در غربت
- بازگشت رابعه اسکویی به صحنه نمایش
- بازیگر «غلامرضا تختی» چگونه از مشاور املاکی به سینما رسید؟
- انتقاد بهرنگ علوی از تکرار نقشها در تلویزیون
- چرا همه با بهنوش بختیاری بد شدند؟!/ تحلیل یک پژوهشگر درباره حاشیههای بازیگر سینما
- رامبد جوان و نگار جواهریان صاحب فرزند میشوند
- رضا کیانیان: کار سیاسی نمیکنم، بلندگوی کسی هم نیستم
- بهرام افشاری از سختیهای «پایتخت» گفت/ به من که رسید شد «ترمیناتور» و «جنگ ستارگان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- یک روزنامه نگار و طنزنویس درگذشت/ ابراهیم نبوی به زندگی خود پایان داد
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- یک جایزه برای نماینده برزیل در اسکار/ سی و ششمین جشنواره پالم اسپرینگز برندگان خود را شناخت
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه