سید عزت الله ضرغامی در یادداشتی در کانال خود نوشت :
🔴تایتانیک
غرق شدن کشتی تایتانیک در سال ۱۹۱۲، نتیجه غرور بیش از حد سازندگان آن بود که گفته بودند حتی خدا هم نمیتواند آن را غرق کند!
سینمایی تایتانیک از شاهکارهای جیمز کامرون است که با تدبیر روتوسکوپی خاص صداوسیما قابل پخش شد!
جلوههای ویژه این فیلم کم نظیر و به یادماندنی است.
حادثه تایتانیک درسهای زیادی داشت.
آنچه که برای من جالب بود اولویت دادن به نجات زنان و کودکان نسبت به مردان بود. سکانسهای مرتبط با این تفکیک و مرزبندی فطری و انسانی در این فیلم دیدنی است و در عین حال پاسخ روشنی به کسانی است که «برابری جنسی» را بیاعتنا به امور فطری و صرفاً به صورت مکانیکی و در برخی مواقع به صورت ابزاری مورد بهرهبرداری قرار میدهند.
.
*پی نوشت*
.
از اشکالات مهم سند ۲۰۳۰، اهداف ۴ و ۵ با موضوع «آموزش» و «دستیابی به تساوی جنسیتی» است. موضوعات مهمی که بر اساس تفسیر آنان، برای همه جوامع عضو الزام آور شده است.
به رغم ادعای مسئولین که این سند را در چارچوب ارزشهای اخلاقی و فرهنگی پذیرفته اند، اشکالات فراوان و غیرقابل قبولی در ۴ بخش ساختاری، محتوایی، فرآیندی و حقوقی نسبت به پذیرش این سند وجود دارد که به نوبه خود قابل بررسی است. اما سؤال این است که:
۱- چه الزامی برای پذیرش این سند وجود داشته است؟ آیا عدم تمکین به این سند مثلاً باعث اعمال تحریم و از بین رفتن برخی منافع مردم میشد. «هزینه – فایده» این تصمیم به چه صورت بوده است؟
۲- با داشتن «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» که از افتخارات نظام است، چه نیازی به پذیرش اینگونه توصیههای بین المللی وجود دارد؟
۳- اصولاً چرا متفکرین و صاحب نظران تعلیم و تربیت از کشور ما نتوانستهاند در این نشستها حضور پیدا کنند و دنیا را با تعالیم فطری، پاک و الهی که در اسلام به بهترین شکل مورد توجه است، آشنا سازند؟
۴- رونمایی از سند «چارچوب عمل ملی آموزش ۲۰۳۰ جمهوری اسلامی ایران» در سال ۹۵ و ابلاغ آن توسط معاون اول رئیس جمهور به کلیه دستگاههای ذیربط و تشکیل ۳۰ گروه برای تحقق اهداف این سند و گزارش عملکرد به مسئولان یونسکو اصولاً چه وجهی دارد؟
سید عزت الله ضرغامی
.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک بازیگر و چندین صدا؛ عزتالله انتظامی و فیلم سینمایی «کمالالملک» در بیست و چهارمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- فوت تهیهکننده «تایتانیک» و «آواتار»/ جان لاندو درگذشت
- تازهترین اظهارات ضرغامی درباره شجریان، قاضیانی و آتشی
- «آواتار ۲» سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما شد
- «آواتار ۲» جای «تایتانیک» را گرفت
- تسویه حساب نسلی که دیده و شنیده نشد
- مستند چینی حادثه «تایتانیک» اکران می شود/ همکاری با جیمز کامرون
- فیلمهایی که ما را عاشق کردند/ تایتانیک
- از پدرخوانده تا هفت سامورایی/ اهالی هالیوود صد فیلم برتر سینما را انتخاب کردند
- روایت ضرغامی از حواشی عکس معروفی که امام از بالای پلکان هواپیما پایین میآید
- «انتقامجویان» رکورد «تایتانیک» را شکست
- هنرپیشه «تایتانیک» مارلون براندو میشود
- چرا ضرغامی زمانی که رئیس صداوسیما بود با افراد مختلف صبحانه نمیخورد؟
- ضرغامی: رهبری سریال جومونگ را دیدند و درباره ویژگیهای حماسی آن رهنمودهایی داشتند
- مایکل فورد، طراح دکور «تایتانیک» در ۹۰ سالگی درگذشت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





