مسعود دهنمکی معقتد است که افزایش هزینه تولید فیلمها و دستمزدهای بازیگران، باعث شده است تا سینمای ایران به سمت پولهایی با منشا نامعلوم برود.
به گزارش سینماسینما، پولهای کثیف در سینما، این شده اساس پرسشها از سینماگران در جشنواره فیلم فجر. تقریبا با پایان هر فیلمی چند خبرنگار آماده نشستهاند برای طرح این پرسش از صاحب فیلم و حتی از بازیگران. از میرکریمی تا تنابنده و آبیار. ارزشی و فیلمساز جشنوارهای هم ندارد. همه با این سئوال مواجه میشوند. در مقابل این پرسش، حسین انتظامی نخستین سیاستش را بر اجرای طرح شفافیت در سینما گذاشته است. کاری که مشخص می کند چه کسی و با کدام سرمایه پشت فیلمهاست.
اما آیا این راهکار کمکی به حل این چالش در سینمای ایران میکند؟ مسعود دهنمکی فعال سیاسی سابق که حالا بیش از یکدهه است بخشی از فیلمسازی سینمای بدنه ایران شده است، میگوید با روندی که هزینه فیلمسازی در ایران پیدا کرده، دیگر چارهای برای فیلمسازان نمیماند غیر از اینکه هر پولی را اعم از تمیز یا کثیف جذب کنند.
او که امسال «زندانیها»یش را به جشنواره نفرستاده در ابتدا در این رابطه میگوید: «واقعا حسم این بود که جشنواره جای مناسبی برای فیلمهای طنز نیست.»
در همین جشنواره اما «زهرمار» رضویان متهم شده به کپی از «رسوایی»؛ دهنمکی میگوید این فیلم را ندیده و با خنده میگوید قبلا هم نمونه کپی از «اخراجیها» ساخته شده. با او درباره آن اظهارنظر قبل از جشنواره که خود را جلوتر از سینمای ایران دانسته بود گپ میزنیم که با خنده و شوخی میگوید: «خب فکر کنید من پیشگو هستم. قبلا هم زلزله تهران را در فیلمم پیشبینی کردم!»
در شرایط فعلی ۷۰ درصد فیلمهای ما ضررده هستند
اینها مقدمهای غیررسمی بود برای طرح یک پرسش جدی. آیا شفافسازی به سینما کمک میکند تا از اتهام ورود پولهای کثیف رهایی پیدا کند؟ پرسشی که ده نمکی آن را با یک پرسش کلیدیتر پاسخ میدهد. او میگوید: «واقعا فکر میکنید با این هزینه سرسامآور فیلمسازی و قیمت نجومی دستمزد بازیگران آیا اصلا کسی میتواند به عنوان فیلمساز مستقل فیلمی بسازد؟ الان اگر یک فیلم عادی کمهزینه کم بازیگر آپارتمانی بخواهی بسازی میشود دو میلیارد تومان هزینه. فیلمی که دو میلیارد هزینه دارد برای رسیدن به سوددهی باید روی گیشه اقلا هشت میلیارد تومان بفروشد. این یعنی تقریبا ۷۰درصد فیلمهای ما ضررده میشوند. چند فیلم خواهیم داشت که بتواند هزینهاش را برگرداند؟»
او با این استدلال اعتقاد دارد چارهای غیر از این برای سینما نمیماند که برود سراغ پولهای با منشا نامعلوم؛ این کارگردان در این باره بیان میکند: «اسمش را هرچه بخواهید بگذارید، ولی در این شرایط هر کارگردانی که بخواهد فیلم با بازیگر بسازد باید هر پولی از هر جایی توانست را جذب کند. ما یک دورهای همه چیز را ول کردیم و این شد حاصلش. مسئولان تصمیمگیر در سینما فراموش کردند و تشکلها هم همین طور. حالا دیگر واقعا سینما به این شکل صرفه ندارد. دیگر سخت است سینمای مستقل روی پا بماند و فیلمهای کم بودجه باید بروند سمت غیربازیگر ها، غیرحرفهای ها و لوکیشنهای محدود. آثار تاریخی و کارهای فاخر بدون کمک دولتیها و شبه دولتیها و پولهای نامعلوم اصلا قابلیت ساخت نخواهند داشت.»
او ادامه میدهد: «الان این بحثهایی که درباره پول تمیز یا کثیف میشود برسر بدی این پولها نیست. گیر یکسری این است که چرا پولها به خودشان نرسیده است و به بقیه این فرصتها رسیده است.»
گرانی دستمزدها قبل از گرانی دلار رخ داد
این گرانی آیا حاصل دستمزدها و هزینه دلاری بخشی از بازیگران شاخص سینمای ایران است؟ دهنمکی اعتقادی به این مسئله ندارد و میگوید: «گرانی دستمزدها قبل از گرانی دلار رخ داد. یک بخشی به شبکه نمایش خانگی مربوط میشد و پولهای پرداخت شده و بخش دیگر هم عدم نظارت و کنترل بود.»
اما با کنترل چطور میشد مانع از گرانی دستمزدها شد؟ مگر سقف قراردادها نقشی در کاهش دستمزد بازیکنان فوتبال داشت؟ دهنمکی در پاسخ به این پرسش توضیح میدهد: «خودتان می دانید که اتفاقا همین پولهای مشکوک چه بلایی سر فوتبال آورد و گرانیاش باعث شد چه کسانی به فوتبال بیایند و پولهای ناپاک با فوتبال چه کرد؟»
حالا اما بحث شفافسازی آیا میتواند کمک کند به پاکسازی سینما از پولهای مشکوک؟ دهنمکی میگوید: «راستش را بخواهید امیدوارم منجر به عوامفریبی نشود چون راهکار قصه تنها شفافسازی نیست. شفافسازی گام اول است. محاسنی دارد مثلا اینکه سرمایههای دولتی و بعضی افراد مشخص میشود. حسن دیگرش این است که دیگر دوستان هنرمند نمیتوانند پولهای بازنشستگان فلان ارگان را بگیرند، فیلم بسازند و بعد در اینستاگرامهایشان از حق مردم بگویند و ژست هموطن دوستی بگیرند ولی برای حل این چالش بزرگ نیاز به برخوردهای جدیتری در کنار شفافسازی هست.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شفافیت مالی سینما» در کما!/ سکوت سازمان سینمایی ادامه مییابد؟
- انتقاد مسعود ده نمکی از وضعیت رضا رویگری : هیچ جای دنیا با چهره هایش این کار را نمی کند
- واکنش دهنمکی به درخواست برای تغییر نام خیابان نوفل لوشاتو: انقلابیگری را با عقلانیت و تدبیر پیش ببرید
- اختصاصی/ کامبیز نوروزی: کسانی که نمیتوانند قدشان را بلند کنند، پای دیگران را کوتاه میکنند!
- بیماری مانع حضور رضا رویگری در «دلباخته» شد
- دغدغههای هنرمندی که نیم قرن در عالم بازیگری فعال است
- یوسف صیادی به برنامه «جشن رمضان» پیوست
- جزئیات هزینه برگزاری جشنواره سیوهفتم تئاتر فجر
- ابراز تعجب مهدی پاکدل از «خشونت بیش از حد جوانان»
- همایون اسعدیان: پولشویی در سینمای ایران شوخی است
- سرقت از بازیگران در مراسم تشییع پیکر جمشید مشایخی
- روایت مهدی صباغزاده از جمشید مشایخی/ او بسیار حرفهای و آرام بود
- واکنش دهنمکی به طعنه و کنایه یک گوینده خبر به فیلم «زندانیها»
- از کمدی، که خوب میفروشد تا شکست دهنمکی در گیشه/ مروری بر فروش فیلمهای روی پرده
- دیدار نوروزی وزیر ارشاد با داریوش اسدزاده/ بازیگر پیشکسوت درباره خیابان لالهزار کتاب مینویسد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد