تابناک نوشت :پس از کسالت دوباره جمشید مشایخی و بستری شدنِ این هنرمند پیشکسوت کشورمان در بیمارستان، شماری از چهرهها از جمله محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران به دیدار او رفتند و این بار نیز دوربینها دست به کار شدند و عکسهایی از این دیدارها منتشر شدند؛ اتفاقی که با وجود نقدهای مکرر به اشتباه بودنِ چنین رفتاری همچنان در حال تکرار است و بیش از آنکه برای عیادتکنندگان افزایش مقبولیت در پی داشته باشد، ملامت افکارعمومی را به دنبال دارد.
به گزارش «تابناک»؛ جمشید مشایخی، هنرمند برجسته سینما و تئاتر ایران که با کهولت سن و عوارض ناشی از آن روبه روست، دوباره در بیمارستان بستری شده و قاعده مرسوم این است که هنرمندان و دیگر چهرهها از جمله برخی مسئولین به ملاقاتش بروند و برای عبور این هنرمند از این دوران سخت با او همدلی کنند. مشکل از آنجا آغاز میشود که تصاویری از این حضورها در فضای عمومی منتشر میشود و در بسیاری از اوقات منتشرکنندگان این تصاویر یا خود این چهرهها و یا عواملشان هستند.
به نمایش درآمدن چهره نحیف عباس کیارستمی در حالی که وزیر بهداشت و درمان پزشکی در حال دست دادن با پزشک متخلف در این پرونده بود، دردآورترین و ماجرای عکس عباس جدیدی در کنار بستر منصور پورحیدری که تأکید کرد قرار نبوده منتشر شود، شوخطبعانهترین این موارد است. در تازهترین نمونه بر بالین جمشید مشایخی، تصاویر محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور و شماری از هنرمندان ثبت و در فضای مجازی منتشر شده است؛ تصاویری که انتشارش با نقدهایی در فضای مجازی همراه شده است.
در همین ارتباط سام مشایخی فرزند جمشید مشایخی گفته است: «پدر من همیشه برای میهمان احترام قائل است و مقید به ظاهری آراسته در برخورد با دیگران است. او همیشه معروف بوده به خوش لباسی و آراستگی، اطمینان دارم خود او هم دوست ندارد که دیگران او را در این شرایط ببینند. برای من جمشید مشایخی پیش از اینکه بازیگر باشد پدر است و قلباً از دیدن این تصاویر ناراحت هستم. نکته تلخ این عکس نگاه پدرم به چشمهای ملاقات کنندگانش است در حالی که چشم آنها به دوربین دوخته شده است. اگر دوستش دارید عکس را بگیرید و به یادگار برای خودتان نگه دارید چه لزومی دارد که آن را بازنشر کنید.»
روند ثبت تصویر با بیماران و حتی پیکر جانباختگان تازگی ندارد اما در سالهای اخیر حساسیت به این موضوع افزایش یافته است. در چنین موقعیتهایی، بیمار یا خانواده او معمولاً ترجیح میدهند از مواجهه جدی با عیادتکنندگان پرهیز و مراعاتشان را در حین ثبت تصویر کنند. حتی این ثبت تصویر نیز به زعم برخی ناظران فاقد ایراد است؛ اما اینکه یک چهره در آن وضعیت نامطلوب به تصویر کشیده شود، کار اخلاقی و پذیرفته نیست و قطعاً نمیتوان با هیچ استدلالی از آن دفاع متقنی داشت.
شاید بیان اینکه چهرههایی که در این زمینه چنین اقداماتی میکنند و اکنون در ماجرای جمشید مشایخی برجسته شدهاند، با هدف افزایش مقبولیت عمومی چنین کاری میکنند، نیتخوانی باشد؛ اما بدون تردید، افکارعمومی آنهایی را که در این قابها کنار مشاهیر بیمار نقش بستهاند، ملامت میکند و در واقع چنین حرکتهایی اثر عکس دارد. تصور میشد پس از تخریب شدید عباس جدیدی در ماجرای مرحوم پورحیدری، چنین اتفاقاتی توسط دیگر چهرهها تکرار نشود؛ اما ظاهراً بخشی از چهرهها به ناپسند بودنِ آن پی نبردهاند.
ای کاش چهرهها با درک تبعات منفی که این رفتارشان بر خود و فضای افکارعمومی میگذارد، دوربینهایشان را دست کم بر بالین چهرههایی چون جمشید مشایخی غلاف کنند و حتی اگر همراهیشان با چنین هنرمندانی را ثبت کردند، آن را برای خاطرات شخصیشان نگه دارند و به شکل عمومی منتشر نکنند. بدون شک این رفتارها از سوی هنرمند در بستر نیز به عنوان نمایش تلقی میشود و نباید به بیمار خرده گرفت که به نیت پاک عیادتکنندگان شک کند.
هرچند عدهای این رفتارها را صرفاً بدسلیقگی قلمداد کردهاند، با کمی تأمل میتوان درک کرد که موضوع فراتر از این است و اکنون درباره ترویج یک رفتار صحبت میکنیم که طبیعتاً مخاطبان این هنرمندان نیز به آن روی میآورند. اشخاصی که حین تشییع پیکر ناصر ملک مطیعی، زیر تابوت او رفته و سلفی میگرفتند، الگویشان امثال همین چهرهها هستند که تصاویرشان را به یک بیمار منتشر میکنند؛ بنابراین آنچه درباره مشایخی رخ داده را نباید صرفاً به او محدود کرد و میبایست نگران تکثیر این الگو بود و به همین دلیل آن را متوقف کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی از کتاب زنده یاد جمشید مشایخی / گزارش تصویری
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- برشهای کوتاه/ سکانسهایی از فیلم «گفت هر سه نفرشان»
- برشی از مصاحبه با جمشید مشایخی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- لوکیشن مقدس/ درباره سقاخانهها در فیلمهای سینمایی
- محمد متوسلانی از جمشید مشایخی میگوید/ خاطراتی از رودخانه و جکوزی
- برای اولین جشن تولد بدون جمشید مشایخی
- شکستی زیبا از ادبیات!/ نگاهی به فیلم «شازده احتجاب»
- آیین نکوداشت زنده یاد جمشید مشایخی برگزار شد / همه عمر دیر رسیدیم
- آیین نکوداشت جمشید مشایخی / گزارش تصویری ۲
- آیین نکوداشت جمشید مشایخی / گزارش تصویری۱
- بزرگداشتی برای جمشید مشایخی در فرهنگستان هنر
- سردیس و پلاک خیابان جمشید مشایخی رونمایی میشود
- «تنهایی یک دونده سینما»/ خداحافظ سلطان صاحبقران، خداحافظ کمالالملک
- سرقت از بازیگران در مراسم تشییع پیکر جمشید مشایخی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز
- ما درون خمره گیر افتادهایم/ نگاهی به آخرین اجرای اثر برجسته لوییجی پیراندللو در ایران