انجمن سینمای جوانان ایران در دور جدید فعالیتهایش، راهبردهای عملیاتی خود را اعلام کرد.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، انجمن سینمای جوانان ایران، با توجه به برخی از نقاط ضعفی که برآمده از نکات خود اهالی جامعه فیلم کوتاه کشور است، راهبردهای جدید خود را بدین شرح اعلام کرد:
۱. تقویت سینمای بومی از مسیر تنوعبخشی و تکثیر ژانرها در فیلم کوتاه و حمایت از آثار اقتباسی
ناظر به از دست رفتن تنوع، یکسان شدن لحنهای فیلمسازی و تضعیف شیوههای فیلمسازی بومی در برخی نقاط کشور و در جهت تثبیت مرتبه فیلم کوتاه در جایگاه یک سینمای خلاقه و پیشنهاد دهنده به سینمای بلند، «تقویت سینمای بومی از مسیر تنوع بخشی و تکثیر ژانرها در فیلم کوتاه» در دستور کار قرار میگیرد. از همین رو، راهبردهای ذیل مورد توجه قرار خواهند گرفت:
• تدوین برنامههای حمایتی در شوراهای تولید با تمرکز بر قابلیتهای روایی سینمایی ژانر در بسترهای بومی آیینی (با تاکید بر هفت ژانر فانتزی، کمدی، رازآلود و وحشت، دفاع مقدس، ملودرام، علمی تخیلی و پلیسی جنایی)
• بازتعریف عناصر و نشانههای سینمای بومی در سرفصلها و کارگاههای آموزشی با تمرکز بر معرفی جذابیتهای سنن و باورها، ارزشها و آیینهای دینی و ملی، وقایع تاریخی و میراث فرهنگی هر شهر
• معرفی چهرههای جدید مستعد در حوزههای فنی و تکنیکی در جهت تسهیل فرآیند تولید فیلمهای ژانر
• نمونهسازی از ژانرها با مدلی کارگاهی و زیر نظر مربیان مشاور و تهیهکننده
• گردآوری و انتشار مجموعه داستانهای کوتاه مورد تایید شورای اقتباس جهت تولید فیلم کوتاه اقتباسی
۲. گسترش مسیرهای پخش و نمایش و پاتوقهای فیلم کوتاه
از آنجا که فیلم کوتاه سهم چندانی در رسانه ملی و حتی پلتفرمهای بزرگ نمایش اینترنتی ندارد و همچنین بسیاری از پاتوقها، محافل و جشنوارهها و رویدادهای فیلم کوتاه در دو سال اخیر و پس از شیوع ویروس کرونا تعطیل شده و مسیرهای دیده شدن فیلم کوتاه محدود به چند جشنواره داخلی و خارجی شده است، انجمن سینمای جوان «گسترش مسیرهای پخش و نمایش و پاتوقهای فیلم کوتاه» را از مسیرهای زیر دستور کار قرار خواهد داد:
• افزایش سهم نمایش فیلم کوتاه در رسانه ملی و تثبیت حقرایت پخش فیلمها
• راهاندازی مجدد هفتههای سراسری فیلم و عکس و جشنوارههای منطقهای در سرتاسر کشور
• گسترش پاتوقهای هفتگی، نقد و نمایش فیلم کوتاه در تمام دفاتر
• تقویت کمی و کیفی نمایش فیلم کوتاه در بستر پلتفرمهای مجازی
۳. هموارسازی مسیر فیلمسازی فارغالتحصیلان انجمن سینمای جوانان ایران
انجمن سینمای جوانان وظیفه خود را تربیت فیلمساز و استعدادهای فنی برای نقشآفرینی در آینده سینمای ایران میداند، از همین رو سعی خواهد شد فاصله فارغالتحصیلی هنرجویان تا ساخت فیلم نخستشان چه در مقام کارگردان و چه سایر مشاغل سینمایی از طریق سه راهبرد زیر کاهش یابد:
• تشکیل باشگاه فیلم اولیها در انجمن سینمای جوانان ایران جهت حمایت از فیلمسازی فارغالتحصیلان مستعد
• حمایت از استعدادهای برتر آموزشی در کارگاههای تعاملی فیلم محور
• شناسایی و هدایت استعدادهای فنی در کارگاههای شتابدهی تکنیک محور
• حمایت از استارتآپهای سینمایی در دفاتر سینمای جوان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران ۴۲ برگزیدگانش را شناخت/ فیلم کوتاه «معیار» از شیلی به اسکار راه یافت
- معرفی نامزدهای چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- بهروز شعیبی: ما هیچ تیتری برای ممنوعیت نگذاشتیم/ «بدون چالش بودن فیلمها» اتفاق خوبی برای جشنواره نیست
- «سوینا» در جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- بهروز شعیبی دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد
- جایزه جشنواره بابل به دو انیمیشن ایرانی
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران/ از تذکرات شهاب حسینی تا هشدار برای سرنوشت «هامون»
- فیلمهای بخش بین الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- در آستانه دوره چهلویکم رقم خورد؛ تمدید حضور جشنواره فیلم کوتاه تهران در فهرست مورد تأیید آکادمی اسکار
- فیلمهای مستند راهیافته به چهل و یکمین جشنواره فیلمکوتاه تهران اعلام شد/ معرفی هیات انتخاب و داوری
- نمایش و نقد فیلمهای کوتاه «سیمرغ» در ترکیه
- «جناکات» در یک جشنواره ایتالیایی رقابت میکند
- معرفی فیلمهای راهیافته به بخش «استعداد نو» چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





