آن خوشتیپِ خوشپوش، آن عاشق یقه خرگوش، آن وکیل پایه یک، آن بلاک کننده فالوئرهای فیک، آن دشمن درجه یک آل سعود، آن که در اخراجیها اسمش رسول بود، آن نوازنده باکلاس و نایس، آن بازیگر کلاغپَر و آسوپاس، آن بتمن و سوپرمن ایرانی، آن متحد کننده وکلای جهانی، آن آقای دژاکام در کلاه پهلوی، شیخنا و مولانا حسام نواب صفوی (ژسته فوق الژست، تیپه فوق التیپ)، حقوقدان بود و در نتیجه سرهنگ نبود.
در خبر است که از بزرگان بازیگری بود و در نوازندگی و خوانندگی شانی نیکو داشت و یگانه دوران بود. در مقام او گفتهاند که تاریخ بازیگری به دو دوره «قبل از بازی او در کلاغپر» و «بعد از بازی او در کلاغپر» تقسیم شده و در همه کائنات بازیگری پیدا نشود که به خوبی او دیالوگ «ببین میخوام بد بترکونیم… اوکی؟» را تلفظ کند.
نقل است که مغرضی الویس پریسلی نام در طریق وی بود و از روی عناد خود را شبیه به او میآراست و به خیابان میشد تا مگر از شهرت و بزرگی پیر ما چیزی نصیبش شود. این را با حسام گفتند. گفت: «بگذارید خوش باشد. جوان است و جوانها معروفیت خوشتر دارند» و این از کراماتش بود. دیگر روز با جمعی از خواص در شارع عام میرفت. جمعی از مردم به خیال این که الویس است و خود را شبیه حسام کرده اعتنا نکردند. ناگاه مریدی او را شناخت و ولولهای در جمع افتاد و جمله مریدان مونوپاد در دست نزد او دویدند، نعرهها زدند و پیراهنها چاک دادند و سلفیها گرفتند، گرفتنی.
نقل است که پاتوقش کوچه پشتی دادگاه لاهه بود و هرکس در دادگاه لاهه کارش گیر میکرد، نزد او میرفت و در طرفهالعینی عریضه مینبشت و مشکلات حل میکرد. و او همان است که حکم محکومیت چارلز تیلور و اسلوبودان میلوشویچ را از دادگاه لاهه گرفت و با مامور از در خانه جلبشان کرد و در زندان انداخت تا درس عبرتی شود برای همگان.
آوردهاند که با جمله بزرگان در ارتباط بود و جایگاهی جهانی داشت. شیخنا مدودوف گوید: شبی در معیت مولانا پوتین (اعصابه خراب، چشمانه زاغ) در کاخ کرملین بودیم و ایشان را از غایت مشکلات داخلی و جهانی و لوسبازیهای اردوغان، حالی سخت پیش آمده بود و مدام راه میرفت و حرص میخورد. ناگاه پیکی رسید. سلام گفت و رقعه داد. تا مولانا پوتین نامه خواند، حالش خوش و رویش شاداب گشت. گفتم: «این نامه از که بود؟» گفت: «از داش حسام. سلام رسوند». گفتم: «چه نوشته بود؟» هیچ نگفت. رقعه بوسید و بر چشم نهاد.
و او همان است که مولانا کلایدرمن در وصف او گوید: «کاش میتوانستم قطعهای حداقل شبیه به حسام بنوازم» و مولانا دیکاپریو در ستایش او گوید: «کاش حسام نواب صفوی بودمی اگر لئوناردو دیکاپریو نبودمی».
در آخر کار او آوردهاند که شبی در خواب به ضمیرش ندا آمد: «برخیز و آن کار ناکرده به اتمام رسان». از جا برخاست و دید که یقه پیراهنش را آهار نزده. پس دندان گزید و از آنچه دیده بود، سخت در فکر شد و همین راه رفت تا از نظرها محو شد. رحمها… علیه.
منبع : بی قانون/ حسام حیدری
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آیین تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بینالملل ۱ / گزارش تصویری
- واکنشهای انتقادی کاربران به پست مناسبتی حسام نواب صفوی
- رقابت حسام نوابصفوی، نرگس محمدی و بازیگران خارجی در یک مسابقه تلویزیونی
- راهحل پیشنهادی حسام نوابصفوی برای رفع مشکل کمکاری بازیگران
- انتقاد حسام نواب صفوی از لیلا حاتمی
- اظهارات حسام نوابصفوی پس از دریافت عنوان پلیس نامحسوس
- حسام نواب صفوی وکیل «آهوی پیشونی سفید۲» شد
- نوابصفوی: آمریکا باید به ایران یارانه بدهد/رقصشمشیر بوش، ترامپ و نوابصفوی
- ادامه واکنش هنرمندان به درگذشت ناگهانی علی معلم/ از اصلانی و توسلی تا علیخانی
- توضیح حسام نواب صفوی درباره یکی از ویژگی هایی که به او نسبت می دهند
- نامه جمعی از مردم مکزیک و اتباع کشورهای مسلمان به حسام نواب صفوی/ طنز
- نظرات جدید حسام نواب صفوی درباره الویس پریسلی!
- حسام نواب صفوی مجری شبکه «فارسی ۱» را ملیجک و نماد توهین به ملت ایران خواند
- حسام نواب صفوی: پرونده شکایتم از «فارسی وان» هنوز بسته نشده است
- سیل درخواستهای مردمی از نوابصفوی برای تعطیلی هفت و ۲۰:۳۰/طنز شهروند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





