تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۴/۰۷ - ۱۳:۱۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 158006

محمد صرافمحمد صراف رئیس انجمن شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین بیان کرد که در اکران آنلاین، پلتفرم سهم ناچیزی از درآمد حاصل از فروش بلیت دارد و ۹۰ درصد این درآمد به تهیه‌کننده تعلق می‌گیرد.

به گزارش سینماسینما، محمد صراف رئیس انجمن «شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین» درباره شرایط نامناسب «اکران آنلاین» و عدم عرضه فیلم‌های سینمایی جدید در این بستر گفت: این شرایط دو دلیل دارد، یکی اینکه تهیه‌کنندگان به واسطه رونق نسبی سینماها و امید به اکران فیلم‌های خود بر پرده دیگر رغبتی به ارائه فیلم‌های خود در بستر آنلاین ندارند.

به‌خصوص که خبرها حاکی از رونق سینماها در کشورهای پیشرفته، پس از تزریق واکسن منتشر شده و بسیاری را به آینده امیدوار کرده است. در این موقعیت تهیه‌کنندگان ترجیح می‌دهند جلوی اکران آنلاین آثار خود را بگیرند و منتظر اکران عمومی بمانند.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که اکران آنلاین، برای پلتفرم‌ها هم سودی ندارد. در اکران آنلاین، پلتفرم عرضه‌کننده فیلم، سهم ناچیزی از درآمد حاصل از فروش بلیت دارد و به منظور حمایت از فیلم‌های سینمایی نزدیک به ۹۰ درصد این درآمد به تهیه‌کننده فیلم تعلق می‌گیرد.

این در حالی است که طبیعتاً اکران آنلاین یک فیلم، هزینه‌هایی مانند تبلیغات محیطی و نصب بیلبورد برای یک پلتفرم دارد و به واسطه بالا بودن هزینه تبلیغات، عملاً اکران آنلاین هیچ سودی برای پلتفرم‌ها ندارد.

صراف درباره نقش سازمان سینمایی در زمینه ترغیب فیلمسازان به عرضه آثار خود در بستر اکران آنلاین هم گفت: شاید دست سازمان سینمایی در این حوزه بسته است چراکه تصمیم‌گیر نهایی تهیه‌کننده فیلم است.

به‌خصوص که در ایران برخلاف کشورهای پیشرفته اگر فیلمی حین اکران آنلاین کپی یا قاچاق شود، بستر قانونی لازم برای حمایت از صاحب اثر وجود ندارد. زیرساخت‌های شبکه‌ای در کشورهای پیشرفته، کمک بسیار زیادی در جلوگیری از این تخلف می‌کند.

وی افزود: در ایران به واسطه مباحث مرتبط با تحریم نمی‌توانیم با پخش آثار ایرانی در ماهواره‌ها و یا پلتفرم‌های خارجی، با سرعت مطلوب برخورد کنیم. در این شرایط طبیعتاً تهیه‌کننده می‌ترسد که سرمایه‌اش به‌واسطه اکران آنلاین به باد برود.

رئیس انجمن «شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین» در ادامه تأکید کرد: ما آمادگی کامل برای اکران آنلاین فیلم‌های روز سینما را داریم اما این تهیه‌کننده است که باید حاضر به این عرضه شود. تهیه‌کننده است که باید تصمیم بگیرد فیلمش روی پرده سینما اکران شود، یا در بستر اینترنت.

وضعیت کووید ۱۹ و بحران کرونا تصمیم‌گیری تهیه‌کننده‌ها در این زمینه را تحت تأثیر خود قرار داده است و به محض اینکه کمی شرایط ایمن می‌شود، تهیه‌کننده‌ها از بستر آنلاین فاصله می‌گیرند.

وی عنوان کرد: آنچه امروز شاهدش هستیم امید تهیه‌کنندگان به بازگشایی و رونق مجدد سالن‌های سینمایی در آینده نزدیک است و در این شرایط، طبیعی است که تن به اکران آنلاین نمی‌دهند. به‌خصوص که با تهدید سوخت شدن سرمایه نیز مواجه هستند.

صراف در ادامه درباره تسهیلات ارائه شده از سوی پلتفرم‌ها برای اطمینان خاطر بیشتر تهیه‌کنندگان گفت: ما کارهای بسیاری برای جلب این اطمینان کرده‌ایم. همین امروز مسیر عرضه فیلم‌های سینمایی در کانال‌های تلگرامی به واسطه پیگیری‌هایی که ما داشته‌ایم، تا حدودی محدود شده است. از نظر مالی هم ۸۰ تا ۹۰ درصد درآمد بلیت را هم به تهیه‌کننده می‌دهیم و این نهایت تلاش و همکاری ما در این زمینه است. سود ما در این زمینه تقریباً صفر است.

وی در پایان با اشاره به تعدد تولید سریال با سرمایه‌گذاری پلتفرم‌ها ادامه داد: امروز بالغ بر ۸۰ درصد تولید سریال با سرمایه پلتفرم‌ها صورت می‌گیرد. به همین دلیل هم پلتفرم‌ها برای زنده نگه داشتن خودشان و بازگشت سرمایه‌شان توجه بیشتری به سریال‌ها دارند.

در سینما اما شرایط فرق می‌کند، آنجا هنوز هم تهیه‌کننده با سرمایه شخصی کار می‌کند و به همین دلیل به راحتی راضی به عرضه آنلاین اثر خود نمی‌شود. در سریال‌سازی چون پلتفرم خودش هزینه می‌کند، سخت‌گیری کم‌تری هم وجود دارد تا بتوانند مخاطب خود را حفظ کنند.

منبع: مهر

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها